Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Nej det tar ju tid , tennis har blivit så mycket ner fysiskt, så innan dom unga har lagt den träning som behövs för att va tillräckligt fysisk stark så kan dom va 23-24 år .
Tänkte lite på det när jag läste den artikel om Daniel Windahl som länkades lite tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Undrar inte om en sån kille gjort ett bättre val om han dragit till USA och spelat på college/universitetsnivå ett tag. Visst, är man riktigt bra (Nadal, Zverev, eller kanske för den delen Ymer) är det bara att gå pro på direkten. Men nivån på de bästa universitetslagen i USA är mig veterligen mycket hög. Carl Söderlund är ju vid Virginia, och har spöat Sam Groth, så han är ju rätt jävla bra (på hans twitter kan man se att han just tränade med Kyrgios). Finns ju en del andra som har gått pro också.
Jag körde själv tennis i staterna i ett år (dock i division 3, så vi var sopor i jämförelse), och det var grymt kul. Bra lagkänsla, schyssta träningsmöjligheter, bo lite på hotel och grejs. Och om du är på Virginia eller Southern California, eller vilket ställe som nu är bäst, så verkar det vara på gränsen till en proffstillvaro vad gäller träning, motstånd, intensitet, osv. Sen får du en bra utbildning också. Och efter fyra år -- vid 21 eller 22 -- kan man kanske satsa på att bli proffs, och se om det funkar. Just för att man då är närmre sin topp, både fysiskt och mentalt.
Hursomhelst verkar det ju lagom kul att som den här Windahl slava runt på massa polska och estniska future-turneringar, åtminstone om man inte slår igenom på en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Mikael är helt klart längre än Elias nu. När han lirade mot Haase(1.90) i USA var det inte många cm som skiljde när dom bytte sida. Runt 1.86-1.87 är han, möjligen, om noteringen för Haase stämmer. [...]
Sen får man maximera det man har, är det fina med tennisen att det går att ta sig fram med olika spelstilar. Mikael har den större rå-talangen för min del, sen får vi se vem som kommer jobba hårdast för det.
Ah, 1.86-1.87 är ju lite längre. Jag gick på ATP-siten. Tror det helt klart kan vara en fördel. Det är som sagt helt tydligt att den genomsnittliga tennisspelaren blivit längre, större, och äldre.