2016-11-20, 08:41
Medlem
Har du använt Morningstar för att kolla avgifter och största innehav etc?
Nordea och Swedbank?
Om vi börjar med Nordea Ryssland så har den gått upp i snitt 6 % per år de senaste fem åren.
Enligt Morningstar finns det flera fonder som gått upp med runt 20 % per år de senaste 5 åren. Förslaget blir att undvika den och välja något annat. Ibland måste man ta en fond med högre avgifter för att få mycket högre avkastning. Det är väl avkastningen som är intressant och inte avgifterna, eller hur?
Problemet är dyra fonder med dålig avkastning och där har våra kära storbanker -åtminstone tidigare- varit överrepresenterade.
Swedbank Asien verkar vara en ganska bra fond, men det finns massvis med alternativ som är bättre.
Varför vill du öht ha en
penningmarknadsfond?
Citera
2016-11-20, 08:47
Medlem
AMF och SPP brukar ha låga avgifter kombinerat med god till mycket god avkastning.
Svårt att slå Avanza Zeros avgifter men det finns såklart bättre fonder avseende Sverige. D&G brukar alltid avkasta väldigt mycket trots väl tilltagen avgift.

Sammantaget så verkar betyget bli 3/5, men bara du vet om det här verkligen är den väg du vill gå! Penningmarknadsfond...
Citera
2016-11-20, 11:43
Medlem
Glock18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Har du använt Morningstar för att kolla avgifter och största innehav etc?
Nordea och Swedbank?
Om vi börjar med Nordea Ryssland så har den gått upp i snitt 6 % per år de senaste fem åren.
Enligt Morningstar finns det flera fonder som gått upp med runt 20 % per år de senaste 5 åren. Förslaget blir att undvika den och välja något annat. Ibland måste man ta en fond med högre avgifter för att få mycket högre avkastning. Det är väl avkastningen som är intressant och inte avgifterna, eller hur?
Problemet är dyra fonder med dålig avkastning och där har våra kära storbanker -åtminstone tidigare- varit överrepresenterade.
Swedbank Asien verkar vara en ganska bra fond, men det finns massvis med alternativ som är bättre.
Varför vill du öht ha en
penningmarknadsfond?

Citat:
AMF och SPP brukar ha låga avgifter kombinerat med god till mycket god avkastning.
Svårt att slå Avanza Zeros avgifter men det finns såklart bättre fonder avseende Sverige. D&G brukar alltid avkasta väldigt mycket trots väl tilltagen avgift.

Sammantaget så verkar betyget bli 3/5, men bara du vet om det här verkligen är den väg du vill gå! Penningmarknadsfond...

Jag förstår och håller med dig helt o hållet.
Enda problemet är dock att dessa dyra fonder lika gärna kan gå ner rejält och aldrig återhämta sig.
Så jag köper hellre med låga avgifter.

+ jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna göra kvalificerad gissning på vilken fond som kommer öka i framtiden.

Tack för svar
Citera
2016-11-20, 13:26
Medlem
Norrens avatar
Vilken fond köpte du senast eller ska köpa???

Jag har tänkt flytta över allt från min bank till Avanza och funderar på
vad som är köpläge nu.

Funderar på att köpa en del i denna fonden,
vad tror ni??

Swedbank Robur Sweden High Dividend

BGF World Financials A2 verkar vara en lite spännande fond oxå.

Hur många fonder är det lagom att ha ca??

Spelar det någon roll iof... har läst 7 och uppåt men allt man läser....

Hur många har ni??????
'
Tänk på att jag är noovis i ämnet sen några månader,

tar gärna emot tips o råd......
Citera
2016-11-20, 15:52
Medlem
Citat:

Kan du nämna någon?

Det beror ju på vad man söker efter. Men det är den klart billigaste asienfonden med 0,2%. Den har 4/5 rating, här finns det några som har 5 men inte om man vill ha under 1,5% i avgift eller lite mer bred, indexnära fond. Ett liknande alternativ är AMF Stilla havet med 0,6%, som har lite annan fördelning, liknande sharpe-kvot och snäppet bättre historik.

Men visst finns det andra med bättre avkastning - men som en "Asienbas" är det en väldigt bra, och på lång sikt sannolikt en av de bästa då den följer index.

Som kommentar till portföljen skulle jag byta penningmarknad mot Spiltands korträntefond. Se över rysslandvalet, ev. öka lite i globalfonden.
Senast redigerad av Kanchenjunga 2016-11-20 kl. 15:54.
Citera
2016-11-20, 16:21
Medlem
Norrens avatar
Ja.. så typiskt roligt svar, hahah.. funderade först tills jag såg resten.

Jag är sugen på nått som kan ge lite avkastning, men oxå är en liten chansning.....
Citera
2016-11-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Kan du nämna någon?

Det beror ju på vad man söker efter. Men det är den klart billigaste asienfonden med 0,2%. Den har 4/5 rating, här finns det några som har 5 men inte om man vill ha under 1,5% i avgift eller lite mer bred, indexnära fond. Ett liknande alternativ är AMF Stilla havet med 0,6%, som har lite annan fördelning, liknande sharpe-kvot och snäppet bättre historik.

Men visst finns det andra med bättre avkastning - men som en "Asienbas" är det en väldigt bra, och på lång sikt sannolikt en av de bästa då den följer index.

Som kommentar till portföljen skulle jag byta penningmarknad mot Spiltands korträntefond. Se över rysslandvalet, ev. öka lite i globalfonden.

Fidelity är riktigt bra på Asien. Självklart så har de jättehöga avgifter men förvånansvärt ofta så lönar det sig ändå! Vill man bara ha lågavgiftsfonder så blir utbudet såklart begränsat men kolla på Morningstar. Happy hunting!
Citera
2016-11-20, 20:22
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Satsa på oxfond. Jag köpte det senast igår. Annars är kyckling och grönsaksfond något du alltid bör ha hemma.

Klockren söndagshumor.
+1
Citera
2016-11-20, 20:31
Medlem
Hm i längden är det inte så ofta det lönar sig men självklart kan det göra det. Har funderat på skaffa nån Asian Fidelity för att krydda portföljen. Vad tror man om småbolag t.ex.?
Citera
2016-11-21, 22:54
Medlem
Norrens avatar
Tydligen så blev det det haha..
Jaja jag köpte det jag köpte,...
Citera
2016-11-23, 00:31
Medlem
sinewaves avatar
0/10

93% aktieindex. Klarar du av att inte sälja om du ligger runt 30-40% back? Om inte, tänk om.

Det som menas med ovanstående är att du inte har berättat något om din risknivå, alltså är det helt onödigt att spekulera i huruvida dina fondval är bra eller ej. De kan vara jättebra för någon, jättedålig för någon annan. Utan att veta någonting om hur du tänker kan du lika väl slumpmässigt välja 5 stycken med enda kriteriet att de ska ha en låg avgift och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av sinewave 2016-11-23 kl. 00:35.
Citera
2016-11-23, 20:26
Avslutad
Vad tror ni om det här? Min sparhorizont är ~10 år, kanske mer. Jag skadas inte av att se mycket minus tiden innan (tror jag )

Avanza Zero 30% (Sverige)
Länsförsäkringar Global Index 40% (Globalt)
AMF Räntefond Lång 10%
Swedbank Robus Access Asien 10%
AMF Aktiefond Småbolag 10%

Så 10% räntefonder, 30% sverige, 40% globalt, 10% asien, 10% småbolag

Edit. Eller är det dumt med 10% räntefonder? Sämsta av båda världar kanske? (Sämsta från 40/60 och sämsta från 100% aktieindex)
Senast redigerad av poppan 2016-11-23 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in