2017-05-05, 16:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Kul att se att ni äntligen börjar förstå att storebrorsan förmodligen är den som mördade och lillebrorsan tittade på. Igår var det jag som skullle hålla mig borta och var en nolla osv... Ni självutnämnda experter har gjort bort er ordentligt i den här tråden.

Bra där JohanElisa så nu fattar du äntligen att man kommer ihåg traumatiska händelser? Det går framåt!
Nu verkar du blanda ihop mig med någon annan.
Citera
2017-05-05, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag tycker att det är obehagligt att Nina Hjelmgren har en bild på skorna och en strumpa. Det känns sensationslystet. Inte läst så långt i bloggen ännu.
Ett erkännande från barn, utan teknisk bevisning - tveksamt om det är värt något alls.
Jag såg programmet, där lät det som om själva händelseförloppet faktiskt aldrig framkommit.

om erkännandet, oavsett form, inte stödjer den tekniska bevisningen, då blir det svårt.
Citera
2017-05-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Att läsa förundersökningen är alltså att delta i en häxbränningsprocess enligt dig.
Varför tycker du det?

Han verkar nervös. Mest troligt sitter han inne med info. om mordet på Kevin som han inte vill ska komma ut.
Citera
2017-05-05, 16:34
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Kul att se att ni äntligen börjar förstå att storebrorsan förmodligen är den som mördade och lillebrorsan tittade på. Igår var det jag som skullle hålla mig borta och var en nolla osv... Ni självutnämnda experter har gjort bort er ordentligt i den här tråden.

Bra där JohanElisa så nu fattar du äntligen att man kommer ihåg traumatiska händelser? Det går framåt!

Jag vet en kille som gjorde slut med sin tjej (öga mot öga) (tonåringar) men tjejen trodde hon drömt att han gjorde slut. Det tog ett tag innan hon fattade det, hon vägrade ta det till sig, hennes kompisar fick gå in och hjälpa till att förklara att det var slut.

För henne den gången var det vad jag vill kalla en traumatisk upplevelse men nä! Hon ville inte ta det till sig!
Citera
2017-05-05, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Även om dom gjorde det på en död? Jag vet inte bara frågar experten.
Dom hade fiskelek. Om riktiga spö eller vad fiekelek nu är vet jag inte. Och det är väl nån sjö eller nåt där kevin låg såg på en karta.

de gjorde det för att kontrollera att han var död, dvs i samband med att han dog så det borde ha synts. Jag hoppas DJ går igen RM-protokollet i detalj.
Citera
2017-05-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
om erkännandet, oavsett form, inte stödjer den tekniska bevisningen, då blir det svårt.

Jag håller med om att tekniska bevis inte är tillräckligt. Polisen borde aldrig sagt att barn mördat och på vilket sätt och vad barnen sagt. Sekretess på allt. Bara socialarbetare skulle få veta misstankarna.

Men det är dom som mördade.
Citera
2017-05-05, 16:52
Bannlyst
Citat:
Jag håller med om att tekniska bevis inte är tillräckligt. Polisen borde aldrig sagt att barn mördat och på vilket sätt och vad barnen sagt. Sekretess på allt. Bara socialarbetare skulle få veta misstankarna.

Men det är dom som mördade.

Tveksam, statistiskt osannolikt, tror mer på en tonåring med dålig impulskontroll och sexualsadist.
Citera
2017-05-05, 16:52
Medlem
Citat:
Den kan absolut granskas men du och några högljudda adelsmän med Mercedes i tråden har redan bestämt er för att utredningen var för jävla dålig och tunn utan att ha tagit del av den själva. Så det ni anklagar andra för är precis det ni gör själva.

Du behöver inte vara orolig för att killarnas oskuld inte kommer visas. DJ är en mycket ansedd journalist och han skulle aldrig solka ner sig genom att försöka få skyldiga att se oskyldiga ut, inte ens för pengar. DJ är övertygad om att killarna är oskyldiga annars skulle han inte göra dessa dokumentärer. Samma gäller den mycket ansedde advokaten Tomas Olsson, han skulle inte heller blanda sig in i fallet om han inte var övertygad om deras oskuld. TO har dessutom läst FUP, så han borde veta.

Vi vet också att SÅC med sina ovetenskapliga metoder varit inblandad. Det var han som styrde över förhören, det fick man veta när man lyssnade på P3 Dokumentär om fallet och jag hann lyssna på den innan den togs bort.

Den som är allmänbildad vet också att det är extremt ovanligt med barn som mördar barn. Det är så ovanligt att det knapp förekommer alls. Dessutom, vem bar bort Kevin och gömde honom? Småkillarna kunde inte göra det. Släpspår hittade polisen inte heller, vilket hade varit enda möjligheten för småkillarna att flytta på Kevin. Att någon annan icke inblandad i mordet skulle flytta honom tar jag inte för troligt alls, eftersom i princip alla människor på jordklotet skulle betacka sig för att bli inblandade i ett mord. Den som gömde Kevin är också mördaren, så det kan inte vara dessa killar. Småkillar på 5 & 7 år kan inte bära 18 kg.

Så, nu har jag försökt hjälpa dig med att fatta varför det är mer troligt att killarna är oskyldiga än att de är skyldiga.

Det är inte så svårt att fatta redan nu att killarna är oskyldiga. Varför vill du att de fortfarande ska bära skuld för något de med största sannolikhet inte gjort? Är det så att du vet något om mordet som du inte vill ska komma fram?
Citera
2017-05-05, 16:55
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Håller helt med om det. Problemet är väl att det hade läckt ut i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Tveksam, statistiskt osannolikt, tror mer på en tonåring med dålig impulskontroll och sexualsadist.
Korrekt, men någon gång måste vara den första. Men, som sagt, mycket osannolikt.
Citera
2017-05-05, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Du behöver inte vara orolig för att killarnas oskuld inte kommer visas. DJ är en mycket ansedd journalist och han skulle aldrig solka ner sig genom att försöka få skyldiga att se oskyldiga ut, inte ens för pengar. DJ är övertygad om att killarna är oskyldiga annars skulle han inte göra dessa dokumentärer. Samma gäller den mycket ansedde advokaten Tomas Olsson, han skulle inte heller blanda sig in i fallet om han inte var övertygad om deras oskuld. TO har dessutom läst FUP, så han borde veta.

Vi vet också att SÅC med sina ovetenskapliga metoder varit inblandad. Det var han som styrde över förhören, det fick man veta när man lyssnade på P3 Dokumentär om fallet och jag hann lyssna på den innan den togs bort.

Den som är allmänbildad vet också att det är extremt ovanligt med barn som mördar barn. Det är så ovanligt att det knapp förekommer alls. Dessutom, vem bar bort Kevin och gömde honom? Småkillarna kunde inte göra det. Släpspår hittade polisen inte heller, vilket hade varit enda möjligheten för småkillarna att flytta på Kevin. Att någon annan icke inblandad i mordet skulle flytta honom tar jag inte för troligt alls, eftersom i princip alla människor på jordklotet skulle betacka sig för att bli inblandade i ett mord. Den som gömde Kevin är också mördaren, så det kan inte vara dessa killar. Småkillar på 5 & 7 år kan inte bära 18 kg.

Så, nu har jag försökt hjälpa dig med att fatta varför det är mer troligt att killarna är oskyldiga än att de är skyldiga.

Det är inte så svårt att fatta redan nu att killarna är oskyldiga. Varför vill du att de fortfarande ska bära skuld för något de med största sannolikhet inte gjort? Är det så att du vet något om mordet som du inte vill ska komma fram?

Nja, en 5 och 7 åring som erkänner är ganska irrelevant, de vet inte vad det innebär, snarare om deras samantagna berättelse kan anses tillräckligt trovärdig. Pappan är en möjlig kroppförflyttare. håller med om att det är osannolikt att de burit kroppen, men omöjligt? med några stopp på vägen?

Vad DJ tror är irrelevant och även TO, än så länge finns inget nytt, avsnitt 1 var synnerligen tunt. Tror mer att det bara handlar om att idag kanske man inte skulle vara lika säker på samma grunder, men att man baserat på dåtidens kunskap gjorde en bedömning, rätt eller fel. LUL har inte samma krav på bevis heller. Folk är inte insatta i jurudiken och dess utveckling.
Citera
2017-05-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag vet en kille som gjorde slut med sin tjej (öga mot öga) (tonåringar) men tjejen trodde hon drömt att han gjorde slut. Det tog ett tag innan hon fattade det, hon vägrade ta det till sig, hennes kompisar fick gå in och hjälpa till att förklara att det var slut.

För henne den gången var det vad jag vill kalla en traumatisk upplevelse men nä! Hon ville inte ta det till sig!

Låter inte som att hon var riktigt frisk. Är man frisk så vet man skillnaden på verkligheten och på drömmar. Vad detta har med fallet Kevin att göra begriper jag dock inte. Det är en 5-åring & en 7-åring som diskuteras här och de kan knappast jämföras med tonåringar.
Citera
2017-05-05, 17:10
Medlem
gubbroras avatar
Återigen, DJ har inte för avsikt att bedriva någon utredning om vem som är skyldig till Kevins död. Inte heller är avsikten att visa att bröderna är oskyldiga. Avsikten är att visa att Polisen utmålade bröderna som skyldiga till Kevins död på ett undermåligt material. Detta är tämligen uppenbart att det stämmer.

Ett av skälen till att utredningen är undermålig och att DJ engagerade sig är troligen SÅC inblandning.
DJ vet att SÅC är en fara för rättssäkerhet och en garanti för rättsröta.

En fråga till skribenterna, vad är praxis vid förhör av små barn. Är/var det normalt att poliser förhör små barn utan att det finns något stöd för barnen i form av föräldrar, socialarbetare advokater eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in