Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 21:03
  #2605
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Kör svenska investmentbolagsfonden 40% och global indexfond 50%. För mycket dyra, osäkra och valutasvängiga emerging markets. Ny teknik är ju rätt bra dock just nu med Armfelt som förvaltare så 10% där just nu kan ju vara bra men skulle inte våga ha kvar den i 30 år.

Jag väljer att ha alla fonder kvar men kanske viktar jag lite mer till fördel för Spiltanfonderna. Finns ju faktiskt lite Asien i globalfonden med.
Citera
2017-04-25, 21:07
  #2606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
I januari satsade jag 100.000 kr + 3000 kr månadspar på Spiltan Global. Jag valde mellan den och Spiltan aktiefond investmentbolag. Med facit i hand så gjorde jag fel val. Tycker Global är en rejäl besvikelse. Trots kraftiga uppgångar internationellt så är utvecklingen inte i närheten av vad det borde vara.
Min fråga är. Är global en fiaskofond och borde jag snarast byta till investmentbolag eller ska jag ha "is i magen"?

Är ingen expert men har en bevakningslista på Avanza med några av de billigaste/populäraste globala fonderna och Spiltan ligger i topp om man kollar på procenten för i år.

Bifogar bilden som länk:
http://imgur.com/Q87JYWc
Citera
2017-04-25, 21:35
  #2607
Medlem
Speciellt med tanke på att finansmarknaden i USA skuttat till rejält och global är starkt inriktat på just den marknaden så börjar man undra över förvaltarens kunskap!
Citera
2017-04-25, 21:55
  #2608
Medlem
Tackar "Lathund" för förklaringen. Gav mig lite mer förståelse
Citera
2017-04-25, 22:37
  #2609
Medlem
Jag har sålt av mitt LF global indexnära innehav för att istället köpa Spiltans global investmentbolag.
Kör idag med:
× Spiltans global investmentbolag
× Spiltans AF investmentbolag
× Robur Access Asien
× Robur Ny Teknik
Citera
2017-04-26, 10:39
  #2610
Medlem
Opps!
Går tom med minus efter kraftig global uppgång ! Nu har jag bestämt mig. Det blir byte till investmentbolag istället!
Citera
2017-04-26, 10:45
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Opps!
Går tom med minus efter kraftig global uppgång ! Nu har jag bestämt mig. Det blir byte till investmentbolag istället!
Om du grämer dig över några enstaka dagar kanske du bör betänka om du ens ska ha ditt kapital investerat i fonder över huvud taget.

För övrigt är båda fonderna inriktade på investmentbolag, så när du säger att du ska byta till investmentbolag istället blir det lite knasigt. Det du gör är begränsar geografin men det är fortfarande investmentbolag.
Citera
2017-04-26, 10:52
  #2612
Medlem
Colossos avatar
Har själv följande (Storlek av fondportföljen i procent):


Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 37,0%
Spiltan Globalfond Investmentbolab - 33,6%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 16,6%
AMF Aktiefond Europa - 12,8%

Utveckling i år
+8,85 %
Citera
2017-04-26, 11:47
  #2613
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Opps!
Går tom med minus efter kraftig global uppgång ! Nu har jag bestämt mig. Det blir byte till investmentbolag istället!
Låter himla osmart när Ingves ska presentera förslag imorgon hur de ska bekämpa vår inhemska valutaförstärkning.

handla med Rysslandsfonder så ska du få se på svängningar.
Citera
2017-04-26, 11:49
  #2614
Avstängd
Har en i CocaCola som går upp å ner lite som den själv vill.
Farsan är mer insatt och bollar runt med 20-30 olika fonder som drar in 100k varje årtionde
Citera
2017-04-26, 14:22
  #2615
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
I januari satsade jag 100.000 kr + 3000 kr månadspar på Spiltan Global. Jag valde mellan den och Spiltan aktiefond investmentbolag. Med facit i hand så gjorde jag fel val. Tycker Global är en rejäl besvikelse. Trots kraftiga uppgångar internationellt så är utvecklingen inte i närheten av vad det borde vara.
Min fråga är. Är global en fiaskofond och borde jag snarast byta till investmentbolag eller ska jag ha "is i magen"?
Håller med, har startat riktigt svagt. Kör med både aktiefonden och den globala fonden för att få en bra spridning bland investmentbolagen världen över men aktiefonden har köttat på grymt bra! Såhär ser det ut för mig nedan sedan köp:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - +11,83%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - +2,04%
Citera
2017-04-26, 16:45
  #2616
Medlem
trailblasers avatar
Hur kan en globalfond som Spiltan gå minus när Europa och USA går jättebra?
Har det att göra med den starka kronan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback