2017-04-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Det är en ganska vanlig missuppfattning och källa till lidande.
Orsaken kanske är att materian framstår som beständig vid en ytlig betraktelse.
Om du inte tror det själv är det bara att gratulera.

Tack så mycket.
Citera
2017-04-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Jag handskades med det att flyta in i fantasins värld och gled upp ända till alltet förbi alla sorts religioner för att sedan återvända till vår nivå.
Allt för att upptäcka att frågan snarare lyder: "Vad kom först? Hönan eller ägget?"
Därmed bestämde jag att lita mer på vetenskap än fantasi eftersom allt likväl kunde vara en del av mina egna fantasier skapade av världens olika religioner.
Alltså min slutsats är att Vi människor skapat fantasin, inte tvärtom.

Du verkat inte ha kommit fram till det "bara sådär" utan gjort en resa. Då får vi tro att vi existerar och fantiserar tillsammans.

Men varför skulle det vara just världens olika religioner som skapat dina fantasier?
Citera
2017-04-17, 15:25
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Du verkat inte ha kommit fram till det "bara sådär" utan gjort en resa. Då får vi tro att vi existerar och fantiserar tillsammans.

Men varför skulle det vara just världens olika religioner som skapat dina fantasier?
Jadu, jag hade läst alldeles för mycket om olika religioner och på så sätt tryckt in en massa nonsens i skallen på mig.
För att komma till sanningen, d.v.s. att Vi som individuella medmänniskor skapar vår egna verklighet, så var jag tvungen att rensa bort skit från mina egna fantasier.
Numera skapar jag vad jag vill i mina egna fantasier men väljer att hålla det så tomt som möjligt för att fokusera på Livet och göra gott för mig själv och min familj samt mina medmänniskor istället för att grubbla över existensiella frågor, visst kan jag återkoppla ibland till fantasin om alltet i jakten på obegränsad frid och kärlek, men samtidigt vet jag att detta bara är fantasier skapade av mig själv.

P.s. Man ska inte ta andras ord för saker för det leder till en form av religion med nånslags ledare, utan ifrågasätt allt och alla, inklusive dig själv och dina fantasier.
Senast redigerad av Illzi 2017-04-17 kl. 15:28.
Citera
2017-04-17, 16:15
Medlem
Frawjons avatar
Is Anything Real?

Detta är den sakligaste youtubekanal jag vet för existentiella frågor.
Citera
2017-04-17, 16:42
Medlem
fel post
Citera
2017-04-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Jadu, jag hade läst alldeles för mycket om olika religioner och på så sätt tryckt in en massa nonsens i skallen på mig.
För att komma till sanningen, d.v.s. att Vi som individuella medmänniskor skapar vår egna verklighet, så var jag tvungen att rensa bort skit från mina egna fantasier.
Numera skapar jag vad jag vill i mina egna fantasier men väljer att hålla det så tomt som möjligt för att fokusera på Livet och göra gott för mig själv och min familj samt mina medmänniskor istället för att grubbla över existensiella frågor, visst kan jag återkoppla ibland till fantasin om alltet i jakten på obegränsad frid och kärlek, men samtidigt vet jag att detta bara är fantasier skapade av mig själv.

P.s. Man ska inte ta andras ord för saker för det leder till en form av religion med nånslags ledare, utan ifrågasätt allt och alla, inklusive dig själv och dina fantasier.

Låter bra! Bra kämpat. Lycka till med livet!
Citera
2017-04-17, 16:57
Medlem
Illzis avatar
Men för att återgå till ämnet.
Ponera nu att detta alltet existerar så existerar även vi i egenskap av alltets egon, så är vi nog här för att utöka vår förståelse för oss själva och omgivningen.
Eller också bara resa genom livet och maximera njutningen.
Allt detta bestämmer vi själva individuellt, ju bredare eller djupare, desto bättre.
Citera
2017-04-17, 16:58
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Låter bra! Bra kämpat. Lycka till med livet!
Tack och lycka till själv!
Citera
2017-04-18, 13:40
Medlem
Frågan kvarstår ändå. VARFÖR skulle allt vara en illusion så som att vi inte ens existerar. Vad är vitsen?
Citera
2017-04-18, 13:47
Medlem
Jag tror att även gud tvekar på om verkligheten han skapat är verklig. Därför måste vi människor ständigt testas. Testet handlar ofta om hur verklig verkligheten är.
Citera
2017-04-18, 14:14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Frågan kvarstår ändå. VARFÖR skulle allt vara en illusion så som att vi inte ens existerar. Vad är vitsen?

Men varför skulle det vara en vits?
Citera
2017-04-18, 16:29
Medlem
Illzis avatar
Vitsen med ditt liv bestämmer du nog själv men jag väljer att skita i vilket.
Ser livet som en resa jag till viss del kan styra och det jag inte kan styra skiter jag i.
Lite zenbuddhism skadar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in