Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 14:46
  #23917
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför det? Det är ju ett logisk/kausalt argument. Hur vet du hurvida kausalitet/logik fungererar bortom universum/kosmos?

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För att det enligt premiss 1. är en större sannolikhet än inte att det finns en orsak.

Citat:
Är det inte en större stretch att föreställa sig en avsaknad av logik för universums tillblivelse?

Inte alls. Du har inte en susning om hurvida logiken fungerer utanför det område där den så att säga har sitt ursprung.

Det blir en gissning igen. Och dina "sannolikheter" har numera en hel del gissninger i sitt underlag.
Citera
2017-05-09, 15:01
  #23918
Medlem
Bogomils avatar
Så skrumpelnubb: För att undvika vidare missförstånd, börjar jag med att efterlysa ett ... så precist och specifikt som möjligt ... förtydligande av vad för typ av kosmogonisk orsak du avser (t.ex. om det är en absolut primary cause) och "vart" du placerar denna (t.ex. om den är på ett transcendent existens-nivå e.dyl.)
Citera
2017-05-09, 15:11
  #23919
Medlem
Det kanske är svårt att bevisa att just Gud finns, men enligt min mening går det att bevisa att det
finns något mer, att det finns en värld som inte synns, utöver den värld vi lever i. Infakt, det finns hur
mycket exempel som helst man kan dra till med, att så är fallet. Det är inte ens särskilt svårt att
upptäcka att det finns något mer. Så med största sannolikhet så finns också Gud.
Citera
2017-05-09, 15:18
  #23920
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det kanske är svårt att bevisa att just Gud finns, men enligt min mening går det att bevisa att det
finns något mer, att det finns en värld som inte synns,

Hur i Herren Noodlis namn kan du bevisa något som inte ens "syns".

(Och med "syns" menar jag för min del naturligvis inte endast empirisk visuellt, men t.ex. också vad som kan konkluderas med hjälp av nutidig, akademisk filosofisk rationalism eller vetenskap.)

Men ordet är ditt: Presentera ditt resonemang.
Citera
2017-05-09, 15:19
  #23921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det kanske är svårt att bevisa att just Gud finns, men enligt min mening går det att bevisa att det
finns något mer, att det finns en värld som inte synns, utöver den värld vi lever i. Infakt, det finns hur
mycket exempel som helst man kan dra till med, att så är fallet. Det är inte ens särskilt svårt att
upptäcka att det finns något mer. Så med största sannolikhet så finns också Gud.
Någon speciell Gud? Flera gudar kanske?
Du kan väl börja med att bevisa detta "något mer", så kan vi ta resten därifrån?
Citera
2017-05-09, 15:31
  #23922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur i Herren Noodlis namn kan du bevisa något som inte ens "syns".

(Och med "syns" menar jag för min del naturligvis inte endast empirisk visuellt, men t.ex. också vad som kan konkluderas med hjälp av nutidig, akademisk filosofisk rationalism eller vetenskap.)

Men ordet är ditt: Presentera ditt resonemang.

Det räcker med att gå till sig själv och undersöka lite grand hur man fungerar som mänsklig varelse.
Jag hävdar att man kan med hjälp av det som du säger, nutidig akademisk filosofisk rationalism, komma
fram till att det bara måste vara så att det finnas en värld utöver denna som inte syns. Men av någon
anledning så utesluter vetenskapen den möjligheten. Man kan nästan tro att vetenskapen inte riktigt vill
forska i det uppenbara, eller så agerar man i mitt tycke en aning korkat, genom att vara fastlåsta vid en
materialistisk, statisk värld. Jag skulle kunna dra en anekdot som belägg för att det finns en värld utöver
denna som inte syns. Men jag väntar med den.
Citera
2017-05-09, 15:41
  #23923
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur i Herren Noodlis namn kan du bevisa något som inte ens "syns".

(Och med "syns" menar jag för min del naturligvis inte endast empirisk visuellt, men t.ex. också vad som kan konkluderas med hjälp av nutidig, akademisk filosofisk rationalism eller vetenskap.)

Men ordet är ditt: Presentera ditt resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det räcker med att gå till sig själv och undersöka lite grand hur man fungerar som mänsklig varelse.
Jag hävdar att man kan med hjälp av det som du säger, nutidig akademisk filosofisk rationalism, komma
fram till att det bara måste vara så att det finnas en värld utöver denna som inte syns.

Kan jag få mera precisa och specifika detaljer, tack.

Citat:
Men av någon anledning så utesluter vetenskapen den möjligheten.

Denna "nån anledning" är att nutidig, akademisk vetenskap har en självdefinierad systematisk metodologi, som öht inte sysslar med denna typ av frågor. Det låter vetenskapen filosofin ta hand om.

Citat:
Man kan nästan tro att vetenskapen inte riktigt vill
forska i det uppenbara,

Det "uppenbara" som enligt dig själv inte "syns"?

Citat:
eller så agerar man i mitt tycke en aning korkat, genom att vara fastlåsta vid en materialistisk, statisk värld.

Men ser du, det är en fråga du får ta upp med "filosofiska materalister".

Så återgå gärna till detta med att kunne göra det osynliga uppenbart, istället för att trassla dig in i spekulationer om vad vetenskap är eller inte är.
Citera
2017-05-09, 16:00
  #23924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det räcker med att gå till sig själv och undersöka lite grand hur man fungerar som mänsklig varelse.
Jag hävdar att man kan med hjälp av det som du säger, nutidig akademisk filosofisk rationalism, komma
fram till att det bara måste vara så att det finnas en värld utöver denna som inte syns. Men av någon
anledning så utesluter vetenskapen den möjligheten. Man kan nästan tro att vetenskapen inte riktigt vill
forska i det uppenbara, eller så agerar man i mitt tycke en aning korkat, genom att vara fastlåsta vid en
materialistisk, statisk värld. Jag skulle kunna dra en anekdot som belägg för att det finns en värld utöver
denna som inte syns. Men jag väntar med den.
Jag tror att forskare gärna skulle vilja vara den första som upptäcker denna värld du pratar om.
Citera
2017-05-09, 16:08
  #23925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan jag få mera precisa och specifika detaljer, tack.



Då måste jag dra en anekdot, hmm, jag vet inte om det är värt det, kanske skulle ni förklara
min själupplevda anekdot som ett "psykologiskt fenomen"...fast enligt lite rätt ställda
följdfrågor pekar svaret på att det finns nånting mer än denna hårda krassa verklighet på jorden



Citat:
Så återgå gärna till detta med att kunne göra det osynliga uppenbart, istället för att trassla dig in i spekulationer om vad vetenskap är eller inte är.

Inte kanske all vetenskap ställer sig skeptisk till att bibeln faktiskt berättar en sann historia.
Men jag menar att Guds kraft genomsyrar allt, både tid och rum detta inkluderar människan som
en varelse. Man får stanna upp och titta lite hur man fungerar som mänsklig varelse, är vad jag
kan säga utan att avslöja för mycket. Vi lever i Gud och Gud lever bland oss.

Jag menar att när man lägger samman information från olika områden, så kan man bara komma fram
till en sak: Det finns en värld som inte syns, om man vet var man ska titta.
__________________
Senast redigerad av pk2 2017-05-09 kl. 16:34.
Citera
2017-05-09, 16:12
  #23926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Någon speciell Gud? Flera gudar kanske?
Du kan väl börja med att bevisa detta "något mer", så kan vi ta resten därifrån?

Jag håller den kristna guden för att vara sann, sedan kan jag inte helt säkert säga om den kristne
guden är den ende guden.
Citera
2017-05-09, 16:18
  #23927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag håller den kristna guden för att vara sann, sedan kan jag inte helt säkert säga om den kristne
guden är den ende guden.
Det där "något mer" var ju lätt att bevisa. Börja där?
Citera
2017-05-09, 16:48
  #23928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det där "något mer" var ju lätt att bevisa. Börja där?

Bara för att jag anser att det är lätt att bevisa, så kanske det inte vore så klokt...
Om bevis för gudar osv dyker upp, skulle ateisterna få omvärdera sin världsbild.

Vad jag kan säga dock är att, sök och du skall finna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback