Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Det är möjligt att det är så. Men det är också möjligt att man designar olika världar som man lurar in sig själv i en tid, säg några tusen år, för att sedan komma till insikt igen och byta värld, och så håller det på så. Då är det inget fel med att komma till den solipsistiska insikten.
Fel och fel om man själv är skaparen och precis allting så kan man ju tänkt ut precis allting enligt determinism och egentligen är bara allt liv en show och bestämt sedan innan ungefär som en dröm , då har man inte ens tänkt några tankar utan bara tror att man tänkt, alltså man skulle suttit och diskuterat denna tråden oavsett man vill eller inte för de skulle varit oundvikligt moment.
Har man däremot fria val och tankar i denna världen och var gud så borde väl avslöjandet komma efter döden mer troligt? Tänkt att du tittar på en film t.ex och mitt i allting när de blir som mest spännande så kommer detta meddelande upp -"DU FATTAR ATT ALLT BARA ÄR PÅ LÅTSAS VA?!, DET ÄR INSPELAT I EN STUDIO!" .
Eftertexten hade varit mer lämplig plats, men jag förstår vad du menar också.
Hade de funnits/finns en gud hade de känns lite roligare få stötta på denne i livet och inte efter döden, åtminstone är det vad jag tror kanske förstör de också mycket av livet.