2017-05-14, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Vilka andra experter? Norell?

Sara Landström exvis.
Citera
2017-05-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Arvikapolisen är mycket noggranna med att påpeka att det var inte ett erkännande som polisen till slut fick från pojkarna - det var en berättelse

Efter att ha sett Sandberg i action med den huvudmisstänkte 5-åringen då är det inte svårt att föreställa sig hur denna "berättelse" kom till...
Om man under 15-30 förhör (!) leder in barn på "den rätta vägen" dvs Sandbergs och Christianssons väg - då har man till slut fått den "rätta" berättelsen

Att den kvinnliga förhörsledaren "kände" första gången hon träffade bröderna att det var något kan mkt väl stämma - lita alltid på magkänslan som de professionella poliserna gjorde i "Lisa Holmfallet"
Men frågan är vad bröderna isåfall dolde?

DOM KANSKE VISSTE MED SIG ATT DOM INGENTING SETT - ATT DOM VILLE FÅ LITE UPPMÄRKSAMHET OCH DÄRFÖR LJÖG DOM
Eller hade dom bara hittat på något rackartyg och var rädda att polisen skulle få reda på det?

Herregud om jag tänker när jag själv var 7 år och en uniformerad polis hade uppfört sig så som Sandberg gjorde - jag hade sagt allt som jag trodde att han ville höra bara jag slapp sitta i fängelse som Björnligan i Kalle Anka eller att han tog fram pistolen (för det visste man att poliser hade)

Och utan mamma eller pappa närvarande

Och om jag bara varit 5 år?

Just i detta fall skulle inte ens det ha hjälpt. Föräldrarna själva tycks agera som rädda 5 åringar som går med på vad som helst för att slippa sitta i fängelse som Björnligan..

Det är inget under att pojkarna fantiserar och hittar på (som vissa barn gör mer än andra) när föräldrarna - eller snarare styvmamman och pappan - inte heller tycks veta skillnaden mellan verklighet och fantasi. "Det KANSKE kan ha varit så" existerar ju inte när polisen utreder ett mord. Antingen har du hört det eller sen har du inte hört det av din son. Inget man liksom glömmer bort men kommer ihåg när polisen påminner en om det..
Citera
2017-05-14, 11:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Föräldrarna bekräftar givetvis detta i senare förhör, annars hade man inte gått vidare. Det är helt uppenbart att föräldraran inte först velat ta in vad som hänt utan först senare förstår innebörden av vad som hände på dödsdagen. De har även hört barnen berätta saker hemma om brottet. Sammantaget är bevisningen mycket stark och SÅC är den forskare med tyngst CV på detta område.
Har din kompis SÅC berättat detta för dej? Eller är du kompis till hans kompis som försvunnit ur tråden?
Citera
2017-05-14, 11:26
Medlem
Ponera att barnen med mycket kraft skulle orka bära/släpa den 18 kilo tunga kroppen. Skulle femåringen ha koncentration och förmåga att slutföra denna mycket olustsamma uppgift? Det kräver en hel del kognitiva förmågor att genomföra den tunga handlingen i en såpass allvarlig situation. Min femåring och hans kompisar skulle i alla fall inte klara av det.
Skulle de försökt sig på det borde det ha lämnat ordentliga spår.
Citera
2017-05-14, 11:26
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Sara Landström exvis.
Nej JE det andra expert säger att man kan ha mer än ett förhör om man VET hur det förhåller sig. Både Sara och Svensson är experter på barnförhör där barnen blivit utsatta för övergrepp, alltså brottsoffer. Svensson har också erfarenhet av äldre gärningsmän typ 14-15 år. Försök något bättre
Citera
2017-05-14, 11:30
Bannlyst
Citat:
Har din kompis SÅC berättat detta för dej? Eller är du kompis till hans kompis som försvunnit ur tråden?

Till skillnad från dig läser jag hans CV

https://svenchristianson.se/

http://w3.psychology.su.se/staff/scn/

Och det finns inget som talar för att hans metoder skulle vara kontroversiella i forskningssamhället, exv håller han på med stora projekt på barn som brottsoffer.

Vem ha försvunnit ur tråden (har inte läst hela tråden)?
Citera
2017-05-14, 11:31
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En detalj: det är inte åklagaren som begär bevistalan, det är socialen eller vårdnadshavare. Mycket troligt att vårdnadshavare inte hade en aning om den möjligheten.
Källa på det?
Citera
2017-05-14, 11:32
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En detalj: det är inte åklagaren som begär bevistalan, det är socialen eller vårdnadshavare. Mycket troligt att vårdnadshavare inte hade en aning om den möjligheten.
Självklart är det åklagaren
Citera
2017-05-14, 11:34
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Till skillnad från dig läser jag hans CV

https://svenchristianson.se/

http://w3.psychology.su.se/staff/scn/

Och det finns inget som talar för att hans metoder skulle vara kontroversiella i forskningssamhället, exv håller han på med stora projekt på barn som brottsoffer.

Vem ha försvunnit ur tråden (har inte läst hela tråden)?
Jag har skrivit tiotalet artiklar om din trolleriprofessor, så jag kan hans trollerikonster. Jag kan min SÅC
Citera
2017-05-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vet man vilka som var med när 7-åringen "erkände"?

RS, styvmamman och ytterligare en polis tolkar jag det som i DN artikeln.
Citera
2017-05-14, 11:37
Bannlyst
Citat:
Nej JE det andra expert säger att man kan ha mer än ett förhör om man VET hur det förhåller sig. Både Sara och Svensson är experter på barnförhör där barnen blivit utsatta för övergrepp, alltså brottsoffer. Svensson har också erfarenhet av äldre gärningsmän typ 14-15 år. Försök något bättre

Precis, på området barn som offer är hela forskningssamhället, inkl Christ, överens om att barn bör förhöras många gånger. ingen vet något om barn som gm, vad som är bäst då eftersom forskningen på det är mycket begränsad, men den som finns, den är det Christ som är mest framstående i. Finns alltså ingen forskning som motsäger vad som skett i Kevinfallet, där det finns starkt stöd för att barnen var vittnen. Sedan måste allt tolkas och värderas och risken för falska erkännanden beaktas, men det finns inga forskare som motsäger hur det gått till.
Citera
2017-05-14, 11:38
Medlem
Citat:
där fanns avtryck från en barnhand men avtrycket var inte tillräckligt bra för att kunna jämföras. så sägs i p3 dokumentären. alltså finns stöd för deras berättelse.

Avtrycket stämde inte överens med brödernas - alltså finns inget stöd eller teknisk bevisning överhuvudtaget för deras berättelse

Det finns inga blöta kläder, inga avtryck eller spår - ingen teknisk bevisning på att bröderna är skyldiga

Dom var tillsamman med familjen som var och hälsade på den dagen och kvällen - och ingen märkte något konstigt med varken 5-åringen eller 7-åringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in