2017-05-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisson 81
Ja dessa stavfel!Läs rankad spelare

Det är ju tur att man kan rätt sig. Det hade ju varit väldigt lätt att slå rakade spelare, tar för givet att alla spelare rakar sig mer eller mindre

Nu är det snart dags för E.Ymer mot Berlocq, det ska bli intressant. Nu håller jag tummarna för att Elias gör en riktigt bra match.
Citera
2017-05-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det är ju tur att man kan rätt sig. Det hade ju varit väldigt lätt att slå rakade spelare, tar för givet att alla spelare rakar sig mer eller mindre

Nu är det snart dags för E.Ymer mot Berlocq, det ska bli intressant. Nu håller jag tummarna för att Elias gör en riktigt bra match.

En riktigt fjäder i hatten om Elias styr bort Berlocq på grus
Citera
2017-05-02, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej det tar ju tid , tennis har blivit så mycket ner fysiskt, så innan dom unga har lagt den träning som behövs för att va tillräckligt fysisk stark så kan dom va 23-24 år .

Tänkte lite på det när jag läste den artikel om Daniel Windahl som länkades lite tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Qe5zP/knacktes-av-pressen--sa-hittade-han-gladjen

Undrar inte om en sån kille gjort ett bättre val om han dragit till USA och spelat på college/universitetsnivå ett tag. Visst, är man riktigt bra (Nadal, Zverev, eller kanske för den delen Ymer) är det bara att gå pro på direkten. Men nivån på de bästa universitetslagen i USA är mig veterligen mycket hög. Carl Söderlund är ju vid Virginia, och har spöat Sam Groth, så han är ju rätt jävla bra (på hans twitter kan man se att han just tränade med Kyrgios). Finns ju en del andra som har gått pro också.

Jag körde själv tennis i staterna i ett år (dock i division 3, så vi var sopor i jämförelse), och det var grymt kul. Bra lagkänsla, schyssta träningsmöjligheter, bo lite på hotel och grejs. Och om du är på Virginia eller Southern California, eller vilket ställe som nu är bäst, så verkar det vara på gränsen till en proffstillvaro vad gäller träning, motstånd, intensitet, osv. Sen får du en bra utbildning också. Och efter fyra år -- vid 21 eller 22 -- kan man kanske satsa på att bli proffs, och se om det funkar. Just för att man då är närmre sin topp, både fysiskt och mentalt.

Hursomhelst verkar det ju lagom kul att som den här Windahl slava runt på massa polska och estniska future-turneringar, åtminstone om man inte slår igenom på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mikael är helt klart längre än Elias nu. När han lirade mot Haase(1.90) i USA var det inte många cm som skiljde när dom bytte sida. Runt 1.86-1.87 är han, möjligen, om noteringen för Haase stämmer. [...]

Sen får man maximera det man har, är det fina med tennisen att det går att ta sig fram med olika spelstilar. Mikael har den större rå-talangen för min del, sen får vi se vem som kommer jobba hårdast för det.

Ah, 1.86-1.87 är ju lite längre. Jag gick på ATP-siten. Tror det helt klart kan vara en fördel. Det är som sagt helt tydligt att den genomsnittliga tennisspelaren blivit längre, större, och äldre.
Citera
2017-05-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisson 81

En riktigt fjäder i hatten om Elias styr bort Berlocq på grus

Jämn öppning på matchen men jag tycker fortfarande att Elias står och stampar på samma ställe som han gjorde för två år sedan, han har inte förbättrat någonting i sitt spel (detta är första matchen jag ser med honom på länge). Å andra sidan så är han heller inte sämre idag. Matchen kan sluta hur som helst känns det som. Det gäller att vara jämn i denna matchen, jag tror den som håller jämnast nivå vinner.
Citera
2017-05-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tänkte lite på det när jag läste den artikel om Daniel Windahl som länkades lite tidigare i tråden:

Undrar inte om en sån kille gjort ett bättre val om han dragit till USA och spelat på college/universitetsnivå ett tag. Visst, är man riktigt bra (Nadal, Zverev, eller kanske för den delen Ymer) är det bara att gå pro på direkten. Men nivån på de bästa universitetslagen i USA är mig veterligen mycket hög. Carl Söderlund är ju vid Virginia, och har spöat Sam Groth, så han är ju rätt jävla bra (på hans twitter kan man se att han just tränade med Kyrgios). Finns ju en del andra som har gått pro också.

Jag körde själv tennis i staterna i ett år (dock i division 3, så vi var sopor i jämförelse), och det var grymt kul. Bra lagkänsla, schyssta träningsmöjligheter, bo lite på hotel och grejs. Och om du är på Virginia eller Southern California, eller vilket ställe som nu är bäst, så verkar det vara på gränsen till en proffstillvaro vad gäller träning, motstånd, intensitet, osv. Sen får du en bra utbildning också. Och efter fyra år -- vid 21 eller 22 -- kan man kanske satsa på att bli proffs, och se om det funkar. Just för att man då är närmre sin topp, både fysiskt och mentalt.

Hursomhelst verkar det ju lagom kul att som den här Windahl slava runt på massa polska och estniska future-turneringar, åtminstone om man inte slår igenom på en gång.

Ah, 1.86-1.87 är ju lite längre. Jag gick på ATP-siten. Tror det helt klart kan vara en fördel. Det är som sagt helt tydligt att den genomsnittliga tennisspelaren blivit längre, större, och äldre.

Ferrer kompenserade sin lite kortare längd med ett lite större racket. Det fungerade bra och han nådde tredjeplatsen på rankingen samt en GS-final.

Jag tror inte längden spelar roll så länge man inte är väldigt kort. Men är man väldigt kort så kan man kompensera för det också. Nishioka är ju kort som fasiken men han gjorde väldigt bra ifrån sig nyligen innan han tyvärr skadade sig. Hade han haft samma bolltalang som Federer så tror jag inte att hans längd skulle stoppat honom från att bli världsetta.

Däremot så tror jag att en allt för stor kropp kan vara en nackdel. Jag ser inte direkt att någon jätte i storlek som Isner eller Karlovic blir världsetta. Man blir helt enkelt för osmidig då. Jag tror 170-200 cm fungerar, om man har talangen.
Citera
2017-05-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Det är ju så , ska du bli bra finns det inga genvägar , utan man måste jobba hårt.
Jag tror Söderlund kan bli bra.
Sen har han kanske inte samma spelklass som ymerbröderna , men hårt jobb då kan man komma långt ändå, topp 100 iallafall.
Det där med college har ju folk börjat ändra uppfattning om, sågs ju som att man inte satsade tidigare , klart man kommer ju ut på touren lite senare.
Och det där med futures , kan förstå nan tappar motivation om man harvar där länge , vet Björkman garvade på där rätt länge i singel .
Lät halvkul
Senast redigerad av pederN 2017-05-02 kl. 17:45.
Citera
2017-05-02, 19:35
Medlem
barnets avatar
Elias torskade mot Berlocq men det verkar ha varit en jämn match, 7-5, 6-4 till Berlocq som väl är rankad 64 eller liknande.
Citera
2017-05-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Elias torskade mot Berlocq men det verkar ha varit en jämn match, 7-5, 6-4 till Berlocq som väl är rankad 64 eller liknande.

Elias gör en godkänd match, man kan inte kräva att han ska slå Berlocq på grus. Men man kan alltid hoppas, det är en bit kvar tills han får sitt genombrott (vilket jag tror att han kommer att få någon gång).

Förövrigt så kan det bli en sevärd match mot Gasquet i nästa runda. Två spelare som kan svinga rejält med sin enhandsbackhand.
Citera
2017-05-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Elias gör en godkänd match, man kan inte kräva att han ska slå Berlocq på grus. Men man kan alltid hoppas, det är en bit kvar tills han får sitt genombrott (vilket jag tror att han kommer att få någon gång).

Förövrigt så kan det bli en sevärd match mot Gasquet i nästa runda. Två spelare som kan svinga rejält med sin enhandsbackhand.

I framtiden måste man kunna göra det dock, ska han bli en stabil topp 100 måste han nog kunna slå Berlocq, jag hoppas också han får genombrott , men måste nog börja komma snart, för snart ramlar han ur topp 200 och då kommer en annan espekt in , mentalt , måste börja kvala till challengers och så, blir lite börja om igen, jag tror han fixar det men kan ändå bli jobbigt mentalt .
Citera
2017-05-02, 20:36
Medlem
Här är för övrigt en artikel med Elias på ATPs hemsida
Verkar varit hem till Etiopien http://www.atpworldtour.com/en/news/elias-ymer-visits-ethiopia-2017
Citera
2017-05-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
I framtiden måste man kunna göra det dock, ska han bli en stabil topp 100 måste han nog kunna slå Berlocq, jag hoppas också han får genombrott , men måste nog börja komma snart, för snart ramlar han ur topp 200 och då kommer en annan espekt in , mentalt , måste börja kvala till challengers och så, blir lite börja om igen, jag tror han fixar det men kan ändå bli jobbigt mentalt .

I framtiden så kommer inte Berlocq att vara en konkurrent då han sannolikt inte ens kommer att spela på touren.
Citera
2017-05-02, 21:23
Medlem
Det där är väl en match som hänger mycket på självförtroendet(såg inte själv). Breaktapp i slutet på båda set, ofta blir det så när det går tyngre. Summerar säsongen rätt bra hittills.

Tycker alltjämt att han ska satsa mer på challengerspel framöver. Efter några bra veckor där, då är det en bra tid att gå in i ett ATP-kval och testa sig. Han kommer för övrigt behöva kvala nu som pedern var inne på, lite chans att komma in direkt nästa vecka(Provence) men veckan efter(Bordeaux) är det långt ifrån. Sedan är det Roland Garros.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in