Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 16:49
  #2617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Opps!
Går tom med minus efter kraftig global uppgång ! Nu har jag bestämt mig. Det blir byte till investmentbolag istället!
Gäller att sitta still i båten.
Citera
2017-04-26, 16:49
  #2618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag har sålt av mitt LF global indexnära innehav för att istället köpa Spiltans global investmentbolag.
Kör idag med:
× Spiltans global investmentbolag
× Spiltans AF investmentbolag
× Robur Access Asien
× Robur Ny Teknik
Procentuella fördelningen?
Citera
2017-04-26, 19:11
  #2619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Procentuella fördelningen?

Spiltans AF investmentbolag 40%
Spiltans global investmentbolag 30%
Robur Ny Teknik 20%
Robur Access Asien 10%
Citera
2017-04-26, 19:18
  #2620
Medlem
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.
Citera
2017-04-26, 19:41
  #2621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.
Fast alla dessa investmentbolag äger i sin tur ett flertal aktier i andra företag runt om i hela världen. Man äger alltså indirekt andra bolag via dessa investmentbolag och därmed blir ju innehavet större.

Risken är ju såklart större då innehavet jämfört med en vanlig global indexfond är färre men ger samtidigt potential för högre avkastning.
Citera
2017-04-26, 19:42
  #2622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Spiltans AF investmentbolag 40%
Spiltans global investmentbolag 30%
Robur Ny Teknik 20%
Robur Access Asien 10%
Hur kommer det sig att du har Sverige som bas istället för en globalfond?

Hur många procent har din portfölj gått upp i år?
Citera
2017-04-26, 21:21
  #2623
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Håller med, har startat riktigt svagt. Kör med både aktiefonden och den globala fonden för att få en bra spridning bland investmentbolagen världen över men aktiefonden har köttat på grymt bra! Såhär ser det ut för mig nedan sedan köp:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - +11,83%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - +2,04%

Någon som har ett tips på vad man kan tänkas byta Spiltan Globalfond Investmentbolag mot?
Citera
2017-04-26, 21:29
  #2624
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hur kommer det sig att du har Sverige som bas istället för en globalfond?

Hur många procent har din portfölj gått upp i år?
Robur Ny Teknik - 3 mån. +9,99 %
Robur Access Asien - 3 mån. +8,21 %
Citera
2017-04-26, 21:50
  #2625
Medlem
trailblasers avatar
Hur gör ni nu när lönen har kommit in och börserna går starkt och kurserna är höga. Avvakta en liten dipp igen eller köra på som vanligt?
Citera
2017-04-26, 21:59
  #2626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Någon som har ett tips på vad man kan tänkas byta Spiltan Globalfond Investmentbolag mot?

Swedbank Access global är bra. 1650 innehav och 0,2% i avgift. Behöver ju inte byte bort Spiltan helt men kan väl körs 50/50?
__________________
Senast redigerad av Kungzholmen 2017-04-26 kl. 22:03.
Citera
2017-04-26, 22:05
  #2627
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Hur gör ni nu när lönen har kommit in och börserna går starkt och kurserna är höga. Avvakta en liten dipp igen eller köra på som vanligt?

Ja det beror väl på. Vad är en dipp?

Den absolut bästa och säkraste strategin enligt mig är att spara långsiktigt. Månadsspar oavsett börsens utveckling. Vid sämre tider, sitt still i båten!
Citera
2017-04-26, 23:41
  #2628
Medlem
Påbörjade sparande i förra året och efter mycket ändrande hht och dit som hör till så har det landat i

DnB Global Indeks 20%
Spiltan Globalfond investmentbolag 20%
Spiltan aktiefond Invetsmentbolag 20%
Swedbank Robur Ny Teknik 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 20%

Har egentligen ingen sparhorisont då jag inte känner att jag behöver dessa pengar i närtid. När jag började fanns inte den Globala spiltanfonden utan körde då 40% DnB fonden så den är större än de andra. Känner mej nöjd hitintills.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback