2017-05-02, 06:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
En rafflande omgång är till ända och det finns massor att kommentera. Först av allt så noterar jag att Hoffenheim ligger på en direktplats till CL. Kommer att bli en helt bisarr upplevelse för fans från europeiska metropoler som Milano, Barcelona och London att besöka den bondhålan. Nu ligger visserligen Stadion i Sinsheim (ca 35.000 invånare) vilket är lite mer civiliserat men ändå.

.

Haha jo jävlar kan Hoffenheim med sina 3200 invånare vara den ort med minst antal invånare som spelat i CL? (om dom nu kommer dit)
Det kommer bli en härlig match mellan dom och Dortmund på lördag och hoppas Esp väljer den som huvudmatch.
Citera
2017-05-02, 09:03
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auuni
Hur ser ni på BMs förtsatta dominans i Bundesliga? Kommer något lag ha chans att på riktigt utmana Bayern om guldet, eller är det redan klart att BM vinner även nästa säsong? Och nästa igen efter det? Etc.

Man måste dock ge credd till BM för deras taktik att köpa de bästa spelarna från övriga lag i serien. Dels stärker man sitt egna bygge, och i samma veva försvagar man sina konkurrenter. Säga vad man vill om att göra så, men det fungerar ju uppenbarligen. BM utnyttjar sina ekonomiska muskler för att prenumerera på ligatiteln.

Vilka från nuvarande truppen har vi köpt från andra Bundesligaklubbar.
Neuer
Ulreich
Hummels
Rafinha
Boateng
Lahm
Alaba
Bernat
Thiago
Ribéry
Martinez
Robben
Costa
Alonso
Dorsch
Vidal
Kimmich
Sanches
Benko
Lewandowski
Müller
Coman

Neuer och Hummels får jag till det som köptes in från andra BL-klubbar.
Bayern är i den positionen numera att man lägger allt större vikt att vinna CL så då har man släppt det med att jaga inhemska spelare som prio ett men man gör heller inga världsrekordvärvningar som Real och liknande klubbar.

Kimmich och Ulreich kom från Zweite.
Lewandowski kom gratis.

12 kom från utlandet
5 från egna leden (vilket är ett uselt facit egentligen)
Citera
2017-05-02, 12:45
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Vilka från nuvarande truppen har vi köpt från andra Bundesligaklubbar;

Neuer och Hummels får jag till det som köptes in från andra BL-klubbar.
Bayern är i den positionen numera att man lägger allt större vikt att vinna CL så då har man släppt det med att jaga inhemska spelare som prio ett men man gör heller inga världsrekordvärvningar som Real och liknande klubbar.
Nja, Ulreich kom från VfB när de var kvar i BL. Så kan du lägga till Starke från Hoffenheim. Däremot tar vi bort Hummels. Han ville flytta hem till sin moderklubb och hemstad.

Slutsats; FCB köper bara målvakter från andra tyska Bundesligaklubbar! (Om någon inte vill lägga till Süle och Rudy från TSG till sommaren, men vem fan bryr sig om den klubben?)
Citera
2017-05-02, 17:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nja, Ulreich kom från VfB när de var kvar i BL. Så kan du lägga till Starke från Hoffenheim. Däremot tar vi bort Hummels. Han ville flytta hem till sin moderklubb och hemstad.

Slutsats; FCB köper bara målvakter från andra tyska Bundesligaklubbar! (Om någon inte vill lägga till Süle och Rudy från TSG till sommaren, men vem fan bryr sig om den klubben?)
Okej
Men ingen av dom målvakterna var någon som höll laget på topp ingen större förlust med andra ord
Citera
2017-05-02, 17:39
Medlem
Julian Nagelsmann är bara 29 år gammal! han lyckas alltså med driften att ta upp lilla Hoffenheim till en CL-plats sin första säsong som tränare. Det kanske blir en direktplats om man har lite flytt de sista omgångarna.
Citera
2017-05-02, 18:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Julian Nagelsmann är bara 29 år gammal! han lyckas alltså med driften att ta upp lilla Hoffenheim till en CL-plats sin första säsong som tränare. Det kanske blir en direktplats om man har lite flytt de sista omgångarna.
Det är bra gjort. Dock är ju Hoffenheim en klubb med stabil och stark ekonomi relativt sin storlek. Ändå får ju ändå denna säsongen ses som ett resultat att flera större klubbar misslyckats samtidigt.
Citera
2017-05-02, 19:46
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Nagelsmann är den hetaste tyske tränaren i dagsläget jag tror att dom flesta klubbar är intresserade av honom.

Skulle vara jävligt intressant att se honom i Dortmund jag är övertygad om att han skulle göra bättre ifrån sig än Tuchel.
Citera
2017-05-02, 20:54
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är bra gjort. Dock är ju Hoffenheim en klubb med stabil och stark ekonomi relativt sin storlek. Ändå får ju ändå denna säsongen ses som ett resultat att flera större klubbar misslyckats samtidigt.
Måste erkänna att jag såg dem sparsamt i höstas, det jag sett nu på våren har imponerat. Spelar helt enkelt en bättre fotboll än sina motståndare och dessutom har man en god lagmoral. Klart tveksam till om ett fungerande Schalke/Leverkusen/Gladbach hade rått på dem denna säsong, en sak att göra en bra höst eller vår. Nagelsmann har fått dem göra båda.. Man ligger inte på CL-plats/kvalplats i säsongslut beroende på tur.
Citera
2017-05-03, 00:06
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Vet ej om du är ironisk eller inte. Men nej, inte bra på något sätt att sälja en sådan spelare som Kimmich för att sedan åka ur ett kort tag efter.

...txt...

Nej, jag var inte ironisk på något sätt: VfB fick pengar de inte skulle ha fått av någon annan och FCB har råd att betala. Tråkigt att de åkte ur, men Kimmich hade de aldrig kunnat behålla ändå. Eller egenprodukten Timo Werner som spelat där sedan P9-11, typ, och redan då var bra.
Citera
2017-05-03, 09:55
Medlem
Oranginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Nej, jag var inte ironisk på något sätt: VfB fick pengar de inte skulle ha fått av någon annan och FCB har råd att betala. Tråkigt att de åkte ur, men Kimmich hade de aldrig kunnat behålla ändå. Eller egenprodukten Timo Werner som spelat där sedan P9-11, typ, och redan då var bra.

Någonstans måste ju klubben ha ambitionen att behålla sina egna produkter och etablera sig på den övre halvan/toppen. Därav är det under all kritik att vara sportsligt försvagade på grund av spelartapp som stärker andra klubbar.

Bernd Leno gick från Vfb Stuttgart II i Dritte Liga till Leverkusen och CL-kamp mot Chelsea där han dominerade. Vad gör dessa 7 miljoner Euro? Leno är i särklass den nästbästa målvakten i Bundesliga.

Dessa 7 miljoner ger oss knappast någon sportslig framgång, det hade Leno däremot gett.

Istället satsade vi på Ulreich, och vi alla vet vilken väg han valde att ta.

Kimmich anser jag vara ett liknande exempel. Dessa 7 miljoner Euro gör absolut ingen nytta överhuvudtaget.

Vad gäller Werner så var det rätt så självklart att han skulle lämna ett Vfb som precis åkt ur. Däremot de 2 andra spelarna är exempel på talanger som vi ej lyckas behålla. Vilket är oroande.

Går vi tillbaka lite i tiden så blommade både Khedira och Gomez ut i våran klubb! Något som ledde till en ligaseger. Sedan är det ju naturligt att de söker äventyr på andra håll då vi ej var/är en etablerad storklubb. Men då lämnade ju dessa spelare för betydligt högre summor.

Sedan dess har situationen varit annorlunda. Kimmich och Leno gavs aldrig chansen i vår klubb, istället blommade de ut när de var på lån, och huruvida vi ej var attraktiva nog eller om vi föredrog pengarna vet jag inte.

Men utveckling i fel riktning är det helt klart enligt mig!
Citera
2017-05-03, 13:49
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Vet ej om du är ironisk eller inte. Men nej, inte bra på något sätt att sälja en sådan spelare som Kimmich för att sedan åka ur ett kort tag efter.
Håller med. Freiburg sålde Ginter för 10 miljoner och åkte ned till Zweite året efter, vilket kostade oss närmare 50 miljoner i förlorade intäkter (om jag kommer ihåg rätt).
Citera
2017-05-04, 08:33
Medlem
cyberkalles avatar
Auba ska tydligen vara mycket nära en övergång till PSG trist för Dortmund och vem ersätter.
Leipzig är heta på Bremens Gnabry och Hasenhüttl har öppet visat sitt intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in