2017-05-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bara för att jag anser att det är lätt att bevisa, så kanske det inte vore så klokt...
Om bevis för gudar osv dyker upp, skulle ateisterna få omvärdera sin världsbild.

Vad jag kan säga dock är att, sök och du skall finna.
Ja, då skulle jag få avgöra om denna gud är värd att följa. Ännu fler teister skulle nog få omvärdera sin världsbild, om det dök upp bevis för en gud.
Citera
2017-05-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Premiss 1. Det är mer sannolikt än inte att universum har en orsak.

Denna premiss grundar sig på att universum av allt att döma har en början.
Att detta skulle ske utan orsak kräver mer tro och är ett grövre "argument från ovetande" än att tro att det har en slags orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Universum/kosmos kunne lika gärna vara sin egen "orsak"
Vi tar detta igen med en omformulering för att du missförstod den avsedda innebörden.

I ett avseende menar jag att universums orsak uppkommit i universum men jag menar också det är mer sannolikt att den orsaken är medvetet tillverkad i jämförelse med sannolikheten att den skulle kommit till av en slump. Särskilt som det i just detta universum evolverat kreativa varelser med medvetanden och förmåga till abstrakta konstruktioner. Detta liksom vittnar om att orsaken är skapad av ett medvetande.
Citat:
som att nån spekulativ anledning bortom universum skulle vara det.

Så det finns alltså ingen större "sannolikhet" i ditt postulat, som är en ren gissning.
I min beskrivning ovan väger vi sannolikheterna mellan två alternativ och alternativet "medvetet tillverkat" vinner helt klart.

Fram tills ateisterna kan komma med något nytt så har teismen mer kött på benen än ateismen i filosofiskt avseende.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-09 kl. 17:17.
Citera
2017-05-09, 17:14
Medlem
Citat:
Vi tar detta igen med en omformulering för att du missförstod den avsedda innebörden.

I ett avseende menar jag att universums orsak uppkommit i universum men jag menar också det är mer sannolikt att den orsaken är medvetet tillverkad i jämförelse med sannolikheten att den skulle kommit till av en slump. Särskilt som det i just detta universum evolverat kreativa varelser med medvetanden och förmåga till abstrakta konstruktioner. Detta liksom vittnar om att orsaken är skapad av ett medvetande.
I min beskrivning ovan väger vi sannolikheterna mellan två alternativ och alternativet "medvetet tillverkat" vinner helt klart.

Så om du inte har andra alternativ så är teismen herre på täppan här och kommer så vara tills vidare.
Nja, nu hoppar du ett steg. Om universum har en skapare, så vet vi inget om denne skapare, så att säga att teism är herre på täppan är att gå ett steg för långt. Vilket troende ofta gör. Det är nämligen just deras gud dom alltid försöker smussla in.
Citera
2017-05-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nja, nu hoppar du ett steg. Om universum har en skapare, så vet vi inget om denne skapare, så att säga att teism är herre på täppan är att gå ett steg för långt. Vilket troende ofta gör. Det är nämligen just deras gud dom alltid försöker smussla in.
Ok jag ändrade den meningen.
Citera
2017-05-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ok jag ändrade den meningen.
Ja, jag kan ju dra en klassiker; det är "universe creating pixies" som lever utanför tid och rum. Dom skapar universum ibland ....
Citera
2017-05-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ja, jag kan ju dra en klassiker; det är "universe creating pixies" som lever utanför tid och rum. Dom skapar universum ibland ....
Var kommer de ifrån då?
Citera
2017-05-09, 17:28
Medlem
Citat:
Var kommer de ifrån då?
Precis!
"Dom har alltid funnits", brukar svaret vara när jag frågar folk var deras skapare kommer ifrån.
Citera
2017-05-09, 17:32
Medlem
Citat:
Precis!
"Dom har alltid funnits", brukar svaret vara när jag frågar folk var deras skapare kommer ifrån.
Ja, det brukar det. Man kan iofs bryta ned ordet alltid till all-tid. Men det besvarar ändå inte frågan på var han kommer ifrån.
Citera
2017-05-09, 17:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Premiss 1. Det är mer sannolikt än inte att universum har en orsak.

Denna premiss grundar sig på att universum av allt att döma har en början.
Att detta skulle ske utan orsak kräver mer tro och är ett grövre "argument från ovetande" än att tro att det har en slags orsak.

Jo, universum som vi ser det idag har av allt att döma en början, men denna början är inte tomma intet, så vad som fanns innan dess är av allt att döma helt enkelt en cyklisk process, vilket galaxernas utformning tyder på. Det har alla ett svart hål i centrum, som sakta äter upp hela galaxen tills koncentrationen av massa i detta svarta håll når en kritisk punkt och det blir en ny ”big bang”, och allt börjar om på nytt.
Det verkar inte alls finnas någon bakomliggande styrande kraft, såvida du inte menar att gravitationen är denna mystiska styrande kraft …

Citat:
Premiss 2. Det är mer sannolikt än inte att den orsaken inte är tid, rum eller materia.

Denna premiss grundar sig på att universum av allt att döma enligt senaste vetenskap är platt och summan av all energi i det är lika med noll. Därför kan slutas att universum kommer ur intet och därför har en orsak som övergår tid, rum och materia.

Det där får du gärna länka till, för det har du fått helt om bakfoten.

Citat:
Premiss 3. Det är också mer sannolikt än inte att orsaken kommer från ett medvetande som är fött i tid och rum.

Eftersom det inte fanns något "innan" kan inte heller ett medvetande funnits där och eftersom vi kunde sluta oss till att orsaken övergår tid och rum så finns inget som hindrar att orsaken är tillverkad i tid och rum av ett medvetande. Tvärtom finns det argument som styrker detta, t ex finetuningen och människans existens; bara ett universum som frambringar skaparen har giltig grund för sin existens.

Den premissen faller på sin egen omöjlighet. Om ett medvetande skapade allt så måste det ju ha funnits innan något hade skapats, eller hur?

Citat:
Argumenten var kommer orsaken ifrån får sitt svar, likaså var kommer skaparen ifrån, även teodicé problemet och evolutionen får sitt svar.

Inte alls.
Citera
2017-05-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ja, det brukar det. Man kan iofs bryta ned ordet alltid till all-tid. Men det besvarar ändå inte frågan på var han kommer ifrån.
Och om skaparen existerar utanför tiden, har han då existerat i 0 sekunder? Mindblowing ...
Citera
2017-05-09, 18:01
Medlem
Citat:
Premiss 2. Det är mer sannolikt än inte att den orsaken inte är tid, rum eller materia.

Denna premiss grundar sig på att universum av allt att döma enligt senaste vetenskap är platt och summan av all energi i det är lika med noll. Därför kan slutas att universum kommer ur intet och därför har en orsak som övergår tid, rum och materia.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det där får du gärna länka till, för det har du fått helt om bakfoten.
Det blir så besvärligt att utveckla svar på flera olika argument/motargument på en gång, så jag väljer att endast bemöta detta nu.

Här är ett litet kort urklipp av en längre utläggning av Lawrence Krauss.
https://www.youtube.com/watch?v=KnwwPSUbKVM

Här är den längre utläggningen, där han försöker bevisa att det sannolikt är så.
Why the universe probably is "flat"

Alan Guth beskriver att inflationsteorin visar på ett platt universum och att ett sådant universum är det enda möjliga där summan av all energi är noll. (6 min in på videon talar han om detta)
https://www.youtube.com/watch?v=rv4Ikye9PS8

Den här har jag inte sett men den verkar beskriva dito?
How Cosmic Inflation Flattened the Universe | Space Time | PBS Digital Studios
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-09 kl. 18:11.
Citera
2017-05-09, 18:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det blir så besvärligt att utveckla svar på flera olika argument/motargument på en gång, så jag väljer att endast bemöta detta nu.

Här är ett litet kort urklipp av en längre utläggning av Lawrence Krauss.
https://www.youtube.com/watch?v=KnwwPSUbKVM

Här är den längre utläggningen, där han försöker bevisa att det sannolikt är så.
Why the universe probably is "flat"

Alan Guth beskriver att inflationsteorin visar på ett platt universum och att ett sådant universum är det enda möjliga där summan av all energi är noll. (6 min in på videon talar han om detta)
https://www.youtube.com/watch?v=rv4Ikye9PS8

Den här har jag inte sett men den verkar beskriva dito?
How Cosmic Inflation Flattened the Universe | Space Time | PBS Digital Studios

Aha! Hela den tanken baseras på att en idiot påstår att gravitation är negativ energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in