2017-05-04, 01:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Klart som fasiken att de är skyldiga - ingen kan inpränta sådana minnen på så kort tid, utan tortyr eller hot om det samma... Hade de sagt att de är säkra på att de ej gjort det så hade jag kunnat gett dem en strimma hopp/tilltro... Varför skulle dessutom dessa telningar hålla käft i 20 år?

Äh, de riktiga mördarna är tagna och skall få svi!
Citera
2017-05-04, 01:58
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Vem/vad är SÅC?
Citera
2017-05-04, 01:59
Medlem
Det känns som att vad som hänt är ganska klart egentligen.

Minste killens bästis mördas, kanske såg femåringen mordet, kanske såg han bara sin kompis kropp i vattnet, kanske såg han ingenting alls. Oavsett så gör händelsen ett starkt intryck på honom. Han tänker mycket på vad som kan ha hänt. Små barn har ibland svårt att hålla isär fantasi och verklighet. Femåringen tänker att det kanske varit en man med kniv som dödat Kevin på bryggan och berättar för sin pappa att det är vad som hänt.

Pappan tror att femåringen sett något och kontaktar polisen, som tar in honom och hans bror till förhör då de tror att de kan vara vittnen. Femåringen spekulerar vilt i vad han tror kan ha hänt.

SÅC blir inkopplad och tycker att man ska jobba efter teorin att pojkarna är mördarna, utan att det egentligen finns några belägg för det annat än att de lämnat någon typ av uppgifter om vad som har hänt. Polisen tar fasta på det och ställer ledande frågor efter sin egen rekonstruktion av händelseförloppet. Genom de förhörstekniker som används byggs falska minnen upp hos pojkarna. Förhörsledaren berättar mer eller mindre polisens egen teori om hur pojkarna utfört mordet för dem och lyckas efter många utdragna förhör få barnen att berätta en liknande berättelse tillbaka.

En av förhörsteknikerna som används är att berätta för barnen ett och ett att brodern erkänt att det var de som mördade Kevin. Efter att denna metod använts mot femåringen, alltså att polisen sagt att hans bror har erkänt att de dödade Kevin, så går han hem och berättar för sin mamma att det faktiskt var sjuåringen som dödat Kevin.

När "bekännelsen" väl kommer, så är det polisens version i punkt och pricka. Pojkarna berättar vad de har lärt sig. Bland annat att de flyttade kroppen. De kan ju inte ha lyft den, så de "minns" att de släpade den. Det är bara det att de tekniska bevisen pekar på att kroppen inte alls blivit släpad.

Det finns inga tekniska bevis alls som pekar på att pojkarna är skyldiga. Bara en lång rad förhör med ledande frågor. Liknande metoder användes av psykologer på 90-talet för att visa hur tre av fyra barn utvecklade falska minnen då de bads berätta om en specifik händelse som i själva verket aldrig ägt rum, men som de leddes att tro att de varit med om.

Det är väl egentligen ingen poäng med att hänga någon för det som skett. Man visste inte bättre. Man gjorde sitt bästa. Men det pojkarna varit med om har ju helt klart påverkat dem för livet. Det är en skandal, och de förtjänar all upprättelse de kan få. Och hela svenska folkets innerliga sympatier.

Och den verklige mördaren finns antagligen fortfarande där ute någonstans.
Citera
2017-05-04, 02:02
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Nej, jag missade detta. Är föräldrarna extremt lågutbildade? Jobbar dom på Samhall? Ingen förutom en lågutbildad person skulle gå med på detta. Det är ju småbarn vi pratar om. Som behöver stöd och trygghet. Att de sitter ensam med polis i tiotals förhör är helt ofattbart. Vad tänkte föräldrarna? Eller tänkte dom alls?

Vad spelar det för roll om föräldrarna jobbade på Samhall eller var lågutbildade? De bör ändå ha fått möjligheten att medverka på förhören.

Tänk dig själv i sitsen, de säger ju själva att de litade på polisen och hade förtroendet att allt skulle skötas, de fick till och med barnpsykologer som sa att de inte skulle behöva medverka. (Ja idag 2017 kanske man inte hade tänkt samma, men då var det 1998)

Och sedan att man håller runt 15st förhör var med pojkarna under ~ två månaders tid är ju bara sjukt och att de dömts utan rättegång eller liknande.

Ska bli intressant att se de andra delarna och jag hoppas bröderna får någon klarhet i vad som har hänt någon gång.
Citera
2017-05-04, 02:02
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minute
Synd att man tagit ner P3 Dokumentären om Kevin-fallet. Det hade varit intressant att höra den dokumentären. Det är ingen annan som lyckas få fram den?
Tror jag ska ha den på min gamla dator, ska kolla imorgon.
Citera
2017-05-04, 02:05
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Vem/vad är SÅC?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_%C3%85._Christianson

Hans största merit är Thomas Quick...
Citera
2017-05-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Dan Josefsson drar ut på det i det oändliga. Är det för att han vill ha betalt för tre avsnitt istället för ett? Bandymatch, joggingtur, klappa hästar, gaffeltruckar mm är av noll intresse! Det är respektlöst mot pojkarna som jag tror är oskyldiga, men de lär ha två helvetesveckor framför sig innan sista avsnittet visas. Allt hänger fortfarande i luften, om än till deras fördel.

Sandberg:

Motsägande. Kvinnan som förhör barnen talar inte om något specifikt "erkännande". Att "ge klartecken" låter inte sannolikt mellan en 7-åring och en 5-åring. Dessutom, förhördes pojkarna plötsligt gemensamt? Hur gick det till, det var ju var och en för sig ... eller?

"Bandymatch, joggingtur, klappa hästar, gaffeltruckar mm är av noll intresse..."

Håller med.

Man hade dessutom samma jävla drönare som i Quick-filmen och den skulle även här utnyttjas till max.

Sen väntade man sig ju en stark cliffhanger till nästa vecka! Men nejdå.

Det finns utrymme för förbättring, Dan.

Annars är du ju bäst.

[Kom plötsligt på att DJ givetvis läser här...;0)]
Citera
2017-05-04, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Klart som fasiken att de är skyldiga - ingen kan inpränta sådana minnen på så kort tid, utan tortyr eller hot om det samma... Hade de sagt att de är säkra på att de ej gjort det så hade jag kunnat gett dem en strimma hopp/tilltro... Varför skulle dessutom dessa telningar hålla käft i 20 år?

https://digest.bps.org.uk/2008/08/20/negative-false-memories-are-more-easily-implanted-in-childrens-minds-than-neutral-ones/

I studien ovan genomfördes två intervjuer med barn, med en veckas mellanrum.

"Altogether, 74 per cent of the children developed false memories for the fictitious event – that is, they said they remembered the event and added extra details about what happened."

Bröderna förhördes över 30 gånger. Det fanns väldigt gott om tid att bygga upp falska minnen.
Senast redigerad av Deriverbar 2017-05-04 kl. 02:09.
Citera
2017-05-04, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Föräldrarna satt i rummet bredvid, men fick inte närvara. Uppfattade du inte detta?
Det är ju för övrigt lagstadgat att föräldern får vara med på mötet av en minderårig och ska tillfrågas och informeras om de kan bli tillfrågade. Det är min information från polisen som jag har fått i mitt uppdrag som god man. Sen att föräldrarna pressats med ledande frågor och självmant givit poliserna tillåtelse att förhöra är det troliga.
Citera
2017-05-04, 02:09
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_%C3%85._Christianson

Hans största merit är Thomas Quick...

Tack och han bestämde sig tidigt för att det var kidsen som hade gjort detta?

På tal om annat så fällde jag nästan en tår till detta program, för Kevin och till viss del även för pojkarna om de nu varit oskyldiga och vilket helvete de måste haft genom alla år. Jag blir alldeles rörd ni början när man ser hur de pixlar en bild på dem som de senare avpixlar, fyfan.
Citera
2017-05-04, 02:10
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Eftersom du är så tvärsäker så kan du ju dra den tekniska bevisningen här och nu.
Citera
2017-05-04, 02:21
Medlem
Vill inte spekulera. Men tror 7 åringen gjorde det och 5 årigen stod bredvid eller var nära. Detta tror jag för att 5 årigen var den som verkligen ville gå med på detta programmet. Han har ingen aning vad som hänt. Hn var för ung. Såg kanske pojken när han låg livlös, men förstod inte allvaret och därför kommee han inte ihåg. Men 7 åringen kommer ihåg, annars lider han av något mentalt. I alla fall så tror jag inte om 7 åringen gjorde det att han var 100% medveten om Att han bragt någon livet. Det är ändå respekt till dem. De har mått dåligt tillräckligt länge. Stackars Kevins familj med. Man kan inte riktigt klandra barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in