2017-05-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsakenbear
Har du sett avsnittet? Eller talar du ur blindo?
Dom säger i avsnittet att "under min tid när jag växte upp så litade man på att polisen gör ett bra och rättfärdigt jobb" och då litade dom på det. Tror inte föräldrarna själva trodde att det skulle ha den här utgången som den fick i det läget. Vad vet jag.
Tack för svar. Oavsett hur mycket man litade på polisen så är föräldrarnas frånvaro vid förhören en total skandal och man kan lasta dom till 100% för barnens "bekännelser" Man ska alltså absolut vara på plats vid barnens IUP samtal på skolan med läraren men när polisen förhör barnen, tiotals gånger, så stannar man hemma, tar en stänkare, klipper gräset, diskar eller vad nu dessa jävla stolpskott till föräldrar pysslat med. Helt otroligt att man inte insisterat på att vara med.

Finns det verkligen en normal förälder som skulle låta sin 5-åring förhöras av polis utan någon närvarande? Helt jävla ofattbart.
Citera
2017-05-04, 00:14
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Det jag säger nu är absolut ingen anklagan utan en fundering. Det kan inte vara så att bröderna bara är ute efter pengar? fick inte Sture Bergvall eller vad han hette kompensation? Kanske har de kommit på nu på senare år att deras fall påminner om hans och att om det egentligen inte går att bevisa att det var dom. Eller att processen skedde fel nu efteråt tänker dom (trots att det var dom).

Nu har dom drabbats och förföljts av det här hela sina liv och vill ha kompensation (alltså gå in i offerrollen).

Kan det vara så att dom ser en chans helt enkelt att kunna bli rika?
Eftersom dom aldrig blivit dömda har de inget att begära ersättning för. Vad jag vet har inte Sture Bergwall begärt något skadestånd, om inget har hänt i år som jag inte känner till
Citera
2017-05-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Eftersom utredningen tycks vara så undermålig så är det meningslöst att spekulera i skuldfrågan. Det är illa nog att ens möjligheten finns att de var oskyldiga och kanske tillochmed vittnen!

Men rent hypotetiskt: Efter 31 förhör på en fem- och sjuåring där man om man svarar "rätt" får beröm och belöningar så kan de mycket väl själva vara övertygade om att de gjort det.

Det finns gott om experiment där man planterar falska minnen hos vuxna människor genom att ställa ledande frågor och föra hypotetiska resonemang, precis som i det här fallet. Små barn är chanslösa. Efter genomförd vallning så HAR de ju tillochmed gjort gärningen! Ponera att de sa åt sjuåringen att visa på en docka hur han lägger en pinne på halsen... Plötsligt sitter gärningen i minnet.

Fingeravtryck på "mord-pinnen", inte något av barnens.
Citera
2017-05-04, 00:19
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Eftersom dom aldrig blivit dömda har de inget att begära ersättning för. Vad jag vet har inte Sture Bergwall begärt något skadestånd, om inget har hänt i år som jag inte känner till

Han stämde Lambertz för ett par år sedan men det gick inte i genom som jag minns det.
Citera
2017-05-04, 00:19
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Det jag säger nu är absolut ingen anklagan utan en fundering. Det kan inte vara så att bröderna bara är ute efter pengar? fick inte Sture Bergvall eller vad han hette kompensation? Kanske har de kommit på nu på senare år att deras fall påminner om hans och att om det egentligen inte går att bevisa att det var dom. Eller att processen skedde fel nu efteråt tänker dom (trots att det var dom).

Nu har dom drabbats och förföljts av det här hela sina liv och vill ha kompensation (alltså gå in i offerrollen).

Kan det vara så att dom ser en chans helt enkelt att kunna bli rika?

Tror du att bröderna skulle gå ut med sina identiteter om de var skyldiga? Knappast är de "bara ute efter pengar". Vad skulle du själv göra om du var oskyldigt anklagad? Bry dig om pengar i första hand? Upprättelse är det primära. Skadestånd nästa steg.

Det kan inte jämföras på samma dag med Sture Bergwall som försökte ta livet av en person och begick ett grovt rån, oaktat skandalerna.
Citera
2017-05-04, 00:23
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Tack för svar. Oavsett hur mycket man litade på polisen så är föräldrarnas frånvaro vid förhören en total skandal och man kan lasta dom till 100% för barnens "bekännelser" Man ska alltså absolut vara på plats vid barnens IUP samtal på skolan med läraren men när polisen förhör barnen, tiotals gånger, så stannar man hemma, tar en stänkare, klipper gräset, diskar eller vad nu dessa jävla stolpskott till föräldrar pysslat med. Helt otroligt att man inte insisterat på att vara med.

Finns det verkligen en normal förälder som skulle låta sin 5-åring förhöras av polis utan någon närvarande? Helt jävla ofattbart.

Föräldrarna satt i rummet bredvid, men fick inte närvara. Uppfattade du inte detta?
Citera
2017-05-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Gå och lägg dig, ditt troll.

Det är väl snarare de som skapat dokumentären som är "troll"? De lämnar ju allt öppet för fria spekulationer?
Citera
2017-05-04, 00:26
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Det är väl snarare de som skapat dokumentären som är "troll"? De lämnar ju allt öppet för fria spekulationer?

Det är två avsnitt kvar.
Citera
2017-05-04, 00:26
Medlem
Draifoss avatar
Lägger in en länk till Wikipedias artikel om Elizabeth Loftus här, för de som inte är bekanta med den forskning som visar hur lätt det är att framkalla falska minnen:
Med studien "The Mall" har hon bevisat att man kan framkalla till synes verkliga minnen från situationer man inte varit med om, ifall man hör tillräckligt mycket om dem. https://sv.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Loftus
Senast redigerad av Draifos 2017-05-04 kl. 00:30.
Citera
2017-05-04, 00:28
Medlem
snillet_1s avatar
Jag tycker att DJ är i hög grad osympatisk, ofta sensationslysten och ibland rabiat. Minns när han var som mest uppskruvad och gapade om sekter i tid och otid angående fallet Quick och psykoterapeuterna... Men det hindrar inte honom från att göra goda journalistiska insatser för det mesta.
Citera
2017-05-04, 00:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Fingeravtryck på "mord-pinnen", inte något av barnens.
Bara detta,att "mordpinnen", det enda "tekniska beviset" innehåller en massa olika fingeravtryck , men inte pojkarnas! skulle utgöra nån sorts bevis för att den är mordvapnet är ju skandal!
Citera
2017-05-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Har allas vår GW uttalat sig än?

Skulle ju förvåna mycket om den gamle suputen kan hålla tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in