Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeaceback1
Du har så fel att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Förklara först för mig varför storlek, tid och avstånd ska ha någon betydelse i sammanhanget?
Vidare pratar du om slumpmässiga processer. Kan du beskriva vad slumpen innebär?
Citat:
Ursprungligen postat av
AXKYA131313
Du bör inte fråga en total förnekare hur hans gudsbild ser ut.
Du får i varje fall aldrig något bra svar.
OnT:
Har vi några Bevis för ”Slumpen” eller? 
Är det någon mening om du inte förstår tid eller naturligt urval baserad på en hel del slump som tex. genetiska förändringar från miljö eller strålning?
Slumpen innebär alltså att miljarder arter och variationer uppstått och fortfarande uppstår. Det mesta av livet här har förändrats, de flesta arter är utdöda och framför allt de som inte kunde anpassa sig till omgivningen, det naturliga urvalet.
Om vi tar oss människor så har vi en hel del sjukdommar idag, vi får cancer, vi kan födas med defekter där en del är slumpmässiga variationer av vår arvsmassa. Av miljarder och åter miljarder "expriment" på naturlig väg så kan ett eller några vara av godo och avgörande för vår förmåga att anpassa oss bättre än omgivningen. Det kan vara vad som helst som för tillfället är avgörande i vår miljö som tex. en motståndskraft för någon dödlig sjukdom, syn, hörsel, intelligens, förmåga till bättre samarbete eller ännu mer aggressivt beteende. Nu märks ju inte detta direkt nu men om en stor pandemi eller katastrof kommer som gör att männsikor börjar slåss för sin existens så kan förändringar som ger en del bättre förutsättningar att överleva bli avgörande.
Ett naturligt urval av det som är bäst eller livskraftigt. Du får tro att det är gud, vi som inte gör det anpassar oss så gott det går medans ni religösa sitter i en grotta och beende väntar på att gud ska rädda er.
Det är bevisat (vad man nu anser bevis är) att naturen fungerar så här och att det sker mer eller mindre slumpässigt under miljader år eller snabbare av yttre påverkan, ett asteroidnedslag, istider och klimatförändringar, tillgång till föda och så mycket mer. Att bevisa en abstrakt tro på en eller flera gudar är omöjligt men vi kan ju åtminstone istället försöka bevisa det som faktiskt finns omkring oss, dvs vetenskap. Jag tycker det är bättre än att slött säga att någons gud skapade allt.
Bli nu inte ledsna för att många andra inte delar er gudstro eller finner de gamla religösa texterna skrivna av människor och inte en "gud" användbara mer än som intressant underhållning. Det blir lite svårt då människor blir mer och mer upplysta att tro som er, vilken av alla tusentals gudar genom historien ska man tro på? vilken är den rätta? Du är ju född och uppvuxen med din variant men hade du fötts någon annanstans kanske du fått en annan tro och gud. Det är en stor röra så för mig är naturen och livet som "gud" enklast. Livet är tillräckligt vacker och beundransvärd att tro på. Jag är ingen "förnekare", jag tror på livets kraft att skapa allt mer komplicerade och kraftfulla växter och varelser helt utan inblanding av er gud.
Vill en gud att ni ska tro då ska denne visa sig för er och inte bara för Abraham, Moses, Muhammed eller vem det nu kan vara som senare styr och kontrollerar er i guds namn även två tusen år senare.
Vad är ett bra svar för dig? Att hålla med? Jag föröker åtminstone förstå min omgivning och i den mån jag kan dela med mig med mer än några få sarkastiska rader av text.