2017-05-13, 18:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
Vigselförrättare Monica Englund.
Vittnen?

Jag skrev fel det var på hotellet som vigseln var, vittnena var personal på hotellet.

Stämmer bra det med vigselförrättaren.
Citera
2017-05-13, 18:02
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är inget tvång att träffa exet för att man har barn tillsammans. Inte tillbringa tid vid en sommarstuga i alla fall det är ett som är säkert. Så nej, din förklaring på det är inget vidare.
A borde hållit sig långt bort från JM då han varit hotad och utsatt för förgiftningsförsök. Men det är klart du gör skillnad på vilket kön det handlar om givetvis. Som du brukar säga om mordoffer så bör A skylla sig själv helt enkelt, som inte insåg riskerna.

"hotad och utsatt för förgiftningsförsök" och sedan kröka sig apfull på ett ställe han enligt uppgift hatade med en kvinna han var livrädd för. Det låter underligt.

På det sättet att se på saken är hans eget ansvar i paritet med Lottas. Men det är ont om faktabaserade sanningar i aktuellt fall.

Edit: polisanmäldes "förgiftningsförsöket" i Sverige?
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-13 kl. 18:06.
Citera
2017-05-13, 18:07
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Här en bild över hur det såg ut när det begav sig.
"Foto av strand, brygga samt läge av kropp o båt.
Pdf-sidan 26 arb.material 25
https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf

Nu har jag inte varit på plats själv, men av de bilder som framkommit känns det som att man måste ut på bryggan för att se båten, där den låg i vassen? Det ser ut på bilderna som det är ganska tät vegetation efter vägen ner mot vattnet.

//
Citera
2017-05-13, 18:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
"hotad och utsatt för förgiftningsförsök" och sedan kröka sig apfull på ett ställe han enligt uppgift hatade med en kvinna han var livrädd för. Det låter underligt.

Men...... Ja, AP drack ju, enligt JM´s utsaga, redan färdigblandad, varm, grogg på resan till Granliden. Vem hade blandat den cocktailen ? och var ?
Blandades den vid avstickaren med maten till lägenheten.
Tvillingarna ville smaka, men fick inte.
Samtidigt körde JM och messade, vilket var olikt henne enligt AB.
Sen lite öl vid framkomsten, senare Baileys och mera öl..........
Det mesta låg dock kvar i bilen.........

AP hittades död....
Citera
2017-05-13, 18:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

På det sättet att se på saken är hans eget ansvar i paritet med Lottas. Men det är ont om faktabaserade sanningar i aktuellt fall.

Edit: polisanmäldes "förgiftningsförsöket" i Sverige?

IF skötte utredningen, men polisen brydde väl sig inte i början, så hon slank undan kan man säga. Och just nu lär hon inte fällas för mordet på maken i alla fall för det kräver mer än vad som framkommit.
Du ska i alla fall ha eloge för att du förhåller dig på samma linje oavsett kön på offret. Det är få förunnat kan man konstatera.

Nåja, hon ryker på mord och mordförsök, men det har hon inte fattat än. Men det kommer snart att gå in, och finner sig till rätta på Hinseberg. Där lär hon inte komma någon vart med att manipulera för dom är slipade och hade hon nöjt sig med maken hade hon haft en viss status på Hinseberg. Men föräldrar det är extremt ovanligt och väcker avsky.
Citera
2017-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Najs, antar att det betyder att hon pratat med honom innan 11.00 då. Hur ser det ut med alibin för klanen Möller från 11.00 till (~) 24.00? G, MR, Jafar, barnen, "Calle" osv?

Nu fattar jag inget? Det här gäller 150807 då var inte MR i Sverige, när Ghasem kom till Sverige vet vi väl inte alls? Hade Calle något att göra med JM vid denna tid? Jafar har inget direkt alibi, bl a därav häktning o fortsatt misstänkt.

JMs telelista 150731-150810 finns i Tilläggsprotokoll II 2017-04-18 del 2(2) sid pdf 32-42
Akis telelista 150807-150810 finns i Tilläggsprotokoll II 2017-04-18 del 1(2) sid pdf 52-53, o enl den har Aki inte pratat med med Nadja alls den dagen
Citera
2017-05-13, 18:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vittnesuppgiften / förhöret rörande ljudet av båten, avges 2016-11-16 i samband med G****n`s död.
Ja, men det finns även ett vittnet som hört ljudet av åror på morgonen den 8 augusti. Vittnet hör också sirener en stund efter årljuden. Jag har inte hunnit med mycket läsning i FUPen, men lyssnat på en intervju med IFs utredare Anders Lindstrand. Ca 2 min. in i intervjun (men lyssna gärna på hela!)
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/hemliga-vittnet-kan-falla-arbogakvinnan/
Citera
2017-05-13, 18:25
Medlem
alltså har kommit till avlyssningen i FUP mellan JM och M. Är alla fulla i den familjen eller påverkade av något. De måste fått F i svenska samtliga i hela familjen. Är den som skriver ut det här också full eller påverkad? Beklaglig läsning och tråkig man fattar inte hur de överhuvudtaget förstår varandra.
Citera
2017-05-13, 18:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Kanske det här redan avhandlats i tråden. Jag har nyss fått upp ögonen på fallet och läst fup i veckan. En sak som jag undrar över är de uppgifter som JM lämnar i förhör. Hennes barn kan ta ut hur mycket som helst från hennes konto. Hon säger i förhör att hon försökt gömma kortet när de tagit ut tusentals kronor. Jaha?

Hur svårt kan det vara att skaffa ett nytt kort och en ny kod som ingen vet om?
Om hon låter ett barn plocka ut så mycket pengar så tyder det på skuld gentemot barnet.
Har D.B varit med under mordet på Aki? Sedan får hon veta av förhörsledarna att hennes dotter J.B har plockat ut 100.000 under tiden hon suttit häktad. Ingen reaktion från MJ? Dessutom så finns det en till spelare dvs J.J. Så många transaktioner mellan honom och MJ?

Misstänker att alla tre var på Granliden när Aki blev mördad men ingen säger något? Äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet? Nu kan man ju hoppas att de barn till MJ och deras fäder som verkar vettiga pressar sina syskon. Inte kul att se en syster eller bror dömd men hur är det att leva med vetskapen om att det finns en stor sannolikhet att de på något sätt deltagit i mordet på Aki?

De är barn till en psykopat men de är vuxna nu så då har de ett ansvar oavsett.

Om man verkligen vill avsluta arvssynden så gör man det rätta oavsett konsekvenser. Om de väljer att inte göra det så är de dömda för evigt. Ett samvete som gnager varje dag. Vad är det för liv?

Om man slutar att leva med lögnen så är man fri under resten av sitt liv.

Jag tänker mycket som du, även när det gäller JM själv.
Jag är övertygad om att hon är skyldig.
Jag är övertygad om att hon kommer att få livstid.
Om hon inser till fullo vad hon gjort, erkänner och så småningom visar ånger så tror jag att hennes chans att livstidsstraffet avbryts ökar betydligt.
Dessutom tror jag att det skulle hjälpa till att bryta "arvssynden", på ett sätt som vore till fördel för hennes barn.
Men, jag vet inte. Det är bara en känsla jag har.
Hittills ser det ju snarast ut som om JM tror att om hon bara hittar på en annan historia då har det hemska inte hänt. Är det på fullt allvar eller är det med hispan som mål?

Citera
2017-05-13, 18:30
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiobutton
Förhör med DS, arbetskamrat till Aki. Han berättar ganska mycket intressant. Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf s.223-224

-Johanna frågade DS om han kände någon torped som kunde "tysta folk". Johanna ville att torpeden skulle ta sig an indiern som de arrenderat en restaurang av. [..]

-Aki var rädd för det här med sprängmedlet och ammunitionen som Johanna förvarade i garaget hemma hos sig. [..]

-Johannas son DB var missbrukare och fick skulder till narkotikahandlare. DS tror att Black Cobra och Bandidos kan ha varit inblandade. Aki fick betala DBs skulder vid 3-4 tillfällen och det rörde sig om 10-20.000 kr per gång. [..]

-DS säger bestämt att Aki aldrig själv skulle åka ut och fiska.

-Aki ville fly Sverige och flytta till Norge. Aki ville fly för att han var rädd för Johanna.

Detta har slagit mig också. Efter att ha följt denna tråd och läst det mesta av FUP, så tror jag att Johanna hade en grym hållhake på Aki. Något ännu jävligare än att inte få träffa sina barn. Kanske hade Aki inte rent mjöl i påsen heller, och Johanna visste detta. Tror knappast att han följde med till Granliden frivilligt utan det var under hot.
Att Johanna skulle ordna födelsedagsfest till Akis ära på föräldrarnas sommarställe (med mat och dricka betald med Akis betalkort) låter som rent nys. Troligen valdes platsen för att det var avskilt och låg vid en sjö.

Funderar på hur effekterna blir om någon dränks genom att han först sövs och sedan tvingas andas in vatten liggande - typ waterboarding?
Citera
2017-05-13, 18:32
Medlem
Kallixs avatar
Idag har jag läst sammanställningar av tider under Akis sista dygn i livet, bl a kan man se att två SMS har skickats till Akis telefon från JM så sent som 22.55 den 7/8.
(Källa: olika debattörers sammanställningar från FUP, här i tråden.)

Citat:
22:55 Han får ytterligare två sms från Johanna. Masten som kopplar upp är Grythem 100.

Har JM konfronterats med den informationen? Och hur har hon, i så fall, förklarat varför hon inte då gick ut och letade efter honom? Eller åtminstone ropade på honom? Har hon "erkänt" att hon var vaken vid den tiden? Är hennes förklaring, typ, det var inget ovanligt att han inte svarade när han var sur på henne?

Jag har för mig att hon under förhöret i torsdags berättade att Aki hade slängt över sin mat på hennes tallrik. Kanske ett försök från JM att motverka systrarnas beskrivning att Aki aldrig lämnade mat?
Citera
2017-05-13, 18:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
alltså har kommit till avlyssningen i FUP mellan JM och M. Är alla fulla i den familjen eller påverkade av något. De måste fått F i svenska samtliga i hela familjen. Är den som skriver ut det här också full eller påverkad? Beklaglig läsning och tråkig man fattar inte hur de överhuvudtaget förstår varandra.

Av- / utskrifter måste vara ordagranna.... hur skulle det annars se ut ?
Gläd dig en lördag som idag, för att du slipper läsa delar på dari (دری)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in