2017-05-04, 08:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Auba ska tydligen vara mycket nära en övergång till PSG trist för Dortmund och vem ersätter.
Leipzig är heta på Bremens Gnabry och Hasenhüttl har öppet visat sitt intresse.
Jag skulle ta allt men en stor nypa salt innan säsongen är över.
Citera
2017-05-04, 09:16
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Jag är nästan 99% säker att Auba kommer att lämna efter säsongen men jag kan ha fel.
Citera
2017-05-04, 10:14
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Görs rätt många spelarvärvning just så här års numera av de större lite stabilare klubbarna. Klokt att få nästa säsongs spelartrupp klar så tidigt som möjligt.

Men visst skrivs det mycket skit angående övergångar nu och de kommande månaderna.

Citat:
Jag är nästan 99% säker att Auba kommer att lämna efter säsongen men jag kan ha fel.
99% verkar lite högt. Uppgifterna kommer från dock Sport-Bild och det är en seriös och ganska trovärdig tidning (till skillnad från vanliga Bild-Zeitung.) En sådan affär med PSG skulle kunna inkludera att talangen/mittbacken Dan-Axel (!!) Zagadou går åt andra hållet. Aubameyang har kontrakt till 2020, så han lär bli dyr.

Att Dortmund behöver en ny anfallare har varit allmän kännedom länge, nu kanske behöver de två.
Citera
2017-05-04, 13:01
Medlem
motvalls avatar
Lite Zweite igen och då toppstriden;

Spelschema de tre sista matcherna:
63p Stuttgart; Aue (h), Hannover (b) och Würzburg (h).
60p Braunschweig; Union (h), Bielefeld (b), Karlsruhe (h)
--
60p Hannover; Heidenheim (b), Stuttgart (h), Sandhausen (b)
--
57p Union; EB (b), Heidenheim (h), Fürth (b)

Väldigt viktig omgång i helgen, inte minst måndagens match mellan Nymans Braunschweig och Hedlunds Union. Förlorar berlinarna är deras chanser till kval små, förlorar lejonen från norr är det helt öppet igen. VfB och H96 möter sämre lag, men Aue slåss för att vara kvar och gjort det bra sista tiden. Aldrig lätt spela mot lag som kämpar för sin överlevnad i en serie. Heidenheim har inte lika mycket att slåss för, men är knepiga på sin halvtaskiga hemmaplan. Hannover spelar på fredag och Stuttgart på söndag. Summa summarum – mycket avgörs helgen som kommer, lite klarnar dag från dag.

Omgången efter spelas nästa 6-poängs toppmöte, liten fördel H96 med hemmaplan. Jämnt lär det bli, två lag som helst av allt inte vill förlora, men som haft en märklig förmåga göra mål i slutet. Eintracht B har lättare motstånd, framförallt om Bielefeld förlorar i helgen och då nästan är avsågade. Union möter även de Heidenheim, de är bortasvaga och har antagligen inte mycket att strida för mer än äran. Denna runda och den sista går alla matcherna samma tid, söndag 15:30.

Sista omgången borde alla fyra lagen ta tre poäng, så den kan man nästan räkna bort för kampen om uppflyttning och kval. Karlsruhe är klara för nedflyttning, Sandhausen och Fürth klara mittenlag, så det skulle vara Würzburg som kan ställa till det.
Senast redigerad av motvall 2017-05-04 kl. 13:09.
Citera
2017-05-04, 13:41
Medlem
Citat:
Auba ska tydligen vara mycket nära en övergång till PSG trist för Dortmund och vem ersätter.
Leipzig är heta på Bremens Gnabry och Hasenhüttl har öppet visat sitt intresse.

Det finns inte så mycket heta anfallare i Europa till salu tyvärr. Atletico som kanske har bäst scouting i Europa kunde bara få tag på Gamerio förra säsongen. Lacazette kanske?

Dortmund har ett jävligt bra lag - att det gick så dåligt denna säsongen beror på skador och en idiot på tränarbänken. Tuchel bevisade att han är störd i huvudet när han försöka spela " tikitaka " med det spelarmaterialet samt byta formation varje match. Det är något du kan göra om du tränar Barcelona eller Real Madrid, de har spelarmaterialet till det.

Dortmund behöver en ny coach till nästa säsong, lite förstärkningar i försvaret samt dumpa överflöda mittfältare som annars kommer sitta på läktaren när alla är friska.
Citera
2017-05-04, 13:43
Medlem
motvalls avatar
Zweite, bottenstriden;
38p Sandhausen; Nürnberg (h), Würzburg (b), H96 (h)
38p St Pauli; K’lautern (b), Fürth (h), Bochum (b)
38p K’lautern, St Pauli (h), Aue (b), Nürnberg (h)
36p Aue; Stuttgart (b), K’lautern (h), D-dorf (b)
35p Düsseldorf; Würzburg (h), Nürnberg (b), Aue (h)
33p Würzburg, D-dorf (b), Sandhausen (h), Stuttgart (h)
--
33p 1860 München; Dresden (b), Bochum (h), Heidenheim (b)
--
32p Bielefeld; Bochum (b), Braunschweig (h), Dresden (b)
22p Karlsruhe

Egentligen borde man kunna räkna bort Sandhausen, St Pauli och Kaiserslautern, de behöver i princip bara vinna en match till för att vara säkra. Hamburgarna och pfalzarna möts dessutom i helgen. Men det har ju hänt att lag fullständigt klappar igenom sista omgångarna, så jag tar med dem också. Karlsruhe är klara för nedflyttning.

Nästa omgång är det många av lagen som måste vinna eller åtminstone ta poäng. Ett 6-poängsmöte blir det, D-dorf mot Würzburg där jag tror på hemmaseger. Fortuna är ett bättre lag med lika dålig form som bortalaget, även om hemmaplan kan slå åt andra hållet med krävande supportar. Sechtzig möter ett lika formsvagt lag i öst, nån gång måste man väl kunna vinna eller ha lite tur? Aues har jag tidigare kommenterat, Bochum borde slå Bielefeld mest för jag verkligen vill det.

Om de sista två omgångarna vågar jag inte spekulera om, dels klarnar en del i helgen, dels är bottenstrider alltid svåra att spå. Vissa lag växer otroligt med allvaret, andra rasar ihop av trycket. Resultaten beror mer på lagmoral och mindre på spelskicklighet.
Citera
2017-05-04, 13:55
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Lite Zweite igen och då toppstriden;

Spelschema de tre sista matcherna:
63p Stuttgart; Aue (h), Hannover (b) och Würzburg (h).
60p Braunschweig; Union (h), Bielefeld (b), Karlsruhe (h)
--
60p Hannover; Heidenheim (b), Stuttgart (h), Sandhausen (b)
--
57p Union; EB (b), Heidenheim (h), Fürth (b)

Väldigt viktig omgång i helgen, inte minst måndagens match mellan Nymans Braunschweig och Hedlunds Union. Förlorar berlinarna är deras chanser till kval små, förlorar lejonen från norr är det helt öppet igen. VfB och H96 möter sämre lag, men Aue slåss för att vara kvar och gjort det bra sista tiden. Aldrig lätt spela mot lag som kämpar för sin överlevnad i en serie. Heidenheim har inte lika mycket att slåss för, men är knepiga på sin halvtaskiga hemmaplan. Hannover spelar på fredag och Stuttgart på söndag. Summa summarum – mycket avgörs helgen som kommer, lite klarnar dag från dag.

Omgången efter spelas nästa 6-poängs toppmöte, liten fördel H96 med hemmaplan. Jämnt lär det bli, två lag som helst av allt inte vill förlora, men som haft en märklig förmåga göra mål i slutet. Eintracht B har lättare motstånd, framförallt om Bielefeld förlorar i helgen och då nästan är avsågade. Union möter även de Heidenheim, de är bortasvaga och har antagligen inte mycket att strida för mer än äran. Denna runda och den sista går alla matcherna samma tid, söndag 15:30.

Sista omgången borde alla fyra lagen ta tre poäng, så den kan man nästan räkna bort för kampen om uppflyttning och kval. Karlsruhe är klara för nedflyttning, Sandhausen och Fürth klara mittenlag, så det skulle vara Würzburg som kan ställa till det.

Citat:
Zweite, bottenstriden;
38p Sandhausen; Nürnberg (h), Würzburg (b), H96 (h)
38p St Pauli; K’lautern (b), Fürth (h), Bochum (b)
38p K’lautern, St Pauli (h), Aue (b), Nürnberg (h)
36p Aue; Stuttgart (b), K’lautern (h), D-dorf (b)
35p Düsseldorf; Würzburg (h), Nürnberg (b), Aue (h)
33p Würzburg, D-dorf (b), Sandhausen (h), Stuttgart (h)
--
33p 1860 München; Dresden (b), Bochum (h), Heidenheim (b)
--
32p Bielefeld; Bochum (b), Braunschweig (h), Dresden (b)
22p Karlsruhe

Egentligen borde man kunna räkna bort Sandhausen, St Pauli och Kaiserslautern, de behöver i princip bara vinna en match till för att vara säkra. Hamburgarna och pfalzarna möts dessutom i helgen. Men det har ju hänt att lag fullständigt klappar igenom sista omgångarna, så jag tar med dem också. Karlsruhe är klara för nedflyttning.

Nästa omgång är det många av lagen som måste vinna eller åtminstone ta poäng. Ett 6-poängsmöte blir det, D-dorf mot Würzburg där jag tror på hemmaseger. Fortuna är ett bättre lag med lika dålig form som bortalaget, även om hemmaplan kan slå åt andra hållet med krävande supportar. Sechtzig möter ett lika formsvagt lag i öst, nån gång måste man väl kunna vinna eller ha lite tur? Aues har jag tidigare kommenterat, Bochum borde slå Bielefeld mest för jag verkligen vill det.

Om de sista två omgångarna vågar jag inte spekulera om, dels klarnar en del i helgen, dels är bottenstrider alltid svåra att spå. Vissa lag växer otroligt med allvaret, andra rasar ihop av trycket. Resultaten beror mer på lagmoral och mindre på spelskicklighet.

Mycket fina sammanställningar och jag är definitivt inte rätt person att sia om hur det kommer gå men jag hoppas att VfB och Hannover tar direktplatserna och att 1860 klarar sig kvar.
Citera
2017-05-04, 13:57
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det finns inte så mycket heta anfallare i Europa till salu tyvärr. Atletico som kanske har bäst scouting i Europa kunde bara få tag på Gamerio förra säsongen. Lacazette kanske?

Dortmund har ett jävligt bra lag - att det gick så dåligt denna säsongen beror på skador och en idiot på tränarbänken. Tuchel bevisade att han är störd i huvudet när han försöka spela " tikitaka " med det spelarmaterialet samt byta formation varje match. Det är något du kan göra om du tränar Barcelona eller Real Madrid, de har spelarmaterialet till det.

Dortmund behöver en ny coach till nästa säsong, lite förstärkningar i försvaret samt dumpa överflöda mittfältare som annars kommer sitta på läktaren när alla är friska.

Jag har noll koll på spelare ute i Europa som kan vara aktuella för Dortmund för dom kan ju inte satsa på Isak till 100%

Defensiven är väl trots allt lagets stora akilleshäl.
Citera
2017-05-04, 14:53
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer

Det jag mest reagerat på med Tuchels fotboll anno 2016/17 är hans totala oförmåga att sätta eller ens inse vikten av en defensiv. Är som herren inte kunde få in i skallen att Hummels lämnat, för mittbacksuppställningen är på tok för svag. Säger rätt mycket att Sokratis, som i verkligheten inte är mer än en habil BL-spelare, verkat vara en gigant i många matcher.

En annan konstighet är Weigl, förra säsongen väldigt viktig och bra som def mitt, numera kass. Eller Rode, i Frankfurt mycket bra och aldrig dålig i Bayern (trots liten speltid) i en defensiv roll. Istället laborerade Tuchel med trebacklinje och Piszczek av alla som en sådan. Fungerar inte den centrala delen av försvaret fungerar inte laget. Om man som tränare inte vet detta är man för dålig eller för teoretisk för ett lag av Dortmunds kaliber.
Citera
2017-05-04, 17:00
Medlem
motvalls avatar
Försöker mig på något liknande Zweite med den högsta ligan.

Toppen är mer eller mindre klar, vad som återstår är om BVB eller TSG tar en säker eller kvalplats till CL. Eftersom de möts på lördag avgörs det mest där och då.

Kampen om EL-plats, förutsätter att BVB vinner cupen mot Eintracht så att plats 7 ger en kvalplats dit;
46p Hertha; RBL (h), Darmstadt (b), Bayer (h)
45p Bremen; Köln (b), Hoffenheim (h), BVB (b)
--
44p Freiburg; Schalke (h), Ingolstadt (h), Bayern (b)
--
42p Köln; Werder (h), Leverkusen (b), Mainz (h)
42p Mönchengladbach; Augsburg (h), VfL (b), Darmstadt (h)
41p Schalke; Freiburg (b), HSV (h), Ingolstadt (b)
41p Frankfurt; VfL (h), Mainz (b), RBL (h)

Börjar ovanifrån; Berlin kommer få det svårt i mot Leipzig, en pinne som högst trots hemmaplan. Bremens form vs Kölns talar för minst en pinne, tre mer troligt och då en nästan helt klar EL-plats. SCF mot S04 är mer svårtippat, båda lagen ger och tar. Tror ändå gammal är äldst och att Gelsenkircharna vinner, finns hos dem helt andra kvaliteter än i hemmalaget, om de tas fram är en annan fråga. Gladbach är starka på Borussia Park, tror de vinner mot kämpande Schwaber. Frankfurt måste börja vinna igen, mot VW har de en jättechans till detta.

Skulle då ge en tabell på söndag kväll typ;
48p Bremen
47p Hertha
--
45p Gladbach
--
44p S04
44p Frankfurt
44p Freiburg
42p Köln

Precis som för Zweites bottenstrid finns för många frågetecken som måste klaras ut innan den näst sista omgången för att jag ska våga sia om annat än att Hertha bör vinna (Darmstadt lär vara ute då) och Köln förlora (Ett Bayer som måste vinna i BL gör det även om det är ett derby.)

I sista ser jag en klar vinnare i hemmastarka Gladbach mot Darmstadt, ett Freiburg som kommer få det svårt i München, en poäng max för FCA mot Hoffenheim samt en nästan kvalmatch mellan HSV och VW. Men den sista matchen gäller bottenstriden, ska försöka återkomma om tankar kring denna senare.

I sådan här lägen är det rätt skönt att vara neutral, mycket våndor för er som är berörda
Senast redigerad av motvall 2017-05-04 kl. 17:02.
Citera
2017-05-04, 18:21
Medlem
motvalls avatar
Jo, en sak till trots jag snarast bombarderat tråden med inlägg om hur saker kommer att gå eller inte i de två serierna jag gillar mest efter allsvenskan. De är bara diskussionsunderlag och mina tankar. Argumentera gärna emot, för lättippat är inte årets säsongslut i varken ettan eller tvåan av Bundesliga.

Har exempelvis väldigt dålig koll på skadeläget eller det där med varningar på nyckelspelare.
Citera
2017-05-04, 18:46
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Jo, en sak till trots jag snarast bombarderat tråden med inlägg om hur saker kommer att gå eller inte i de två serierna jag gillar mest efter allsvenskan. De är bara diskussionsunderlag och mina tankar. Argumentera gärna emot, för lättippat är inte årets säsongslut i varken ettan eller tvåan av Bundesliga.

Har exempelvis väldigt dålig koll på skadeläget eller det där med varningar på nyckelspelare.
Jag önskar att jag kunde ha någon jävla känsla för ett lag i allsvenskan men det är omöjligt.
Visst Malmö kommer alltid finnas i mina tankar då jag var på plats i München när dom spelade finalen mot Nottingham men mer än ett ögonryck blir det inte.

Angående BL avslutningen så hoppas jag att Schalke tar en EL plats då dom har mest erfarenhet och resurser av dom andra att slåss i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in