Citat:
Ursprungligen postat av
Grus-Kalle
Nej, jag var inte ironisk på något sätt: VfB fick pengar de inte skulle ha fått av någon annan och FCB har råd att betala. Tråkigt att de åkte ur, men Kimmich hade de aldrig kunnat behålla ändå. Eller egenprodukten Timo Werner som spelat där sedan P9-11, typ, och redan då var bra.
Någonstans måste ju klubben ha ambitionen att behålla sina egna produkter och etablera sig på den övre halvan/toppen. Därav är det under all kritik att vara sportsligt försvagade på grund av spelartapp som stärker andra klubbar.
Bernd Leno gick från Vfb Stuttgart II i Dritte Liga till Leverkusen och CL-kamp mot Chelsea där han dominerade. Vad gör dessa 7 miljoner Euro? Leno är i särklass den nästbästa målvakten i Bundesliga.
Dessa 7 miljoner ger oss knappast någon sportslig framgång, det hade Leno däremot gett.
Istället satsade vi på Ulreich, och vi alla vet vilken väg han valde att ta.
Kimmich anser jag vara ett liknande exempel. Dessa 7 miljoner Euro gör absolut ingen nytta överhuvudtaget.
Vad gäller Werner så var det rätt så självklart att han skulle lämna ett Vfb som precis åkt ur. Däremot de 2 andra spelarna är exempel på talanger som vi ej lyckas behålla. Vilket är oroande.
Går vi tillbaka lite i tiden så blommade både Khedira och Gomez ut i våran klubb! Något som ledde till en ligaseger. Sedan är det ju naturligt att de söker äventyr på andra håll då vi ej var/är en etablerad storklubb. Men då lämnade ju dessa spelare för betydligt högre summor.
Sedan dess har situationen varit annorlunda. Kimmich och Leno gavs aldrig chansen i vår klubb, istället blommade de ut när de var på lån, och huruvida vi ej var attraktiva nog eller om vi föredrog pengarna vet jag inte.
Men utveckling i fel riktning är det helt klart enligt mig!