2016-11-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, det stämmer. Det är dock precis som de säger ungefär "folk generellt sett är dåliga på att time:a marknaden". Det beror i regel på den mänskliga faktorn och att folk inte klarar av att hålla sig till sin strategi. Det vore inte direkt svårt att på 1 minut visa en simpel strategi med säg ett MA på 10 månader som gått bättre än index sedan 1991, t ex:
https://goo.gl/HU01Cn

Om man vill grotta ned sig i medelvärden finns även t ex:
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/01/movingaverage/

Notera dock att det är en ganska tung läsning.

Det som felar är sällan strategier utan människan bakom som tar egna känslomässiga beslut. I alla strategier är den mänskliga faktorn det första man måste ta hänsyn till. Ett backtest likt det jag länkar till tar ingen som helst hänsyn till att människan som tillämpar den kan känna ditten och datten i tid och otid. Det är därför det är så extremt viktigt att man först måste ställa sig frågan om hur mycket man är bekväm med att gå back (eller hur bekväm någon är med att inte gå plus) innan det så att säga börjar bli obekvämt och sedan efter det utforma en strategi som först och främst tar hänsyn till det.
Det räcker dock inte att bara backtesta. Finnas alltid en stor risk för att den är data-mined, speciellt om man testar flera signaler samtidigt. "Behavioural" finansiella ekonomer försöker därför hitta situationer där det finns orsak att tro att man har behavioural bias + limits of arb, medan de finansiella ekonomer som luter mer mot EMH (Fama & Co) fokusear på en risk-story. Väldigt viktigt att se till att resultaten är så robusta som möjligt rent allmänt.

http://rnm.simon.rochester.edu/research/MSES.pdf

http://blog.alphaarchitect.com/2015/06/08/behavioral-finance-part-behavior-part-market-frictions/#gs.CsYwLk0

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2287202

(Vem som har rätt låter jag vara osagt. Misstäcker dock att sanningen ligger någonstans mellan båda positionerna.)

Angående MA 10 så finns det mycket intressant forskning om TSM.

http://docs.lhpedersen.com/TimeSeriesMomentum.pdf

Går faktiskt att förklara CTA avkastning med en enkel 1-month, 3-month & 12-month l/s TSM modell som handlar i olika tillgångsklasser (aktier, fixed income, commodities, valutor) med hjälp av terminer. Väldigt intressant faktiskt.

(Förklaringen är väl människans natur (inte tillräckligt mycket kapital för att arb bort) + strategic hedge från olika bolag, t.ex. oljebolag. Tanken är väl att CTA äter upp den riskpremien.)

Och visst stämmer det att den känslomässiga biten är den svåraste, det krävs en viss personlighetstyp för att lyckas i branschen. Marknadsföring och att hitta rätt investerare är också underskattat. Underpresterar relevant index några år = kört för 99%.
Citera
2016-11-08, 11:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoochLemon
Det räcker dock inte att bara backtesta. Finnas alltid en stor risk för att den är data-mined, speciellt om man testar flera signaler samtidigt. "Behavioural" finansiella ekonomer försöker därför hitta situationer där det finns orsak att tro att man har behavioural bias + limits of arb, medan de finansiella ekonomer som luter mer mot EMH (Fama & Co) fokusear på en risk-story. Väldigt viktigt att se till att resultaten är så robusta som möjligt rent allmänt.

Helt riktigt så räcker det inte bara med att backtesta, backtestning är mer ett verktyg för att ge en möjlig fingervisning om något. Jag är t ex personligen emot idén att backtesta från 1972 då jag anser att äldre data hela tiden bör bära exponentiellt mindre relevans.

När du pratar om "datamining" får det mig att tänka på strategin "Golden Butterfly" (GB) som fått utså väl befogad kritik om att vara en strategi baserad på just datamining. Intressant nog har det visat sig i närtid (Brexit) att en GB-portfolio faktiskt klarade sig väldigt väl när börsen föll. Det gör dock ganska lite när det är så tydligt att en strategi är baserad på "cherrypicking" och i princip kräver en viss specifik fördelning. Däremot anser jag att det finns vissa delar värda att lyfta fram och att det kan utgöra en god "entrypoint" för folk som vill lära sig mer om saker som diversifiering och korrelation.

Det intressanta i artikeln som jag länkar är att serien (är fler inlägg) också tar också upp problematik med saker som "overfitting" etc. Strategin i det här fallet ska inte bara fungera på äldre data utan även på helt fiktiv data som slumpas fram med hjälp av sinusvågor (en. sinewaves). Strategin måste också, till skillnad från GB, fungera väl om man ändrar lite i parametrarna. Strategin ska alltså inte gå från bra till dålig bara för att man har ett MA på 12 månader istället för 8 eller 10 osv.

Detta för mig ger en klar fingervisning om att en strategi bär vatten; man måste kunna ändra både förutsättningar och tillgångar en del samt inte vara beroende av en viss exakt fördelning för att det ska ha gått bra historiskt. Om strategin rasar bara för att man har säg 5 tillgångar istället för 6 anser jag att detta är en klar signal om att en strategi är svag och endast ett resultat av att någon satt rätt parametrar för rätt historisk data. Detsamma gäller om man splittar upp tidsperioder; att en strategi gått bra sedan '72 gör ganska lite om det samtidigt visar sig att det finns en drös +/-0 i olika femårsperioder.

Citat:
http://rnm.simon.rochester.edu/research/MSES.pdf
http://blog.alphaarchitect.com/2015/06/08/behavioral-finance-part-behavior-part-market-frictions/#gs.CsYwLk0
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2287202

Den här forumdelen rör fonder och därav i regel om bredare index av olika slag, det du länkar till rör uteslutande cherrypicking av enskilda aktier och inte om index. Visserligen finns det vissa idéer och "fallacies" gemensamt, men det behöver man inte spendera timtal av läsning av rapporter för att hitta.

Citat:
(Vem som har rätt låter jag vara osagt. Misstäcker dock att sanningen ligger någonstans mellan båda positionerna.)

Angående MA 10 så finns det mycket intressant forskning om TSM.

http://docs.lhpedersen.com/TimeSeriesMomentum.pdf

Den där rapporten är betydligt mer relevant då den just rör bredare index av olika slag. Och Momentum är helt riktigt en strategi som är intressant då den i sin essens kan göras oerhört enkel att följa. En annan fördel är att man inte behöver gifta sig med specifika tillgångar eller bry sig om att tillgång A eller B gått dåligt de senaste 3 åren. Det fungerar också väl psykologiskt då man slipper ligga långa perioder i något som går på knäna. Få vill förmodligen ligga lång i något som går väldigt dåligt under en lång period. Med Momentum-regler får man en väl definierad och enkel regel för exit.

En svensk variant skulle kunna se ut så här:
http://i.imgur.com/V5cWAGY.png

..och innehåller:
Länsförsäkringar Fastighetsfond
Swedbank Sverige
Swedbank Realinvest
Swedbank Mix
Guld
S&P 500
AMF Räntefond Lång

Notera att fondvalen baserar sig på underliggande index och lång historik istället för mot t ex avgifter. Flera fonder kan med fördel bytas ut mot sådana med lägre avgift.

Men man och bör givetvis kasta in lite mer tillgångar. Exemplet ovan är till viss del exempel på "overfitting" av historisk data. Det är något dåligt och bör givetvis undvikas.

Citat:
Och visst stämmer det att den känslomässiga biten är den svåraste, det krävs en viss personlighetstyp för att lyckas i branschen. Marknadsföring och att hitta rätt investerare är också underskattat. Underpresterar relevant index några år = kört för 99%.

Beror lite på vad för attityd man har. Om man är ute efter att alltid slå index i alla perioder kommer man förmodligen få det knepigt.
Citera
2016-11-08, 18:58
Medlem
Funderar på investera ca 5-8% av portföljen i någon småbolagsfond. Har ca 20% sverige i portföljen och tänker hålla det på 20-25%.

Står mellan:
Didner & Gerge Småbolag 1,4% avg. (5* Morningstar)
AMF Småbolag 0,6% avg (3* Morningstar)

Didner har gått något bättre senaste månaderna/året (och är väl den som gått bäst senaste 5-6 åren)? DG har också lite högre Sharpe ratio. Men är det värt avgiften vs AMF?
Citera
2016-11-08, 19:34
Medlem
Vet faktiskt inte riktigt vilka fonder jag föruom att det är övervägande räntefonder eftersom risktagning inte är min starka sida. Dom har i alla fall gått hyfsat och inte tappat i värde över tid. Det räcker för mig. Jo Skandia och AMF tror jag finns med i portföljen. Byta fonder vill jag ju göra själv i lung och ro och inte låta någon annan stressa mig med risk för felaktiga beslut. En låg säker avkastning är för mig viktigare än en hög avkastning i t.ex aktiefonder med inbyggd risk för stora fluktuationer.
Citera
2016-11-11, 18:45
Medlem
Länsförsäkringar Global Index 30%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12.5%
Superfonden Sverige 12.5%
AMF Småbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 10%
Superfonden Danmark 5%
Superfonden Norge 5%

Nu till min fråga, blir det för överflödigt om jag lägger till SPP Aktiefond USA och AMF Aktiefond Europa? Funkar detta annars?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Morris21 2016-11-11 kl. 19:10.
Citera
2016-11-12, 15:46
Medlem
Har fått en respektabel summa på 10 000 kronor av en släkting som jag nu har för avsikt att investera. Har noll koll på varken aktier eller fonder. Någon som kan ge tips om en lämplig fondportfölj?
Citera
2016-11-12, 16:36
Medlem
Agathonix:
Beror på sparhorisont, risk osv...

LF Global 40%
Spiltan Aktiebolag 10%
Avanza Zero 10%
LF Tillväxt 10%
Swed Robur Access Asien 10%
AMF Lång 10%
Spiltan Räntefond 10%

TYP men svårt att säga. Kolla t.ex. "Nybörjarportfölj" på rikatillsammans.
Citera
2016-11-12, 22:42
Medlem
vad tror ni om denna fördelning?

AMF Aktiefond Europa 11,0 %
LF Global Indexnära 22,3 %
SPP Aktiefond USA 22,3 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 22,3 %
Swedbank Robur Access Asien 22.1
Citera
2016-11-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
vad tror ni om denna fördelning?

AMF Aktiefond Europa 11,0 %
LF Global Indexnära 22,3 %
SPP Aktiefond USA 22,3 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 22,3 %
Swedbank Robur Access Asien 22.1

Ser bra ut men du kan förenkla det hela:

LF Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Portföljen kommer röra sig till 99% exakt likadant över tid.

För att mixa upp det kan du lägga in småbolag. Till exempel AMF Aktiefond Småbolag.

/J
Citera
2016-11-13, 17:09
Medlem
dwylaftrs avatar
Min sparandeportfölj. Månadssparar 1500 Kr med livslång sparhorisont.

AMF Räntefond Lång (10%)
Avanza Zero (20%)
Länsförsäkringar Global Indexnära (20%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (20%)
Spiltan Räntefond Sverige (20%)
SPP Obligationsfond (10%)

Synpunkter?
Citera
2016-11-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr

AMF Räntefond Lång (10%)
Avanza Zero (20%)

Synpunkter?

Är sparandet livslångt så skulle jag välja 100% aktier.
Citera
2016-11-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr

AMF Räntefond Lång (10%)
Avanza Zero (20%)

Synpunkter?

Om du vill ha 2/3 av dina aktiefonder på Sverige sure. Hade kört 40% global, 10% spiltan och 10% AZ istället. Men du får såklart göra som du vill.

Om du planerar att spara riktigt länge så borde du dumpa räntefonderna mot aktiefonder. Om du klarar det psykiskt dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in