2017-06-09, 20:20
  #2749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Ja, dom verkar bra. Kommer själv också köpa dessa. Vad har du för något, och vad skulle du tipsa om?
På min fondlista har jag

Swedbank robur access och LF tillväxt, ganska lika men LF har ju 5-6% utanför Asien som tex i Afrika och Sydamerika.

AMF småbolag

SPP USA

Spiltan investment Sverige och deras globala

SPP global top 100

LF global

Avanza zero

Superfonderna Sverige och Norge

Sedan skiftar jag mellan dessa, köper de som gått bäst de seanaste månaderna
Citera
2017-06-09, 22:00
  #2750
Medlem
Har en fond som stigit 68% på ca 3 år..är det bra? Länsförsäkringar fastighets fond

68% låter ju bra? Men hur bra är det förhållande till avgifter osv? 1.4% förvaltnings avgift står det
Citera
2017-06-09, 22:17
  #2751
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
Har en fond som stigit 68% på ca 3 år..är det bra? Länsförsäkringar fastighets fond

68% låter ju bra? Men hur bra är det förhållande till avgifter osv? 1.4% förvaltnings avgift står det

Förvaltningsavgiften är borträknad från din värdeutveckling och 68% är ju en bra utveckling på tre år

Tillägg;
Och den är ju bäst i sin kategori;
http://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?ctgry=EUCA000825&cb=on&sort=Year_5& ascdesc=Desc
__________________
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-09 kl. 22:20.
Citera
2017-06-10, 10:05
  #2752
Medlem
Helst vill man ha minst 10% per år. Allt över är ännu bättre.
Citera
2017-06-11, 19:03
  #2753
Medlem
Hej. Jag ska precis börja investera långsiktigt i fonder. Jag kommer att sätta in ett startkapital och sedan kör autogiro varje månad. Mitt mål är en som sagt långsiktigt och jag vill inte ta några stora risker (jag är medveten om att det inte finns något facit på börsen). Jag skulle uppskatta om någon granskade min tänka portfölj, såhär tänker jag i nuläget dela upp pengarna.

Länsförsäkringar Global indexnära - 30%

SPP aktiefond global - 30%

Spiltan Räntefond Sverige - 30%

Swedbank robur Access Asien - 5%

Nordnet superfonden Sverige - 5%

Ser det ut som en bra investering på lång sikt?
Tack
Citera
2017-06-11, 19:22
  #2754
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Hej. Jag ska precis börja investera långsiktigt i fonder. Jag kommer att sätta in ett startkapital och sedan kör autogiro varje månad. Mitt mål är en som sagt långsiktigt och jag vill inte ta några stora risker (jag är medveten om att det inte finns något facit på börsen). Jag skulle uppskatta om någon granskade min tänka portfölj, såhär tänker jag i nuläget dela upp pengarna.

Länsförsäkringar Global indexnära - 30%

SPP aktiefond global - 30%

Spiltan Räntefond Sverige - 30%

Swedbank robur Access Asien - 5%

Nordnet superfonden Sverige - 5%

Ser det ut som en bra investering på lång sikt?
Tack

LF global och Spp Aktiefond är i stort sett samma fond, båda sträver att efterlikna MSCI World Total Net Return (världsindex)

http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P00000LST0000000000|0P0000YVZ30 000000000|
Citera
2017-06-11, 22:37
  #2755
Medlem
Mina tre fonder jag kör för stunden på mitt ppm konto. Bytte nyligen ut Swedbank Robur Access Asien mot ikc fastighetsfond a.

IKC Fastighetsfond A
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/551035/ikc-fastighetsfond-a

AMF Aktiefond Småbolag
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefond-smabolag

DNB Teknologi
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/321871/dnb-teknologi
Citera
2017-06-12, 09:35
  #2756
Medlem
Q1986s avatar
Hej experter

Jag har nu börjat att spara i fonder och jag har ett par frågor. Jag ska föröska vara så tydlig som jag bara kan så att det blir lättare för er att svara.

Instättning 110 000kr (tänkt sparande 5-10 år)

1
. Jag har av de 110k redan satt in 40k på följande fonder
Swedbank Robur Acess Mix
AMF Aktiefond
Swedbank Robur Acess Asien
PriorNilsson Sverige Aktiv

Hur tycker nu att mitt fondval ser ut? Någon som överlapper en annan eller är det ok? Finns det någon som ni tycker jag ska plocka bort och ersätta med någon annan?

2. Jag har 70k kvar på ISK-kontot, ska jag sprida ut de eller ska jag fördela dem mellan dessa fonder direkt? Och om jag ska sprida ut det, hur ofta ska jag köpa mer?

3. Av de fonder som jag har, vilken bör jag har det största sparandet i?

STORT TACK!
Citera
2017-06-12, 13:43
  #2757
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Hej experter

Jag har nu börjat att spara i fonder och jag har ett par frågor. Jag ska föröska vara så tydlig som jag bara kan så att det blir lättare för er att svara.

Instättning 110 000kr (tänkt sparande 5-10 år)

1
. Jag har av de 110k redan satt in 40k på följande fonder
Swedbank Robur Acess Mix
AMF Aktiefond
Swedbank Robur Acess Asien
PriorNilsson Sverige Aktiv

Hur tycker nu att mitt fondval ser ut? Någon som överlapper en annan eller är det ok? Finns det någon som ni tycker jag ska plocka bort och ersätta med någon annan?

2. Jag har 70k kvar på ISK-kontot, ska jag sprida ut de eller ska jag fördela dem mellan dessa fonder direkt? Och om jag ska sprida ut det, hur ofta ska jag köpa mer?

3. Av de fonder som jag har, vilken bör jag har det största sparandet i?

STORT TACK!

Av att döma dem fonder du valt så siktar du alltså på hög risk i ditt sparande. (Även om Access Mix är blandad 50/50) Det kan väl vara OK, med tanke på att tidshorisonten (Om än 5-10 år känns som ett stort spann) är långsiktigt.

Vilken AMF Aktiefond är det du kör med?

Access Mix placerar, till viss del, sin aktiedel i papper som PriorNilsson också gör. Nu är ju inte det per automatik något dåligt. PriorNilsson har slagit jämförelseindex (MSCI Sweden) sedan 2013 (Hittar bara historik tillbaka till 2013) - PriorNilsson Historik och har en utveckling i år (+16,0%).

Tillväxtmarknader gillar jag personligen inte, alldeles för volatila för min smak, Access Asien har ju dock gått bra i år

Jag hade inte placerat större delen i Access Asien, isåfall hellre PriorNilsson, om du tror att Svenska bolag kommer att gå fortsatt bra. Eller AMF (Beroende på vilken du har).

Access mix kan vara en bra bas i din portfölj, om du vill ha viss del i räntebärande.
Citera
2017-06-12, 18:27
  #2758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
LF global och Spp Aktiefond är i stort sett samma fond, båda sträver att efterlikna MSCI World Total Net Return (världsindex)

http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P00000LST0000000000|0P0000YVZ30 000000000|

Så du tycker med andra ord att det är onödigt att lägga pengar i båda två?

Vad tycker du om Spiltan Räntefond Sverige? Kanske bör jag istället ta SPP aktiefond Sverige, vad är skillnaden där?

Jag vill ha den största delen av mitt kapital i globala fonder och sedan en del i som täcker Sverige och så kör jag lite i Asien också. Funderar lite på USA antingen Swedbank Robur Access USA eller SPP aktiefond USA, bör jag ha med USA överhuvudtaget?

Alternativ:
Länsförsäkringar Global Index - 60 %
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Asien - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%

Alternativ 2:
Länsförsäkringar Global Index - 50%
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Asien- 10%
Swedbank Robur Access USA - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%
Citera
2017-06-12, 20:05
  #2759
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Så du tycker med andra ord att det är onödigt att lägga pengar i båda två?

Vad tycker du om Spiltan Räntefond Sverige? Kanske bör jag istället ta SPP aktiefond Sverige, vad är skillnaden där?

Jag vill ha den största delen av mitt kapital i globala fonder och sedan en del i som täcker Sverige och så kör jag lite i Asien också. Funderar lite på USA antingen Swedbank Robur Access USA eller SPP aktiefond USA, bör jag ha med USA överhuvudtaget?

Alternativ:
Länsförsäkringar Global Index - 60 %
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Asien - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%

Alternativ 2:
Länsförsäkringar Global Index - 50%
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Asien- 10%
Swedbank Robur Access USA - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%

Ja, du får ju i stor sett samma avkastning på båda två. (Såklart är det inte exakt samma, det kan skilja några punkters avkastning hit och dit). Ta den med billigast avgift och slopa den andra.

Om du jämför Spiltan Räntefond och SPP Aktiefond så är skillnaden stor. Spiltan Räntefond placerar i räntebärande värdepapper med löptid på c:a 1 år. SPP Aktiefond Sverige är en indexnära aktiefond, den placerar i aktier på Svenska börsen och försöker att efterlikna den Svenska aktiemarknaden så gott som möjligt.

Spiltan Räntefond är ett jättebra alternativ när börsen är turbulent, då den har betydligt lägre risk än SPP.

Du får oftast väldigt mycket USA/Nordamerika i globala fonder. Risken finns att du får två placeringar som går upp samtidigt och ner samtidigt (detta kallas korrelation, se länk {Även om den är från 2006}). Det är inte fel att ha en global- och en USAfond, men det kan tyckas onödigt.

Nu vet jag inte exakt hur lång din tidshorisont är, du skrev i tidigare inlägg långsiktigt, och då tolkar jag det som mer än 8 år. Din portfölj alternativ 2 där du slopar Access USA och lägger dem 5% på Superfonden Sverige kan jag tycka är en inte alltför riskfylld portfölj.
Citera
2017-06-13, 12:35
  #2760
Medlem
Hej!

Nu kände jag att det var dags att sätta igång med lite investeringar för mig och jag tänkte lägga upp de med ungefär 75% fonder 25% aktier under ett tidsspann på 5-10 år. Har kollat runt lite och kommit fram till följande månadssparande i fonder:

Swedbank Robur Ny Teknik - 10 %
SPP Aktiefond Global - 15 %
Länsförsäkringar Global Indexnära - 35 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 25 %
Swedbank Robur Access Asien - 15 %

Hur ser detta ut? Borde jag flytta några procentenheter eller till och med byta ut något? Har försökt att lägga en blandning av hög och låg risk då jag tittar på lite längre sikt.

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in