2017-05-13, 15:34
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack själv. Jag har sidnumren i huvve, men sorteringen trilskas......

Virrigt klientel, virrig FUP och virrid tråd. Få som orkar ta in allt och försöka hitta relevanta fakta. Jag är en av de lata så uppskattar ditt jobb, spar mycket tid för oss alla om vi kan motbevisa felaktiga fakta direkt.
Citera
2017-05-13, 15:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
AP kan ha kört, två ihopträngda medhjälpare intagit passagerarsätet och JM och ev. ytterligare en person trängt ihop sig bredvid barnen i baksätet. - Enligt JJ har det varit 3 vuxna, 2 halvvuxna och 2 barn tidigare i bilen under färden till sommarstugan (Tilläggsprot., 17-04-13, del 3 (3), s. 477). - Hur löste man då returen? - En sammansvuren kan ha kört och hämtat några av festdeltagarna + lite tomglas mm).
Vet inte om det har någon relevans men JM själv uppger att Jafars bror var ute på Granliden och hämtade hem Julias bil efter Akis död. Antagligen blev brodern utskjutsad dit av Jafar. Det är så JM förklarar hur alla bilar kom hem.

Först åker hon ju ut själv med Aki (enligt henne själv), sen åker Julia ut i sin bil och skjutsar hem henne i JM:s Volvo, sen åker Jafar ut med sin bror och brodern hoppar då ut och tar Julias bil och på så vis kommer alla bilar hem.

Hon uppger alltså själv att Julia, Jafar samt dennes bror kommit ut i snar anslutning till Akis död. Poängen med att jag tar upp den infon är att jag tror att JM förmodligen regisserade mord nr. 1 ungefär såsom mord nr. 2. I mord nr. 2 har hon ju dock tvingats manipulera in en ny person som ska göra själva grovjobbet. Jafar och David är förmodligen inte så intresserade av att anta det jobbet, särskilt inte efter att det ännu inte kommit några pengar för mordet på Aki trots att det gått 1 år. Ingen vill ju mörda en gång till när man inte fått betalning för mord nr. 1.

Jafar uppger för Mohammed att 1 miljon kronor är en lämplig ersättning för ett mord har jag för mig. JM ville ha någon Calle (?) mördad och för detta lovade hon en summa på 100.000 kr eller vad det var. Det var då Jafar hade sagt att 1 miljon snarare är en mer korrekt summa.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bäst är ju att alltid citera exakt från FUP och även ange dokumentnamn och sidnummer.
Det är ju ett ganska omfattande jobb att alltid göra det, men det är ändå bra att försöka.
Jag tycker ändå, bl.a. med tanke på omfånget, att man bör ha viss förståelse för att det inte alltid görs.

Jag delar din uppfattning. Kollar man mina inlägg så använder jag ibland citationstecken utan att exakt återge vad som är skrivet, rent formellt en dödssynd. Att du eller andra minns fel eller skriver fel är inget problem som jag ser det, felaktigheter och oklarheter har en tendens att falla bort ganska snabbt ändå. Rent generellt vill jag påstå att dina inlägg håller väldigt hög kvalité. Det gäller även många andra, inte minst letsdoit.

...sen så är det ju en fara med ryggdunkeri (som jag sysslar med ovan) ty man kan ju hamna i fällan att bli alltför familjär med varandra till den grad att man inte vill förstöra den mysiga stämningen med ifrågasättanden - då kan samtalet bli en dogmatisk ekokammare. Fast där har vi ju som tur är inte hamnat än.

Ergo: Ifrågasätt! Kräv svar från oss som tror på JM:s skuld! Tänk bara på att skippa personliga förolämpningar blott för att någon har en annan uppfattning.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-13 kl. 15:53.
Citera
2017-05-13, 15:49
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vet inte om det har någon relevans men JM själv uppger att Jafars bror var ute på Granliden och hämtade hem Julias bil efter Akis död. Antagligen blev brodern utskjutsad dit av Jafar. Det är så JM förklarar hur alla bilar kom hem.

Först åker hon ju ut själv med Aki (enligt henne själv), sen åker Julia ut i sin bil och skjutsar hem henne i JM:s Volvo, sen åker Jafar ut med sin bror och brodern hoppar då ut och tar Julias bil och på så vis kommer alla bilar hem.

Hon uppger alltså själv att Julia, Jafar samt dennes bror kommit ut i snar anslutning till Akis död. Poängen med att jag tar upp den infon är att jag tror att JM förmodligen regisserade mord nr. 1 ungefär såsom mord nr. 2. I mord nr. 2 har hon ju dock tvingats manipulera in en ny person som ska göra själva grovjobbet. Jafar och David är förmodligen inte så intresserade av att anta det jobbet, särskilt inte efter att det ännu inte kommit några pengar för mordet på Aki trots att det gått 1 år. Ingen vill ju mörda en gång till när man inte fått betalning för mord nr. 1.

Jafar uppger för Mohammed att 1 miljon kronor är en lämplig ersättning för ett mord har jag för mig. JM ville ha någon Calle (?) mördad och för detta lovade hon en summa på 100.000 kr eller vad det var. Det var då Jafar hade sagt att 1 miljon snarare är en mer korrekt summa.

Jag delar din uppfattning. Kollar man mina inlägg så använder jag ibland citationstecken utan att exakt återge vad som är skrivet, rent formellt en dödssynd. Att du eller andra minns fel eller skriver fel är inget problem som jag ser det, felaktigheter och oklarheter har en tendens att falla bort ganska snabbt ändå. Rent generellt vill jag påstå att dina inlägg håller väldigt hög kvalité. Det gäller även många andra, inte minst letsdoit.

...sen så är det ju en fara med ryggdunkeri (som jag sysslar med ovan) ty man kan ju hamna i fällan att bli alltför familjär med varandra till den grad att man inte vill förstöra den mysiga stämmningen med ifrågasättanden - då kan samtalet bli en dogmatisk ekokammare. Fast där har vi ju som tur inte hamnat än.

Ergo: Ifrågasätt! Kräv svar från oss som tror på JM:s skuld! Tänk bara på att skippa personliga förolämpningar blott för att någon har en annan uppfattning.

Guldstjärna för idéer och för tankar om trådens väl och ve.

Äntligen en input om alternativa GM, flera (alla?) i klanen Möller verkar ha mer eller mindre kapacitet att mörda. I vilken familj blir diskussionen om priset för ett mord viktigare än att någon viljat betala för att få någon mördad?

"Nä 100k är för lite, pallar inte. Mord är värt minst en mille i dagens läge, jag passar.."

Obs inget citat, en hypotetisk diskussion hos fam möller.
Citera
2017-05-13, 15:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
OK, det är jag med på, men just telefonen är väldigt central.
I sos-samtalet uppger hon att hon upptäckte den under samtalet.
I förhör 11/5 (i torsdags) säger hon (ungefär) att när hon fick se telefonen på bordet när hon kom ner till bryggan så förstår hon att något är fel och ringer sos-alarm.

Samma telefon som JM skickade 12 sms till 20:19 – 20:56 kvällen innan.

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Kan JM ha glömt bort vad det var som gjorde att hon förstod att något allvarligt hade hänt hennes "älskade" man? Kan han ha tagit en promenad? Nej, båten var ju borta. Den låg en bit bort. Den hade "drivit in" till stranden sa JM i samtalet. Det var vindstilla och närmast spegelblankt vid bryggan enligt räddningtjänsten en dryg halvtimme senare. Om jag minns rätt var också båten en orsak till att hon ringde i torsdagens förhör. I inspelningen av sos-samtalet så "upptäcker" hon båten under samtalet.

Det är ett pussel, men på ett eller annat sätt passar nog bitarna ihop.

En annan grej: Varför går hon inte fram till båten när hon säger att hon får syn på den i samtalet? Hon säger direkt "Åh, nej - nu ser jag båten!" eller nåt liknande. Det rimliga är ju att gå fram för att se om han ligger i båten - inte att direkt dra slutsatsen att det värsta har hänt.

JM uppger senare att hon inte kan se ned i båten från den plats hon står på när hon pratar med 112 och säger att hon fått syn på den.
Citera
2017-05-13, 15:55
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har läst att vittnena var personal på Arlanda, den som vigde detta förälskande par kommer jag inte ihåg vem det var, det finns alltid ngn som kan viga på Arlanda det står i FUP.

Ingen visste om att de skulle gifta sig, detta kom säkert att bli en ''överraskning'' för många framförallt för JM,s föräldrar.

Vigselförrättare Monica Englund.
Vittnen?
Citera
2017-05-13, 16:03
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

...sen så är det ju en fara med ryggdunkeri (som jag sysslar med ovan) ty man kan ju hamna i fällan att bli alltför familjär med varandra till den grad att man inte vill förstöra den mysiga stämningen med ifrågasättanden - då kan samtalet bli en dogmatisk ekokammare. Fast där har vi ju som tur är inte hamnat än.

Det var AB´s bil, Ford Focus ( skriven på Gö.M) som användes för transport till Granliden.
Återfärden, AB, barnen och JM - JM´s Volvo, till AB´s bostad. Därefter JM och barnen, i samma Volvo, till deras bostad.
AB fick, dagen efter skjuts av makens/sambons bror för hemtagandet av Forrrden. jajamensan
Citera
2017-05-13, 16:05
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det förstorade hjärtat kommer inte utan anledning, men men någon nykterist var han då inte kan jag lova. Eller hade ett gott ölsinne. Baileys gick bra att halsa till 1,4 prom. för att sedan ta en tur i båten utan flytväst.

I övrigt inget annat invända mot beskrivningen, hatten av för Eder.

Inget talar för att Aki tagit en tur med båten.
Som vanligt saknar du källor och fabulerar fritt.
Citera
2017-05-13, 16:07
Medlem
Kan det här vara förklaringen till Fahlanders (grova) miss med Handelsbankskontot ( 1 miljon)?

Tilläggsprotokoll II 2017-04-18 del 1(2) p.sid 21
Sammansställning av Johanna Möllers konton 2011-16

Å sedan är de två följande sidorna helt borta..... o ingen sammanställning finns. Verkar som den som satt samman denna del av FUP gjort bort sig.
Citera
2017-05-13, 16:09
Medlem
BosseBetongs avatar
[quote=radiobutton|60714619]Massa text/

-Johannas son DB var missbrukare och fick skulder till narkotikahandlare. DS tror att Black Cobra och Bandidos kan ha varit inblandade. Aki fick betala DBs skulder vid 3-4 tillfällen och det rörde sig om 10-20.000 kr per gång. Vid ett tillfälle var summan så stor som 90.000 kr som Aki fick betala. Aki var rädd före de som krävde pengar av DB varför återbetalningen skulle ske via Johanna.

Någon som på rak arm kan bekräfta att det fetade finns med bland kontoutdragen? 10-20K kanske inte syns, men 90K bör synas.

(Ska kolla fup:en lite senare själv)

//BB
Senast redigerad av BosseBetong 2017-05-13 kl. 16:16.
Citera
2017-05-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
Vigselförrättare Monica Englund.
Vittnen?

Dom brukar ingå, om man inte, har egna. Har faktiskt själv gift mig på Arlanda, fick tid över, mellan två plan. I detta fall gifte dom sig dock på sitt hotellrum. Man undrar hur "vaken" Aki var vid tillfället.
Citera
2017-05-13, 16:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
En annan grej: Varför går hon inte fram till båten när hon säger att hon får syn på den i samtalet? Hon säger direkt "Åh, nej - nu ser jag båten!" eller nåt liknande. Det rimliga är ju att gå fram för att se om han ligger i båten - inte att direkt dra slutsatsen att det värsta har hänt.

JM uppger senare att hon inte kan se ned i båten från den plats hon står på när hon pratar med 112 och säger att hon fått syn på den.

Även en brandman uppger att man inte kan se från bryggan om det finns någon i båten...

Bl.a.:
"Kvinnan förklarade att det var till höger om bryggan och vid stranden. Klas sprang ner igen och såg då båten ligga ett 20-tal meter till höger om bryggan vid strandkanten. Båten hade flutit in mot land. Klas hoppade ner i vattnet och vadade fram till båten. Klas såg att båten var tom och ena åran satt i årtullen, men bladet i vattnet. Den andra åran låg löst på bänkarna i båten."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_3__3_.pdf, sid 351 enligt paginering

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 16:14.
Citera
2017-05-13, 16:21
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Rätt så, bröllopsresan gick till Fuerte Ventura.

Bara ett påstående från Tuija, så vitt jag kan se i FUPen. Har du bättre källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in