2017-04-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Avvaktar gärna ett bättre svar.
Dom 4 svaren är svaren på dina 4 frågor. Vad mer vill du ha?
Citera
2017-04-23, 14:53
Medlem
Citat:
Har precis ändrat mitt månadssparande hos Avanza genom att gå in på "ändra månadssparande".

Jag undrar vad som händer med mina gamla fonder? Kommer pengarna föras över till dem nya fonder eller är jag tvungen att sälja dem först?

Om jag är tvungen att sälja dem först, är jag då tvungen att skatta på dem direkt eller?

Ingenting kommer hända med dina gamla fonder. De kommer bara att stå och växa eller sjunka.
I ditt nya sparande, sparar du i någon av fonderna som du har sedan tidigare kommer köpen komma i samma fond sålänge det är på samma konto.
Säljer du skattar du 30% på vinsten om du har det på ett s k VP konto eller vanligt fond konto. Har du ett ISK/ KF behöver du inte göra ett skit och inte heller betala någon vinst skatt.
Citera
2017-04-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Ingenting kommer hända med dina gamla fonder. De kommer bara att stå och växa eller sjunka.
I ditt nya sparande, sparar du i någon av fonderna som du har sedan tidigare kommer köpen komma i samma fond sålänge det är på samma konto.
Säljer du skattar du 30% på vinsten om du har det på ett s k VP konto eller vanligt fond konto. Har du ett ISK/ KF behöver du inte göra ett skit och inte heller betala någon vinst skatt.
Har ett isk hos Avanza. Tog bort mina tre småbolagsfonder och trappade upp den procentuella fördelningen på dem övriga tre jag redan hade. La till Swedbank Robur ny teknik.
Citera
2017-04-23, 18:12
Medlem
Citat:
Har ett isk hos Avanza. Tog bort mina tre småbolagsfonder och trappade upp den procentuella fördelningen på dem övriga tre jag redan hade. La till Swedbank Robur ny teknik.

Ok, men vad menar du med tog bort?
Är det att du har sålt dem eller enbart plockat bort ditt sparande på dem?
För har du bara plockat bort den procentuella månadssparandet så kommer de stå kvar ändå.
Hörs för övrigt som ett rätt klokt val att plocka bort 3 st småbolagsfonder, varför har du haft så många?
Att skaffa Ny Teknik är ingen dum investering även om den är rätt dyr. O andra sidan har den gått upp rätt mycket..
Citera
2017-04-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ok, men vad menar du med tog bort?
Är det att du har sålt dem eller enbart plockat bort ditt sparande på dem?
För har du bara plockat bort den procentuella månadssparandet så kommer de stå kvar ändå.
Hörs för övrigt som ett rätt klokt val att plocka bort 3 st småbolagsfonder, varför har du haft så många?
Att skaffa Ny Teknik är ingen dum investering även om den är rätt dyr. O andra sidan har den gått upp rätt mycket..
Tog bort dem från mitt månadssparade men var inne nyss och la in en säljorder istället.

Alltså jag hade AMF småbolag (SE), D&G small and microcap (EUR), samt Handelsbanken USA småbolag. Inte alla i Sverige alltså och respektive låg på 7,5% i fördelning.

Har nu gjort det enkelt: 45% Spiltan globalfond investmentbolag, 30% Spiltan aktiefond investmentbolag, 12,5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära samt 12,5% Swedbank Robur ny teknik.
Citera
2017-04-23, 20:20
Medlem
Citat:
Tog bort dem från mitt månadssparade men var inne nyss och la in en säljorder istället.

Alltså jag hade AMF småbolag (SE), D&G small and microcap (EUR), samt Handelsbanken USA småbolag. Inte alla i Sverige alltså och respektive låg på 7,5% i fördelning.

Har nu gjort det enkelt: 45% Spiltan globalfond investmentbolag, 30% Spiltan aktiefond investmentbolag, 12,5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära samt 12,5% Swedbank Robur ny teknik.

Tycker att du gjort en klok förändring. Jag månadsspar i exakt samma fonder. Dock inte samma procentuella fördelning.
Citera
2017-04-23, 20:42
Medlem
Citat:
Tycker att du gjort en klok förändring. Jag månadsspar i exakt samma fonder. Dock inte samma procentuella fördelning.
I exakt alla fyra? Berätta, hur ser din fördelning ut?
Citera
2017-04-23, 21:51
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Klokt. Jag gjorde nyligen en snarlik ändring, hade alla D&G´s småbolagsfonder (SE, EU, US) men kände att det blev för mycket tårta på tårta.
Citera
2017-04-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Har ändrat om en del i min portfölj, nu är planen att den ska få vara.
Förutsättningar: Sparhorisont 33 år.

- Spiltan Global Investmentbolag 30%
- Spiltan Aktiefond Invesmentbolag Sverige 15%
- Robur Ny Teknik 15%
- Öhman Etisk Emerging Markets 15%
- Carnegie Indienfond 10%
- Handelsbanken Hållbar Energi 15%

Kör svenska investmentbolagsfonden 40% och global indexfond 50%. För mycket dyra, osäkra och valutasvängiga emerging markets. Ny teknik är ju rätt bra dock just nu med Armfelt som förvaltare så 10% där just nu kan ju vara bra men skulle inte våga ha kvar den i 30 år.
Citera
2017-04-25, 20:18
Medlem
I januari satsade jag 100.000 kr + 3000 kr månadspar på Spiltan Global. Jag valde mellan den och Spiltan aktiefond investmentbolag. Med facit i hand så gjorde jag fel val. Tycker Global är en rejäl besvikelse. Trots kraftiga uppgångar internationellt så är utvecklingen inte i närheten av vad det borde vara.
Min fråga är. Är global en fiaskofond och borde jag snarast byta till investmentbolag eller ska jag ha "is i magen"?
Citera
2017-04-25, 21:01
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
I januari satsade jag 100.000 kr + 3000 kr månadspar på Spiltan Global. Jag valde mellan den och Spiltan aktiefond investmentbolag. Med facit i hand så gjorde jag fel val. Tycker Global är en rejäl besvikelse. Trots kraftiga uppgångar internationellt så är utvecklingen inte i närheten av vad det borde vara.
Min fråga är. Är global en fiaskofond och borde jag snarast byta till investmentbolag eller ska jag ha "is i magen"?

Också lite förvånad över hur svagt den har stigit den senaste tiden. Speciellt nu efter det franska valet.
Jag tror och hoppas på att det jämnar ut sig med tiden.
Citera
2017-04-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77

Spiltan Global går, som förväntat, ungefär som en vanlig global indexfond. Globala index redovisas oftast i lokal valuta eller i USD, medan fondernas värde ju redovisas i kronor. Så när kronan stärks (Vilket den gjort i år. Inte minst senaste dagarna!) går internationella fonder relativt sett sämre och vice versa. Sen kan Sverige och övriga värden se olika ut i när utdelningar sker, hur ofta de sker osv. Tre månader är för kort tid för att säga något. Så nej, det är inte en fiaskofond. Om du vill byta eller ej är upp till dig. Ett alternativ är ju att ha båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in