2017-06-10, 14:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Mmm, det kanske var med i Masterplanen? Halva priset, då hade 3 miljoner räckt.

Sedan funderar jag på varför Granliden var så viktigt för henne? Kan stället dölja fler hemskheter?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror mer hon indirekt hånar morsan nu i rätten, hon avskyr henne, ansåg att hon skulle hellre ha dött än pappan. I hennes värld skulle det ju lösa sig hela tiden (IF, tomtköp, aktieutdelning) och varje gång blev det hastiga beslut på mord (Aki träffade Nadja, skilsmässa i antågande, Pappa var oresonlig, Granliden skulle säljas).

Hennes uttalanden är helt absurda vad det än gäller.
Det där obehagliga snacket om att hon kommer ta livet av sig (mamman alltså) börjar hon med oerhört tidigt, samma veva som dödsbeskedet (tror det är hemma hos AB). Mamman är en spärr gällande arv och Granliden. Det var nog väääldigt bra att de gömde undan dem snarast.

Ja, jag har funderat på det samma - varför är Granliden så oerhört viktigt?

Varför är Granliden så viktigt?

JM kanske har tappat fotfästet sedan länge - Granliden påminner om lyckligare barndom eller ungdom, (hur länge hade det funnits i föräldrarnas ägo?). Allt flyter=panta rei, sedan länge för JM - inget är fast eller bestående, inga förhållande, inga bostäder, inga barndomshem, inga jobb - det enda som fortfarande är kvar oförändrat är Granliden.
Också något hon kan samla barn och barnbarn kring, matriarkat som kan styra familjen med att locka till sommarstället för alla.

Paret Möller blev mångmiljonärer efter försäljningen av företaget, precis som JMs syster. De ville annat och gå vidare. Fullt rimligt.

Frågan är varför inte JM kunde fått köpa Granliden efter en värdering av mäklaren?

Lite svårt att se varför inte? Trodde föräldrarna att hon inte skulle göra rätt sig, att de inte skulle se röken av försäljningssumman? Det hade ju gått att ordna via bank etc. - inget övertagande förrän pengarna betalats. JM uppgav att aktieutdelningen skulle komma i jan 2017, då skulle hon har råd.
Kunde man inte vänta fem månader med försäljningen? Eller trodde Möllers helt enkelt inte på JM?
Hon hade helt enkelt ljugit för mycket under åren tidigare. Eller ville de straffa henne och hennes barn för något?
Citera
2017-06-10, 14:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här, kan det här vara något att lägga till uppslagen:

Citat:
"Betyg 3: Jumbo (spanska) Alfocan. Ica Supermarket. Pris: 81:50 kronor för 16-22 (kräftor). Pris per kg: 81:50. BF: [betyg från datum] 24/6-2014."

Länk: https://www.sydsvenskan.se/2011-08-07/billigt-ar-gott-pa-kraftskivan

Ica Supermarket (kedjan) förde Alfocan frysta kräftor uppenbarligen åtminstone till sommaren/hösten 2014 (betygsdatum i artikeln), till priset 81:50 (summan på kontoutdraget på Akis kort).

Är det orimligt att det låg ett paket kvar i frysdisken, till samma pris, på Asplunds när Aki/JM for förbi ett år senare?

Det kan ju förstås vara ett sammanträffande, kontoutdraget anger inte heller antalet varor.

Tyvärr verkar det som om ingen kvittokopia har säkrats. Ingen kontroll avseende en telefonkontakt, mellan XX och YX finns heller, från kvällen, strax efter åtta den 7/8.
Samtal ut / in, javisst, men ingen mastkontroll, avseende mottagaren / placering. Ej heller finns någon ytterligare information avseende YX´s telefonrörelser. Jag saknar också telelistor som skulle rubricerats med UF. Bara för att bringa klarhet i saker....
Citera
2017-06-10, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är de två berättelserna om colan oförenliga?
(Förlåt men jag orkar inte leta igenom alla inlägg för att stämma av, men många av er har dem i detalj i huvudet redan)
Alltså, har de stannat vid en mack och M (blodig och eländig) rusat in för att få något att dricka - alternativt har den oblodiga Johanna rusat in för en läsk som de så väl behövde efter alla prövningar?
De använder alltså samma inköp för något olika berättelser?
Ja, oförenliga.
I sina första förhör pratar MR cola. Den är sedan inte med, och definitivt inte i det tillrättalagda erkännandet och absolut inte i domstolen.

Det oförenliga blir att MR naturligtvis inte köpt en cola om man skall tro hans "blodiga och drogade sanning" om hur han och JM utfört detta. Men tydligt är att en cola köpts och MR stjäl lite halvsanningar här och puttar in de där. Men nu är de puts väck.

Inte lätt att bena ut, men läs tidiga dialogförhören med MR och klura lite på det?
Citera
2017-06-10, 15:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hur vet du att A måste stå till svars för att han skickar brev till sin mamma? Det är väl inget som har framkommit i FUP, rättssalen eller media?

Något annat. Johanna nämner i rätten, att Granliden inte är värt lika mycket längre. Kan det vara så att hon vill att barnen JB och DB ska använda hennes pengar för att köpa sommarstället till billig penning, så kanske familjen kan samlas om några år. Johanna tycks ju tro att hon ska komma lindrigt undan i det hela.

Makabert
Inte omöjligt, men makabert på flera sätt.

"Samla familjen på platsen där vi brukar ta livet av familjemedlemmar som vi inte vill ha kvar!"
"Kom till kräftfisket! Alla utom en kommer hem igen!"

JMs farfar dog under oklara omständigheter. Det fastställdes som självmord, men det fanns misstankar om att det var något annat. Skuggan av misstankarna fanns länge. Nu har vi två mord och ett mordförsök inom ett år. Även om JM pratar om en avundsvärd förmåga att gå vidare, hur ska alla andra kunna gå vidare?

JM erkänner
Det finns flera exempel på uttalanden som JM gjort som kan tolkas som erkännanden även om det också kan vara felsägningar.

2017-05-11 i tingsrätten:
"Min son tror jag ångrade mig på en gång"

2017-06-05 i tingsrätten:
”Du har sagt att om någon ska döda din pappa så är det du, inga afghaner med kniv”
Med svaret drar JM in Freud och trasslar in sig ännu mer.

2017-06-08 i tingsrätten:
"JM: – För jag har inte förstått att jag har varit skyl… eller anklagad för ett mord. Eller för två mord."

Det finns säkert fler exempel...

Citera
2017-06-10, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle personligen inte vilja hamna i vägen för en utrusande mördare i en trång sommarstuga. Med ljud som hörs vida omkring och i det här fallet råka bli tiiltalad (med namn) av en påtänd MR. Men JM kan ju ha börjat undra vart han tog vägen och stigit ut och lyssnat och tittat, visst.

Sen är det väl f.ö. svårt att stänga en bildörr utan att det uppfattas av omgivningen?

Och om säg någon annan än MR kommit ut ur stugan eller något annat oförutsett inträffat (granne etc) då kanske den där colaburken bar spår av rohypnol, och även JM:s blod något litet?
Citera
2017-06-10, 15:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

[/b]

JM kanske har tappat fotfästet sedan länge - Granliden påminner om lyckligare barndom eller ungdom, (hur länge hade det funnits i föräldrarnas ägo?). Allt flyter=panta rei, sedan länge för JM - inget är fast eller bestående, inga förhållande, inga bostäder, inga barndomshem, inga jobb - det enda som fortfarande är kvar oförändrat är Granliden.
Också något hon kan samla barn och barnbarn kring, matriarkat som kan styra familjen med att locka till sommarstället för alla.

Paret Möller blev mångmiljonärer efter försäljningen av företaget, precis som JMs syster. De ville annat och gå vidare. Fullt rimligt.

Frågan är varför inte JM kunde fått köpa Granliden efter en värdering av mäklaren?

Lite svårt att se varför inte? Trodde föräldrarna att hon inte skulle göra rätt sig, att de inte skulle se röken av försäljningssumman? Det hade ju gått att ordna via bank etc. - inget övertagande förrän pengarna betalats. JM uppgav att aktieutdelningen skulle komma i jan 2017, då skulle hon har råd.
Kunde man inte vänta fem månader med försäljningen? Eller trodde Möllers helt enkelt inte på JM?
Hon hade helt enkelt ljugit för mycket under åren tidigare. Eller ville de straffa henne och hennes barn för något?

Tror sommarstället köptes 1999
Citera
2017-06-10, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
JM kanske har tappat fotfästet sedan länge - Granliden påminner om lyckligare barndom eller ungdom, (hur länge hade det funnits i föräldrarnas ägo?).
1999.
Citat:
Nästsista meningen har bäring. Det är inte minsta svårt att se varför de inte säljer till henne, hon har redan bränt ljuset i bägge ändar för länge sen, ljuger och är totalt opålitlig. Blåst dem då lägenheten anskaffades, gjort det till ett härbärge så brf klagade osv osv osv.
Det finns inget konstigt i detta - förutom JM själv.
Citera
2017-06-10, 15:07
Bannlyst
Citat:
Men Jeeezus.
Ny tideräkning - före och efter FUP:s födelse.
Tidigare har hon varit på Ica Maxi och vänt för hon hade inget kort.
Hon har försökt köpa alibi via brev om kontantshopping.
Det går inte att kontrollera övervakningskameror då hon börjar med denna version i januari.

Sen sker delgivning av Fu. Hon läser, och läser och läser och skriver fulla A4-block.
Nu är hon plötsligt på en mack och ska tanka, har fortfarande inget kort men handlar Cola kontant.
Du jag ser att poletten trillar snabbare för vissa och annorlunda för dig. Skärp dig och tänk efter istället, läs igen i fupp om du inte förstår. Datum är avgörande här.

Detta avgörs sannolikt inte förrän i hovrätten när hela slask sett sitt ljus, men flitens lampa står Hikes för (till skillnad från de arbetsskygga poliserna) och du eller andra i tråden skall noga även ta till sig vad Hikes har sagt om tidsfönstret i sakframställan. Det åklagarna säger kommer visa sig inte stämma och snart är hon på god väg.
[Mental note: Alla (om)vägar bär inte till Katrineholm.]

Med detta sagt så bör den uppmärksamma notera ilskan hos förhörsledarna den 18/1-17 och också ta fram psykologiboken. Ilska=rädsla. Så bråttom att dra ur sladden när ICA nämns och spotta på Hikes att man får ont i rättssäkerhetsnerven, men varför så rädda? Knäskålar? eller finns det något som inte riktigt men bara nästan nått dagens ljus som Hikes väntar på? Du får snart se hur säcken knyts ihop, tro mig. slisk-slask-snut..så vart objektivitetssagan slut
Citera
2017-06-10, 15:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Ja, jag har funderat på det samma - varför är Granliden så oerhört viktigt?
Perfekt ställe för cannabisodling.
Citera
2017-06-10, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Du jag ser att poletten trillar snabbare för vissa och annorlunda för dig. Skärp dig och tänk efter istället, läs igen i fupp om du inte förstår. Datum är avgörande här.

Detta avgörs sannolikt inte förrän i hovrätten när hela slask sett sitt ljus, men flitens lampa står Hikes för (till skillnad från de arbetsskygga poliserna) och du eller andra i tråden skall noga även ta till sig vad Hikes har sagt om tidsfönstret i sakframställan. Det åklagarna säger kommer visa sig inte stämma och snart är hon på god väg.
[Mental note: Alla (om)vägar bär inte till Katrineholm.]

Med detta sagt så bör den uppmärksamma notera ilskan hos förhörsledarna den 18/1-17 och också ta fram psykologiboken. Ilska=rädsla. Så bråttom att dra ur sladden när ICA nämns och spotta på Hikes att man får ont i rättssäkerhetsnerven, men varför så rädda? Knäskålar? eller finns det något som inte riktigt men bara nästan nått dagens ljus som Hikes väntar på? Du får snart se hur säcken knyts ihop, tro mig. slisk-slask-snut]..så vart objektivitetssagan slut
På tal om knäskålar står JM med skit upp till knäna i dyn så sätt du hoppet till en Colaburk.
För övrigt finns ingenting att forska vidare på via förhör i januari - inget Colaburkskvitto åberopas, övervakningsfilm går inte att kontrollera.

Och du. Höj ribban, du är inte ens klämkäck i din iver att försvara JM, personlighetsstörningarnas utpost.
Citera
2017-06-10, 15:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
[/b]

[/b]

De ville sannolikt inte höra talas om eller bidra till att JM drev flyktingboende på bekostnad av fostran av barnen. JM skulle haft fullt upp med att styra över sina gossar och verksamheten, och knappast ha tid för sina egna. Hur JM hade tänkt sig det vet jag inte, men stugan hade knappast fungerat så väl i något annat avseendet än ganska tillfällig vistelseplats för folk. Så det finns ju en del oklarheter kring hur hon själv skulle bo och barnen, som ju möjligen skulle tvingas flytta med eller bli lämnade. Sen stod det väl kanske klart för föräldrarna att det i praktiken skulle vara omöjligt att ingå kontrakt med dottern under rimliga förhållanden, eftersom hon berättade olika historier för alla hela tiden och kunde skjuta på saker etc för att sänka marknadsvärdet eller för att något annat dykt upp. Möjligen anade de att Aki dött där på skumt sätt och ansåg det makabert att tvillingarna (och övriga barn) skulle vistas och växa upp där. Inte alla mår bra av att växa upp med ett lik i lasten, mitt framför näsan. Det där är så direkt skumt att man ändå måste förmoda att JM inte tänkte att använda Granliden för egen del så värst länge, utan just som HVB-gård, typ. Kanske trodde inte föräldrarna att detta var realistiskt i någon bemärkelse.
Citera
2017-06-10, 15:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Perfekt ställe för cannabisodling.
Ja, just ja. Det finns ju också med som uppslag.
Men JM bakar ju bara? Kanske Sativabullar kan vara nåt.
Citat:
Det mest olagliga jag har gjort det är att jag köpte fem valium från ett apotek 2012 i Thailand vilket jag inte ens fattade var olagligt förrän min son talade om det för mig. Jag är hemma på helgerna bakar bullar med mina barn. Jag har fan inte ens rökt.
Citat:
Vi har aldrig ens gått mot röd gubbe för helvete och helt plötsligt ska jag ha blivit en mördare från och vara hemma på lördag kvällar och baka bullar med mina barn tills att gå ut och mörda folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in