2017-05-13, 13:14
Medlem
En fundering som gnagt hos mig gäller de jämförelseprover som gjordes av nagelskrap från Akis 2:a obduktion. Man jämförde mot JM, DB och JJ. Finns i:
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13, Analysresultat Kontoutdrag
Jmf mot JM på sid 16-17/132 (pdf sida)
Jmf mot DB o JJ på sid 22-23/132 (pdf sida)

Jämförelsen mot JM: "På en av topsen påvisades blod. Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosombestämningen visar det normala för en man. För resterande 4 tops erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas."

Jämförelse mot DB/JJ: "På en av topsen påvisades blod/DNA som övrenssstämmer med Paasila själv. För resterande fyra tops erhölls indikation på blodförekomst, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas." andra handen: "För tre av topsen erhölls indikation på blodförekomst, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas."

Kan man tolka detta som att det finns blod/DNA från okänd mansperson under Akis naglar?
Citera
2017-05-13, 13:15
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så här tänker jag just nu om förloppet, i moment men utan att kunna tidsfästa riktigt:

Aki levde kl 20:41 och var då förhållandevis nykter. Han fumlade inte med mobilen och han tänkte fortfarande på N - ville bekräfta deras förhållande än en gång; han skulle inte gå tillbaka till Johanna.

Efter kl 20:40, när Johanna nattat tvillingarna, gick de ned till bryggan för en drink och pratstund.
Johanna skred möjligen ensam till verket där. Det är faktiskt inte alls omöjligt att hon gjort detta på egen hand. Hon spetsade hans dricka med något, som han dog av. Hon kollade kroppen med jämna och ojämna mellanrum, hon ringde på hans mobil för att se om han reagerade. Så kan hon ha gjort en stor del av natten... Anledningen till att hon väntade tills han var död var att hon inte kunde ta risken att han vaknade till i vattnet och kämpade sig upp igen. Hon tänkte inte alls på vatten i lungorna, bara på att han måste vara riktigt död.

Vad hon sedan gjorde var att rulla Aki över bryggkanten efter att ha dragit av honom jeansen. Han låg rakt nedanför bryggan, längs med den och i rullandet hade han hamnat på rygg. Det som flöt uppåt var hans armar. Han låg alltså så nära bryggan att han upptäcktes först när någon gick fram till kanten.

Tidigt på morgonen sköt hon ut båten, städade upp efter kalaset, och ordnade scenen.

Alla mat- och spritinköp hade gjorts för att vara demonstrativ med det kommande kalaset. Det mesta av det bästa kan hon ha givit JB och JJ; de kan också ha följt med till Granliden för att lindra stämningen. De kan ha varit där ganska länge. De kan ha bevittnat allt eller inget. JJ kan ha varit behjälplig med det sista "testet" av något som fick Aki att både spy och bajsa på sig. Men i stora drag är det så här enkelt jag tror att det gått till.

JM kan ju ha lovat AP, att hon efter festen, skulle föra över pengar till AP´s konto. Nu blev det inte så. Han kan ha försatts ur stridbart skick redan under dagen 7/8.....
Citera
2017-05-13, 13:19
Medlem
Citat:
Så här tänker jag just nu om förloppet, i moment men utan att kunna tidsfästa riktigt:

Aki levde kl 20:41 och var då förhållandevis nykter. Han fumlade inte med mobilen och han tänkte fortfarande på N - ville bekräfta deras förhållande än en gång; han skulle inte gå tillbaka till Johanna.

Efter kl 20:40, när Johanna nattat tvillingarna, gick de ned till bryggan för en drink och pratstund.
Johanna skred möjligen ensam till verket där. Det är faktiskt inte alls omöjligt att hon gjort detta på egen hand. Hon spetsade hans dricka med något, som han dog av. Hon kollade kroppen med jämna och ojämna mellanrum, hon ringde på hans mobil för att se om han reagerade. Så kan hon ha gjort en stor del av natten... Anledningen till att hon väntade tills han var död var att hon inte kunde ta risken att han vaknade till i vattnet och kämpade sig upp igen. Hon tänkte inte alls på vatten i lungorna, bara på att han måste vara riktigt död.

Vad hon sedan gjorde var att rulla Aki över bryggkanten efter att ha dragit av honom jeansen. Han låg rakt nedanför bryggan, längs med den och i rullandet hade han hamnat på rygg. Det som flöt uppåt var hans armar. Han låg alltså så nära bryggan att han upptäcktes först när någon gick fram till kanten.

Tidigt på morgonen sköt hon ut båten, städade upp efter kalaset, och ordnade scenen.

Alla mat- och spritinköp hade gjorts för att vara demonstrativ med det kommande kalaset. Det mesta av det bästa kan hon ha givit JB och JJ; de kan också ha följt med till Granliden för att lindra stämningen. De kan ha varit där ganska länge. De kan ha bevittnat allt eller inget. JJ kan ha varit behjälplig med det sista "testet" av något som fick Aki att både spy och bajsa på sig. Men i stora drag är det så här enkelt jag tror att det gått till.
Bryggan är försedd med ett räcke ovanför den plats han hittades så han kan inte ha rullats i där. Antingen har han lyfts över räcket eller dumpats från den lilla utskjutande bryggan. Han hade huvudet eller fötterna i riktning mot den, vilket kanske indikerar att han inte direkt rullats men visst kan han ha kommit i den vägen. Eller ramlat i från båten.
Citera
2017-05-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Långt ifrån orimligt, men forfarande svårbevisat. Om det var upp till dig, skulle du döma någon till livstid på ovanstående (alltså hur säker är du på att det är verklighet)?
Nej, jag kan inte döma på det scenariot. Absolut inte!
Tyvärr!
Men jag tycker att jag är fiffig.
Vad man kan hoppas på är att åklageriet ser detaljer som jag eller annan inte sett. Om det sedan finns ett smartare scenario eller inte, så måste det byggas ut, fyllas på med hårda fakta och vittnesmål som fler ögon och öron uppfattar än mina två. Tillkommer de två obduktionerna.
Man kan också hoppas på att Jafar bl.a. visar sig ha hår på bröstet och berätta mer än han gjort.
Jag ville visa att man inte bara kan hänga upp sig på sådant som klockslag, med exempel från just chatten mellan Aki och N. Jag övertolkar kanske, men ser den innehållsmässigt som ganska viktig.
Citera
2017-05-13, 13:20
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
En fundering som gnagt hos mig gäller de jämförelseprover som gjordes av nagelskrap från Akis 2:a obduktion. Man jämförde mot JM, DB och JJ. Finns i:
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13, Analysresultat Kontoutdrag
Jmf mot JM på sid 16-17/132 (pdf sida)
Jmf mot DB o JJ på sid 22-23/132 (pdf sida)

Jämförelsen mot JM: "På en av topsen påvisades blod. Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosombestämningen visar det normala för en man. För resterande 4 tops erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas."

Jämförelse mot DB/JJ: "På en av topsen påvisades blod/DNA som övrenssstämmer med Paasila själv. För resterande fyra tops erhölls indikation på blodförekomst, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas." andra handen: "För tre av topsen erhölls indikation på blodförekomst, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas."

Kan man tolka detta som att det finns blod/DNA från okänd mansperson under Akis naglar?

Har också lusläst resultaten.
Jag skulle vilja att det stod "mot a n g i v e n person"....
Citera
2017-05-13, 13:22
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Snälla slå mig inte om detta redan avhandlats.
Jag har försökt hänga med i tråden men det är ett ett sisyfosarbete. Jag betar mig också sakta men säkert igenom Fup'en.

Har det framkommit något om hur de tagit sig till stugan?
Innan Fup'en släpptes så framgick det ju (i tråden) att det inte fanns någon bil vid Granliden. Har det kommit någon förklaring på detta?
Det verkar vara en felaktig uppgift att ingen bil fanns, dessvärre har bl.a. Leif GW bidragit till vilseledningen.
Amanda (Johannas dotter) har bekräftat att Johannas Volvo fanns vid Granliden och hon skjutsade dessutom hem Johanna och tvillingarna i den bilen.
Citera
2017-05-13, 13:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Det verkar vara en felaktig uppgift att ingen bil fanns, dessvärre har bl.a. Leif GW bidragit till vilseledningen.
Amanda (Johannas dotter) har bekräftat att Johannas Volvo fanns vid Granliden och hon skjutsade dessutom hem Johanna och tvillingarna i den bilen.
Tack för klargörandet!

Nu kravlar jag mig tillbaka under min sten och fortsätter att beta av Fup'en...
Citera
2017-05-13, 13:34
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Bryggan är försedd med ett räcke ovanför den plats han hittades så han kan inte ha rullats i där. Antingen har han lyfts över räcket eller dumpats från den lilla utskjutande bryggan. Han hade huvudet eller fötterna i riktning mot den, vilket kanske indikerar att han inte direkt rullats men visst kan han ha kommit i den vägen. Eller ramlat i från båten.
Om det dessutom går att bevisa drunkning i annat vatten än Hjälmarens så spricker tanken (om än god).
Citera
2017-05-13, 13:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Kanske, men...
Ett tänkbart förlopp som har fördelen att inte alltför många behöver blandas in. Några funderingar:
– Varför satt JJ häktad som på sannolika skäl misstänkt för att ha mördat Aki i sex veckor?
– Det är ett ganska rejält staket på bryggan. Hur enkelt är det för JM att baxa Aki genom staketet?
Om det inte är så lätt så talar det ju för att det gjordes av antingen fler eller av någon som är starkare än JM. Hon ser inte ut som en muskelbyggare...

Den bästa bilden jag hittade som visar staketet just där Aki låg:

https://s3.postimg.org/at2iztvub/brygga3.jpg

PS: Vi väntar ju också på bevis för att Aki drunknade i annat vatten. Då andades han, för det är väl så vattnet kommer in i lungorna?

PS2: Flashback tog inte första länken till bilden, så här kommer ett nytt försök...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 13:47. Anledning: PS2
Citera
2017-05-13, 13:44
Medlem
afKnollentotts avatar
Edit:

Citat:

Enligt uppgifter från förhör, går ett sms från JM till AB 2015-08-07 klockan 20:59
Vidare kan man läsa att JJ,DB, JB, J***k B, JM och en hund, vid besök Granliden 2015-08-23, trängde ihop sig i JM`s Volvo.
3 stycken foton finns skannade. Ingen trängselskatt har noterats.......
Senast redigerad av afKnollentott 2017-05-13 kl. 14:00. Anledning: Edit:
Citera
2017-05-13, 14:07
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Nej, jag kan inte döma på det scenariot. Absolut inte!
Tyvärr!
Men jag tycker att jag är fiffig.
Vad man kan hoppas på är att åklageriet ser detaljer som jag eller annan inte sett. Om det sedan finns ett smartare scenario eller inte, så måste det byggas ut, fyllas på med hårda fakta och vittnesmål som fler ögon och öron uppfattar än mina två. Tillkommer de två obduktionerna.
Man kan också hoppas på att Jafar bl.a. visar sig ha hår på bröstet och berätta mer än han gjort.
Jag ville visa att man inte bara kan hänga upp sig på sådant som klockslag, med exempel från just chatten mellan Aki och N. Jag övertolkar kanske, men ser den innehållsmässigt som ganska viktig.

Då är iaf vi två överens. Jag hoppas, som du, att Fahlander ska ha en magisk kanin att dra ur hatten. Han som haft delat ledarskap angående fup'ens riktning och vilka trådar som ska följas upp borde ha en plan, för inte kan det väl vara så att han fallit till föga pga medias tryck (i förlängningen IF's vilja att försvara sin kassakista)?

Jafar har säkert hår på bröstet, men inte ens en fullt bepälsrad rygg lär göra honom mer villig att gynna rättvisan.

Att Johanna inte direkt sörjde Akis bortgång är tämligen klart, men var det hennes aktiva handlig som berövade honom hans liv?

Aja, nu börjar tom jag tröttna på mina egna inlägg så dags att lägga ner.
Citera
2017-05-13, 14:15
Medlem
Kanske det här redan avhandlats i tråden. Jag har nyss fått upp ögonen på fallet och läst fup i veckan. En sak som jag undrar över är de uppgifter som JM lämnar i förhör. Hennes barn kan ta ut hur mycket som helst från hennes konto. Hon säger i förhör att hon försökt gömma kortet när de tagit ut tusentals kronor. Jaha?

Hur svårt kan det vara att skaffa ett nytt kort och en ny kod som ingen vet om?
Om hon låter ett barn plocka ut så mycket pengar så tyder det på skuld gentemot barnet.
Har D.B varit med under mordet på Aki? Sedan får hon veta av förhörsledarna att hennes dotter J.B har plockat ut 100.000 under tiden hon suttit häktad. Ingen reaktion från MJ? Dessutom så finns det en till spelare dvs J.J. Så många transaktioner mellan honom och MJ?

Misstänker att alla tre var på Granliden när Aki blev mördad men ingen säger något? Äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet? Nu kan man ju hoppas att de barn till MJ och deras fäder som verkar vettiga pressar sina syskon. Inte kul att se en syster eller bror dömd men hur är det att leva med vetskapen om att det finns en stor sannolikhet att de på något sätt deltagit i mordet på Aki?

De är barn till en psykopat men de är vuxna nu så då har de ett ansvar oavsett.

Om man verkligen vill avsluta arvssynden så gör man det rätta oavsett konsekvenser. Om de väljer att inte göra det så är de dömda för evigt. Ett samvete som gnager varje dag. Vad är det för liv?

Om man slutar att leva med lögnen så är man fri under resten av sitt liv.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-05-13 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in