Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Detta börjar låta som en variant av "observer-created reality"-konceptet (som per se är ett steg på vägen till solipsism).
Om så är fallet och om du iövrigt är såpass bekant med "observer-created reality"-konceptet att du förstår vad det essentiellt är, så efterlyser jag (evt.på lämplig tråd) belägg för detta koncept.
Om jag får välja så lutar jag mer åt David Deutschs många-världar-tolkning. Men det är en helt annan fråga som är värd sin egen tråd.
Byt ut elementarpartiklarna mot runor huggna i sten. Runorna kodar en berättelse som den som kan tolka runskrift kan återskapa. När det inte längre finns någon som vet vad runorna betyder så går berättelsen förlorad. Det är därför fel att hävda att berättelsen finns förevigad genom runorna, för de innehåller mindre information än den berättelse de återger.
Citat:
Alternativt; om du inte försöker halka in på "observer-created reality", men vill stanna i mera ortodox metafysik, så ...
... är:
1. Det möjligt att börja från atomer och konkludera till elementarpartiklar OCH vice versa (åtminstone i nutidig standard-atomteori).
2. Din kommentar i konflikt med din tidigare position om att det är elementar-partiklar som är reella. NU börjar du ju tydligen från atomer som det "reella" ... och konkluderar elementarpartiklar från dessa.
Jag betraktar det ur ett strikt informationsmässigt perspektiv. Det går inte att gå från elementarpartiklar till atomer utan att veta att det finns atomer. Vi måste veta vad vi letar efter.
Ur ett informationsperspektiv är processer informationsreducerande och därför icke-reversibla. När en dator sätts att räkna på ett problem så har den mindre informationsteoretisk entropi när den löst problemet än när den började. Eftersom beräkningar bara kan minska entropin och aldrig öka den, så är det omöjligt för datorn att räkna baklänges och komma tillbaka till utgångsläget igen.
Antag att vi börjar med en människokropp och undersöker hur den är uppbyggd. Vi kommer fram till att kroppen består av celler, cellerna består av molekyler, molekylerna består av atomer och atomerna består av kärna och elektronmoln, kärnan består av protoner och neutroner och till sist består allt av elementarpartiklar. Antag sedan att vi är så framgångsrika i vår undersökning att vi lyckas kartlägga varje elementarpartikels kvanttillstånd och spara undan denna information.
När vi startar undersökningen så har vi både kroppens alla partiklar och kunskapen om att de bildar en människokropp. När vi är klara har vi bara partiklarnas tillstånd. Informationen som gått förlorad är att partiklarna bildar en människokropp. Utan att tillföra extern information är processen icke-reversibel, vi kan inte få veta att partiklarna bildar en människokropp bara genom att undersöka dem. Ställer vi däremot frågan om partiklarna bildar en människokropp så tillför frågan den information som saknades, vilket gör att processen blir reversibel.
En kvantmekanisk observation brukar beskrivas som ett test med ett binärt utfall. Vi ställer en fråga och får ja eller nej som svar. Utan att veta vad vi skall fråga är svaret intetsägande.