5 446 besökare online
1 096 375 medlemmar • 57 132 688 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Ekonomi Fonder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
JizZ
Medlem
Påbörjade sparande i förra året och efter mycket ändrande hht och dit som hör till så har det landat i

DnB Global Indeks 20%
Spiltan Globalfond investmentbolag 20%
Spiltan aktiefond Invetsmentbolag 20%
Swedbank Robur Ny Teknik 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 20%

Har egentligen ingen sparhorisont då jag inte känner att jag behöver dessa pengar i närtid. När jag började fanns inte den Globala spiltanfonden utan körde då 40% DnB fonden så den är större än de andra. Känner mej nöjd hitintills.

CASHFL0W
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Kungzholmen
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.

1. Spiltan global har fortfarande några hundra innehav totalt, troligen uppemot 1000 st (har ej räknat)

2. Du tar risken att få sämre avkastning med global indexfond eftersom de har så sjukt många innehav (fler innehav = säkrare = mindre avkastning oftast)

3. Det negativa med Spiltan global är den lite högre avgiften, men då är ju investmentbolagen semi-aktiva

SchenkerDS
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Kungzholmen
Förstår inte denna vurm för den globala investmentbolagsfonden. Den har dels en avgift på 0,5% kontra 0,2% för en global indexfond. Sedan så är det ju betydligt större risk med så få innehav jämfört med indexfonder som 1000-2000 innehav.

Den svenska investmentbolagfonden är bra då avgiften är 0,2 % som en indexfond samt där det finns substansrabatt på Investor och Industrivärden som utgör 50% av fonden.

Investor och Industrivärden tillsammans blir som en svensk indexfond med turbo.

Citat:
 Ursprungligen postat av SweDutch
Fast alla dessa investmentbolag äger i sin tur ett flertal aktier i andra företag runt om i hela världen. Man äger alltså indirekt andra bolag via dessa investmentbolag och därmed blir ju innehavet större.

Risken är ju såklart större då innehavet jämfört med en vanlig global indexfond är färre men ger samtidigt potential för högre avkastning.

Citat:
 Ursprungligen postat av CASHFL0W
1. Spiltan global har fortfarande några hundra innehav totalt, troligen uppemot 1000 st (har ej räknat)

2. Du tar risken att få sämre avkastning med global indexfond eftersom de har så sjukt många innehav (fler innehav = säkrare = mindre avkastning oftast)

3. Det negativa med Spiltan global är den lite högre avgiften, men då är ju investmentbolagen semi-aktiva

Det är en högre risk med investmentfonden än vad det är med en indexfond, så generellt är ju avkastningen bättre. Dessutom så är en avgift på 0,5% inte mycket för en fond som bara investerar i de företag som är aktiva bland just investeringar. Så för 0,3% extra i avgift så skulle jag nog säga att du får väldigt mycket för en liten kostnad.

trailblaser
Medlem
trailblasers avatar
Kanske jag är "nojig" så här en fredagskväll men vad fan ska man säga om världsläget/börsläget?

Rex Tillerson (USA´s utrikesminister) sa precis att om "vi" inte agerar nu så kan det få katastrofala följder.
Han syftar självklart på Nordkorea. Ni tänker nog att jag borde lägga detta inlägg i Utrikespolitik men jag är jävligt orolig för världsekonomin just nu och vakar som en hök på marknaden.

Hur känner ni rent generellt om läget i den globala ekonomin? Man kan diversifiera hur mycket man vill men har man inte daglig koll så kan det gå rent åt helvete. Så känner jag.
Om det inte vore att jag har en väldigt lång sparhorisont så skulle jag aldrig investera i enbart aktiefonder just nu.

Svara på ämne
Svara Topp Dela