2017-05-08, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
jag reagerade faktiskt ocskå på det.

precis, ingen rök utan eld...
Citera
2017-05-08, 18:59
Medlem
Podrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Dom kan absolut få skadestånd. Ett skadestånd för "oskyldigt utpekande,lidande,hot,ny id"osv.
En advokat är allt dom behöver.

Så sjukt jävla onödigt med ny utredning. Kommer kosta oerhörd summa för skattebetalarna och kommer aldrig leda till någon ny GM.

Killarna,den äldste i alla fall,orsakade Kevins död,varför kan han inte bara erkänna det,han blir aldrig dömd,dom var barn.

Håller med om att det nog är så att den äldste av bröderna som gjorde det. Den yngre har dels sagt detta till sin biologiska mor och sen har det visat sig vid vallning att den äldre pojken kommit fram till ett "autistiskt" stopp i brist på andra forsvarsmekanismer. Om han erkänner så släpper iaf en börda från lillebrors axlar.
Citera
2017-05-08, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Oavsett vad som hänt är föräldrarna eller vårdnadshavarna till de tre barnen skyldiga till grov oaktsamhet. Hur kan man lämna en fyraåring, en femåring och en sjuåring att leka utan uppsikt och dessutom vid en sjö? Det är för mig fullkomligt obegripligt. Små barns lek kan spåra ur eller de kan råka ut för olyckor, särskilt vid vatten. Därför måste de vara under ständig uppsikt. Hade föräldrarna agerat på ett normalt sätt hade denna tragedi aldrig inträffat.

jag fattade det som att det inte fick vara vid vattnet.
Citera
2017-05-08, 19:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Jag är snart 40 och har minnen från när jag var 4-5 år.
Stora händelser kommer man ihåg även som vuxen.

Problemet här att det har ältats och diskuterats väldigt noga med (troligen) ledande frågor osv. Tror det är väldigt svårt att i efterhand hålla isär vad som är sant och vad som bara är "planterade" minnen.

Vet själv att jag har varit övertygad om att jag kommit ihåg saker från tidig barndom som sedan har visat sig vara omöjligt. Jag hade säkert hört berättelsen och kanske sett kort/film som liten och trodde sedan att jag varit med om det själv. Minnet är förrädiskt.
Om minnet sedan har "sabbats" av 30 polisförhör i åldern 5-7 år tror jag det är omöjligt att veta vad som är sant som vuxen.
Citera
Medlem
Joe Blows avatar
Flytta tråden till Konspirationer och alternativa teorier. De flesta skribenter är ju "övertygade" om att bröderna inte är de skyldiga av den enda anledningen att dom vill gå emot strömmen och känna sig udda för att få uppmärksamhet. Hittills har inget substantiellt framkommit som talar för att utredningen ledde fel. Idioterna ur CSI-generationen anser inte förvånande att om det inte finns teknisk bevisning har inget ens hänt. GWs fan club sluter upp bakom sin hjälte och citerar honom som om det vore gud fader själv som inte bara talat utan också sett allt från högre ort. DJs dokumentär är hittills endast ett mästerverk i det att dupera tittarna och få dom att misstro rättsväsendet. Till och med Åklagarkammaren i Karlstad påverkades av det lika uppviglande mediadrevet. Var fanns journalisterna då det begav sig och fallet på allvar gick att granska?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Håller med om att det nog är så att den äldste av bröderna som gjorde det. Den yngre har dels sagt detta till sin biologiska mor och sen har det visat sig vid vallning att den äldre pojken kommit fram till ett "autistiskt" stopp i brist på andra forsvarsmekanismer. Om han erkänner så släpper iaf en börda från lillebrors axlar.

smart tänkt, den äldre erkänner, och så splittar man skadeståndet till den yngre. upplägg värdigt maffian
Citera
2017-05-08, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Flytta tråden till Konspirationer och alternativa teorier. De flesta skribenter är ju "övertygade" om att bröderna inte är de skyldiga av den enda anledningen att dom vill gå emot strömmen och känna sig udda för att få uppmärksamhet. Hittills har inget substantiellt framkommit som talar för att utredningen ledde fel. Idioterna ur CSI-generationen anser inte förvånande att om det inte finns teknisk bevisning har inget ens hänt. GWs fan club sluter upp bakom sin hjälte och citerar honom som om det vore gud fader själv som inte bara talat utan också sett allt från högre ort. DJs dokumentär är hittills endast ett mästerverk i det att dupera tittarna och få dom att misstro rättsväsendet. Till och med Åklagarkammaren i Karlstad påverkades av det lika uppviglande mediadrevet. Var fanns journalisterna då det begav sig och fallet på allvar gick att granska?

precis. käns som att man gjort ett stabilt jobb, ffa kvinnan som fick barnen att öppna sig och berätta om ett trauma som måste legat djupt begravt.
Citera
2017-05-08, 19:10
Medlem
Chefsåklagare Niclas Wargren tycks öppna för att det kan finnas någon annan misstänkt i Kevinfallet

Citat:
På frågan om det finns någon misstänkt i ärendet tystnar chefsåklagaren.

– Det är en bra fråga, säger han sedan. Jag vill inte svara på det i nuläget.

Har du tagit del av någon annan ny information än det som framkommit i granskningarna i SVT och DN?

– Det har framkommit uppgifter på annat sätt. Det är saker som framkommit i samband med mediegranskningen, inget som vi haft hos oss sedan tidigare.

(Källa: http://nwt.se/arvika/2017/05/08/forundersokning-om-kevin)

Hur som helst är det uppenbart att FU återupptas inte bara till följd av de undermåliga förhören, utan främst för att ny fakta som vi ännu inte känner till har framkommit i ärendet.
Citera
2017-05-08, 19:15
Medlem
En 5-åring och en nästan 8-åring tror jag mycket väl kan bära eller förflytta en 4-åring, t.ex. genom att hålla honom i armarna respektive benen och gå iväg. Jag har själv sett barn förflytta varandra så när de lekt sjukhus t.ex. låtsas att någon bärs iväg på bår. Har Kevin legat på rygg i sanden kan de helt enkelt ha plockat upp honom i händer och fötter och gått iväg med honom.

Blåmärken i skrevet kan väl ha uppkommit genom att de petat på honom med pinnar eller trampat honom där?
Citera
2017-05-08, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Chefsåklagare Niclas Wargren tycks öppna för att det kan finnas någon annan misstänkt i Kevinfallet

(Källa: http://nwt.se/arvika/2017/05/08/forundersokning-om-kevin)

Hur som helst är det uppenbart att FU återupptas inte bara till följd av de undermåliga förhören, utan främst för att ny fakta som vi ännu inte känner till har framkommit i ärendet.

Så där säger han bara för att han kan ju inte säga att bröderna är misstänkta när han inte läst in sig på utredningen. att de skulle hittat någon annan på två veckor är uteslutet. DJ har inget mer då hade DN skrivit det för länge sedan, det kommer bara handla om att de feltolkat förhören.
Citera
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Polisen har givetvis förhört föräldrarna ang vad som hände när pojkarna kom hem. Föräldrar kommer givetvis ihåg hyfsat korrekt. hade förädrarna inte korroborerat barnens påståenden, då hade man givetvis låtit ungarna gå. detaljgraden i just de händelserna talar för att det är föräldrnas utsagor, exv att det var kaos och att pappan inte brydde sig om teckningen. Här är en del att förklara...

Ja, föräldrarna har givetvis förhörts, men jag betvivlar att det är föräldrarnas uttalanden som ligger till grund för majoriteten av formuleringarna i beskrivningen av skeendet.
Låt oss titta på texten igen:

Citat:
Bröderna sprang sedan hem och berättade för sin pappa och styvmamma att något hade hänt Kevin, att han låg vid sjön. Hemma rådde uppbrottsstämning, man förberedde fisketuren tillsammans med den gästande familjen som fortfarande befann sig i lägenheten. Styvmamman och pappan hade inte förmågan att ta till sig allvaret i det pojkarna berättade. Sjuåringen ville övertyga pappan om att det var sant, att Kevin låg vid sjön, och tog fram ett papper som han ritade på för att beskriva hur det såg ut. Han ritade teckning över hur de busbråkade, när Kevin inte orkade andas längre och när bröderna satt och vilade. Pappan knycklade ihop papperet och slängde det.

Det fetade ovan finner jag uppenbart sprunget ur ett barns berättelse med tanke på perspektiv, ordval och formuleringar.

Det icke-fetade är däremot uppenbart en vuxen persons formuleringar. Huruvida dessa kommer från föräldrarna eller sammanfattningens författare kan vi i nuläget inte veta säkert, men jag har svårt att tro att föräldrarna skulle ignorera barn som kommer inspringande och larmar om att något hänt en 4-årig kompis och att han ligger vid sjön.

Författaren måste dock få berättelsen att gå ihop. Mördarna måste placeras vid mordplatsen och därför måste barnens berättelse redogöras för, men föräldrarnas ologiska reaktion på barnens berättelse måste också förklaras. Förklaringen blir att föräldrarna var distraherade.

Möjligtvis finns någon form av täckning för denna förklaring i förhören. Exempelvis:

Förhörsledaren: Sa barnen något när dom kom hem?
Pappan: Du jag minns inte, vi hade fullt upp med att tanka båten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Oavsett vad som hänt är föräldrarna eller vårdnadshavarna till de tre barnen skyldiga till grov oaktsamhet. Hur kan man lämna en fyraåring, en femåring och en sjuåring att leka utan uppsikt och dessutom vid en sjö? Det är för mig fullkomligt obegripligt. Små barns lek kan spåra ur eller de kan råka ut för olyckor, särskilt vid vatten. Därför måste de vara under ständig uppsikt. Hade föräldrarna agerat på ett normalt sätt hade denna tragedi aldrig inträffat.
Ja de må så vara, men faktum är ju nu att en mördare går lös!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in