2017-04-28, 11:10
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.

1. Spiltan global har fortfarande några hundra innehav totalt, troligen uppemot 1000 st (har ej räknat)

2. Du tar risken att få sämre avkastning med global indexfond eftersom de har så sjukt många innehav (fler innehav = säkrare = mindre avkastning oftast)

3. Det negativa med Spiltan global är den lite högre avgiften, men då är ju investmentbolagen semi-aktiva
Citera
2017-04-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.

Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Fast alla dessa investmentbolag äger i sin tur ett flertal aktier i andra företag runt om i hela världen. Man äger alltså indirekt andra bolag via dessa investmentbolag och därmed blir ju innehavet större.

Risken är ju såklart större då innehavet jämfört med en vanlig global indexfond är färre men ger samtidigt potential för högre avkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
1. Spiltan global har fortfarande några hundra innehav totalt, troligen uppemot 1000 st (har ej räknat)

2. Du tar risken att få sämre avkastning med global indexfond eftersom de har så sjukt många innehav (fler innehav = säkrare = mindre avkastning oftast)

3. Det negativa med Spiltan global är den lite högre avgiften, men då är ju investmentbolagen semi-aktiva

Det är en högre risk med investmentfonden än vad det är med en indexfond, så generellt är ju avkastningen bättre. Dessutom så är en avgift på 0,5% inte mycket för en fond som bara investerar i de företag som är aktiva bland just investeringar. Så för 0,3% extra i avgift så skulle jag nog säga att du får väldigt mycket för en liten kostnad.
Citera
2017-04-28, 22:16
Medlem
trailblasers avatar
Kanske jag är "nojig" så här en fredagskväll men vad fan ska man säga om världsläget/börsläget?

Rex Tillerson (USA´s utrikesminister) sa precis att om "vi" inte agerar nu så kan det få katastrofala följder.
Han syftar självklart på Nordkorea. Ni tänker nog att jag borde lägga detta inlägg i Utrikespolitik men jag är jävligt orolig för världsekonomin just nu och vakar som en hök på marknaden.

Hur känner ni rent generellt om läget i den globala ekonomin? Man kan diversifiera hur mycket man vill men har man inte daglig koll så kan det gå rent åt helvete. Så känner jag.
Om det inte vore att jag har en väldigt lång sparhorisont så skulle jag aldrig investera i enbart aktiefonder just nu.
Citera
2017-04-29, 10:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Kanske jag är "nojig" så här en fredagskväll men vad fan ska man säga om världsläget/börsläget?

Rex Tillerson (USA´s utrikesminister) sa precis att om "vi" inte agerar nu så kan det få katastrofala följder.
Han syftar självklart på Nordkorea. Ni tänker nog att jag borde lägga detta inlägg i Utrikespolitik men jag är jävligt orolig för världsekonomin just nu och vakar som en hök på marknaden.

Hur känner ni rent generellt om läget i den globala ekonomin? Man kan diversifiera hur mycket man vill men har man inte daglig koll så kan det gå rent åt helvete. Så känner jag.
Om det inte vore att jag har en väldigt lång sparhorisont så skulle jag aldrig investera i enbart aktiefonder just nu.

Ja, det är flera som flaggar för allt möjligt precis som det är titt som tätt. Läste på DI att alla indikatorer pekar uppåt, fem artiklar högre upp var domedagen snart här. Ren underhållning.

Ett enkelt råd skulle vara att lita mer på den data som faktiskt finns och mindre på vad andra tycker och tänker. Dvs -- titta på börsen mer, mindre på vad folk säger. Beakta också att dessa som uttalar sig i många fall också har som arbete att i viss mån tycka och känna saker. Det ligger alltså i deras intresse att det finns något att prata om, att det finns något att oroa sig över.

Du behöver inte oroa dig, "vargen" kommer förr eller senare oavsett hur mycket oro man känner eller inte.

Citat:
Man kan diversifiera hur mycket man vill men har man inte daglig koll så kan det gå rent åt helvete. Så känner jag.

Det beror på vad man menar med korrelerar. Läser man den här tråden kan man tro att diversifiering handlar om att sitta med index i olika världsdelar och att man alltid undviker att faktiskt kolla upp saker. I tråden (FB) Tråden om strategier för fonder så finns det gott om strategier som tar höjd för att allt kan hända under vilken tidpunkt som helst.

Man kan också slå ett öga på faktiskt korrelation istället för att, som många gör i denna tråd, sitta och tro eller gissa. Här är en tabell som visar korrelation mellan större index, räntor etc från år 1991-2017: http://i.imgur.com/14In5vu.png

Sen anser jag det också vara av ondo att gå runt och känna olika saker och ha detta som någon typ av grund för hur man investerar. Ha istället en strategi som enkelt och tydligt säger åt dig hur du ska agera istället för att läsa om nästa "Eurasien" [1]. Ty detta nästa Eurasien kommer alltid vara en fiende och det spelar mindre roll om det är börsen, Nordkorea eller Putin som sitter och smider ondskefulla planer i sitt hemliga underjordiska laboratorium.

[1] Eurasien syftar på kontexten "Eurasien" i boken 1984. Eurasien var där den eviga fienden, men det verkade som om ingen egentligen visste vad detta Eurasien var eller någonsin hade träffat på någon från denna plats. Ändå var man tydligen i konstant krig med detta Eurasien.
Citera
2017-04-29, 12:10
Medlem
Mina fonder för månadssparande på 1000kr just nu.

Dom har gått bra men känner att jag egentligen har onödigt hög fördelning och kladdig portfölj.

Detta är tänkt långsiktigt minst 10+ år förmodligen längre!

Hur ska jag rensa? Bör jag ta in räntor och råvaror kanske?

Handelsbanken MSCI Emerging Markets Ind
60 kr 6 %
AMF Aktiefond Europa
110 kr 11 %
Länsförsäkringar Global Indexnära
175 kr 17,5 %
Didner & Gerge Aktiefond
155 kr 15,5 %
SPP Aktiefond USA
170 kr 17 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
155 kr 15,5 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag
175 kr 17,5 %
Totalt 1 000 kr 100 %
Citera
2017-04-29, 12:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Dom har gått bra men känner att jag egentligen har onödigt hög fördelning och kladdig portfölj.

60 kr 6 %
AMF Aktiefond Europa
110 kr 11 %
175 kr 17,5 %
Didner & Gerge Aktiefond
155 kr 15,5 %
SPP Aktiefond USA
170 kr 17 %
155 kr 15,5 %
175 kr 17,5 %
Totalt 1 000 kr 100 %

Jag tycker att du tänker fel och att du istället först och främst bör tänka på din risknivå.

När blir det obekvämt för dig när börsen går dåligt? Tänk dig att du sitter investerad med allt du äger och har vad nu denna siffra blir. Vid 1 milj skulle man i en viss period legat bortåt -500 000 kr. Hur bekväm skulle du känna dig med det och vid vilket läge börjar du bli obekväm?

Sedan handlar det inte heller om "köp en massa random fonder som låter bra och hoppas på det bästa" utan det handlar om att bygga köpbeslutet på någonting. Detta kan t ex vara att man vill hålla index, hålla index men dra ned risken eller helt enkelt köra en strategi. Se tråden (FB) Tråden om strategier för fonder, läs igenom lite och börja sedan ha någon typ av övergripande plan åtminstone.
Citera
2017-04-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

60 kr 6 %
AMF Aktiefond Europa
110 kr 11 %
175 kr 17,5 %
Didner & Gerge Aktiefond
155 kr 15,5 %
SPP Aktiefond USA
170 kr 17 %
155 kr 15,5 %
175 kr 17,5 %
Totalt 1 000 kr 100 %
Med endast 1000 kr i månadssparande hade jag kört 60% global, 30% Sverige och 10% tillväxtmarknad.
Citera
2017-04-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tycker att du tänker fel och att du istället först och främst bör tänka på din risknivå.

När blir det obekvämt för dig när börsen går dåligt? Tänk dig att du sitter investerad med allt du äger och har vad nu denna siffra blir. Vid 1 milj skulle man i en viss period legat bortåt -500 000 kr. Hur bekväm skulle du känna dig med det och vid vilket läge börjar du bli obekväm?

Sedan handlar det inte heller om "köp en massa random fonder som låter bra och hoppas på det bästa" utan det handlar om att bygga köpbeslutet på någonting. Detta kan t ex vara att man vill hålla index, hålla index men dra ned risken eller helt enkelt köra en strategi. Se tråden (FB) Tråden om strategier för fonder, läs igenom lite och börja sedan ha någon typ av övergripande plan åtminstone.

Jo har nyligen läst din tråd. Därav började jag fundera på vad jag egentligen håller på med mitt investerande hittills. Jag är helt ok påläst om aktiemarknad/fonder och ekonomin i helhet. Problemet är att jag har svårt att vara strukturerad i mina placeringar, har redan köpt/sålt för mycket bara på 1-2 år.

Det jag kommit fram till är att fonder är enklare för mig, speciellt långsiktigt.

Därav började jag med att PPM Placera mina fonder efter
20/20/20/20/20 - Index, Invest, Fastighet, Räntor osv.

Tänkte nu börja om min portfölj för månadsspar då jag egentligen bara ligger på aktier som då överlappar med varandra i fonderna och det ger ett relativt dåligt riskspridande tänker jag.

Så kanske något liknande Golden Butterfly på mitt månadsspar för att få med Råvaror, har även kikat på Classier Hedge för att ta efter det.

Vill ha bra spridning, långsiktigt och med lite högre snarare än lägre risk. Därav tänker jag Golden Butterfly liknande, eller en allvädersportfölj.
Citera
2017-04-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Med endast 1000 kr i månadssparande hade jag kört 60% global, 30% Sverige och 10% tillväxtmarknad.

Ska nog ändra mitt till 2000 kr tror jag!

Jo låter bättre, men förmodligen behövs nog någon räntefond i portföljen om man ska se det mer spritt.

Samt ska även fundera på något mot råvaror.
Citera
2017-05-01, 20:01
Medlem
Hej! Jag har precis fått upp ögonen för fondsparande och skulle vilja ha lite feedback på min portfölj. Min sparstrategi är inte glasklar men ska ha både kort- och långsiktigt sparande fördelat på två ISK konton. Jag börjar med att spara 1000 kr i månaden, min plan är att gå upp till 3500 kr när jag har skaffat mig mer kunskap.
Än så länge ser det ut såhär:

Länsförsäkringar Global indexnära 40%
SPP aktiefond Sverige 30%
Spiltan aktiefond investmentbolag 15%
Swedbank robur access USA 15%

Detta är tänkt att vara ett 10+ årssparande.
Citera
2017-05-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatismonstret
Hej! Jag har precis fått upp ögonen för fondsparande och skulle vilja ha lite feedback på min portfölj. Min sparstrategi är inte glasklar men ska ha både kort- och långsiktigt sparande fördelat på två ISK konton. Jag börjar med att spara 1000 kr i månaden, min plan är att gå upp till 3500 kr när jag har skaffat mig mer kunskap.

Tror du på att USA kommer att gå bra?
3 av dina fonder har mycket USA bolag..
Citera
2017-05-01, 20:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatismonstret

Vad är planen för om börsen går ned med 50%?

Din portfölj kan annars översättas till detta:

LF Global = 63,1% USA, 21,9% Västeuropa
Swedbank USA = 100% USA
Spiltan Invest = i princip 100% Sverige
SPP Sverige = 100% Sverige

Din portfölj är alltså kraftigt viktad mot två index som korrelerar. Sverige och USA.
Om det går dåligt i USA hur tror du då att det går i Sverige?

Ett tips är att spana in den geografiska fördelningen om du nu tänkt fördela dina fonder efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in