2017-04-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vet du att en människa (och de flesta andra saker också) består mest av tomrum? Avstånden mellan atomkärnan och elektronerna är ungefär som avstånden mellan solen och planeterna.

Låter konstigt.
Citera
2017-04-25, 12:11
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Låter konstigt.

Scale of the Universe
Citera
2017-04-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dankmemesbro
Det bästa är att låtsas att allt finns vad man än tror så man kan leva ett gott liv.
Annars tappar man motivationen om man ändå inte finns.

Jo, det gäller och inte fundera på hur det eventuellt skulle kunna vara.
Är nog som någon sa: Filosofi är och göra det ännu krångligare än vad det redan är.
Citera
2017-04-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Verkligheten blir inte annorlunda. Men kanske din uppfattning om den. Och ja - insikten av att verkligheten består av information kan vara skrämmande i början, men det går över .
Det finns förhoppningsvis andra medvetanden där ute åtminstone.

Att verkligheten består av information är inte så skrämmande tycker jag.
Citera
2017-04-25, 12:19
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Att verkligheten består av information är inte så skrämmande tycker jag.

Nej det förändrar ju inget som sagt. Matrixen verkar vara intakt än så länge.
Citera
2017-04-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Nej det förändrar ju inget som sagt. Matrixen verkar vara intakt än så länge.

Matrixen verkar intakt? Vad menas med det?
Citera
2017-04-26, 17:33
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Matrixen verkar intakt? Vad menas med det?

Att jag fortfarande inte kan flyga.
Citera
2017-04-27, 12:21
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Exakt, men vad är troligast? Vore väl lite knasigt om jag eller du inte existerade?

Det är sant, när man reflekterar över vem man är så kan man inte komma ifrån att man i sin första anblick inte har någon aning och det är inte fören man börjar tänka som man börjar konstruera en ide av sig självt, så med andra ord är det vi identifierar oss med en tankeerfarenhet som är skapat av flera tankeerfarenheter som vi brukar kalla minnen. Allt är egentligen kopplat till begäret, det finns ingen tanke innan begäret, så tanken vill alltid ha någonting vilket skapar en frustration och genom att tillfredsställa begäret så får du en positiv tankeerfarenhet som ger dig glädje osv men det är en ond cirkel om man titta närmare på de. För det har med dualiteten att göra, du måste lida för att känna glädje osv, det finns inga medel för tänkandet att komma ifrån sig självt. Givetvis är tanken en illusion, den separerar sig självt med omgivningen för dennes primära uppgift är bara överlevnad av din kropp och fortplantning.
Senast redigerad av Whitewidow1 2017-04-27 kl. 12:34.
Citera
2017-04-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Jadu, jag hade läst alldeles för mycket om olika religioner och på så sätt tryckt in en massa nonsens i skallen på mig.
För att komma till sanningen, d.v.s. att Vi som individuella medmänniskor skapar vår egna verklighet, så var jag tvungen att rensa bort skit från mina egna fantasier.
Numera skapar jag vad jag vill i mina egna fantasier men väljer att hålla det så tomt som möjligt för att fokusera på Livet och göra gott för mig själv och min familj samt mina medmänniskor istället för att grubbla över existensiella frågor, visst kan jag återkoppla ibland till fantasin om alltet i jakten på obegränsad frid och kärlek, men samtidigt vet jag att detta bara är fantasier skapade av mig själv.

P.s. Man ska inte ta andras ord för saker för det leder till en form av religion med nånslags ledare, utan ifrågasätt allt och alla, inklusive dig själv och dina fantasier.

Fast du tycks själv ha slutat ifrågasätta dina egna slutsatser.
Citera
2017-04-28, 17:05
Medlem
F.Hansens avatar
Om den fysiska världen är en illusion eller inte, spelar det någon roll i ditt vardagsliv eftersom den är verklighets verklig även om det skulle vara en illusion. Man kan alltså utgå ifrån att den är verklig, även om den skulle kunna vara en illusion.
Det är inte ens säkert att den fysiska världen "existerar" annat i vår subjektiva upplevelse av den, då tänker jag på att universum kan vara ett 2 dimensionellt fält som vi upplever som 3 dimensionellt.
Den subjekta upplevelsen i ens egna mevetande är antagligen en illusion, det blir uppenbart om man tar psykedeliska substanser som förvrider upplevelsen av rummet t ex. Är den som observerar ens medvetande en illusion? Kan vara, men personligen tror jag att den som observerar i en själv är en del av det universiella medvetandet, som kan kika in i en människas medvetande genom hjärnan/nervsystemet som är som ett stuprör som gör att det universiella medvetandet upplever att man är en individ som upplever.

Vem vet hur det ligger till, allt som har varit, är och kommer att vara kommer antagligen aldrig ha hänt när universum gått under. Så spelar saker någon roll? Här och nu ja, i det stora hela nej.
Citera
2017-04-29, 06:39
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Fast du tycks själv ha slutat ifrågasätta dina egna slutsatser.
Nej det har jag inte.
Jag leker gärna med tanken dock.
Citera
2017-05-02, 13:28
Medlem
Argument för att det inte skulle vara en illusion, hur som dom ut? Alltså att andra människor och saker faktiskt finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in