2017-04-21, 21:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Sant..i en sak den åklagaren..Lundqvist. .är ett karriär törstande hemsk person..då o nu.Men Göransson tar ju en stor risk själv nu, inte för Lundqvist, el vissa lulepoliser fått höra att pitepolisen var bra mot alla inblandande. Han verkar sympatisk..och? han är väl en som vill se rättvisa, Då är ju en ny rättegång bra för alla parter eller hur?

En rättegång ska ju drivas av åklagaren om han/hon anser att det är möjligt att få en fällande dom, hur åklagaren resonerar i det här fallet är obegripligt, det finns ju inte en chans att fälla KL på något vittnesmål från "Nils" så hur tänker han?

Det riktigt stinker "äreräddning av åklagarämbetet" om hela åklagarens agerande, det luktar rättsröta om jag ska vara ärlig.
Citera
2017-04-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En rättegång ska ju drivas av åklagaren om han/hon anser att det är möjligt att få en fällande dom, hur åklagaren resonerar i det här fallet är obegripligt, det finns ju inte en chans att fälla KL på något vittnesmål från "Nils" så hur tänker han?

Det riktigt stinker "äreräddning av åklagarämbetet" om hela åklagarens agerande, det luktar rättsröta om jag ska vara ärlig.

Tråkigt som skattebetalare bara. Givet minst 13 mkr i skadestånd (antag 1 mkr/år i fängelse x 13). Detta kostar oss skattebetalare minst ca 83 tkr/mån ytterligare så länge Linna är inlåst.

Överraskande är ändå att åklagaren försökte få Nils häktad måste ha varit ett riktigt höftskott.
Citera
2017-04-21, 21:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Tråkigt som skattebetalare bara. Givet minst 13 mkr i skadestånd (antag 1 mkr/år i fängelse x 13). Detta kostar oss skattebetalare minst ca 83 tkr/mån ytterligare så länge Linna är inlåst.

Överraskande är ändå att åklagaren försökte få Nils häktad måste ha varit ett riktigt höftskott.

Mycket överraskande och en ren djävla chansning kan vi ju konstatera efter den förhandling som har varit, allt är ju ett mysterium när man kollar på hur åklagaren agerar, rättsröta är det enda jag kan tänka mig, det kollegiala skyddet väger mer än vad som är rätt och riktigt.
Citera
2017-04-21, 21:29
Medlem
Citat:

Plus fängelsekostnaden flera tusen per dygn
Citera
2017-04-21, 21:32
Medlem
Citat:
Mycket överraskande och en ren djävla chansning kan vi ju konstatera efter den förhandling som har varit, allt är ju ett mysterium när man kollar på hur åklagaren agerar, rättsröta är det enda jag kan tänka mig, det kollegiala skyddet väger mer än vad som är rätt och riktigt.

Mycket obehagligt i praktiken.

Diskussionen kring rättsröta i kölvattnet av detta ärende kommer att vara i nivå med Hajbyaffären, Quick m fl. Åklagarkollektivet håller hårt emot. Men HD bestämmer: vittnet är ifrågasatt=värdelöst=åklagaren naken. Och dagens krumbukter kommer inte stärka kortet "det värdelösa kronvittnet".
Citera
2017-04-21, 21:37
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:

Jag vill kalla det för vådaskott...
Det blir intressant att följa detta, denna åklagare måste vara klokare än det vi såg idag.
Ha sa att rätten kanske ansåg att den anhållne kanske skulle kunna vara skyldig
till ett brott som blivit preskiberat. Som sagt, detta blir intressant att följa.
Citera
2017-04-21, 21:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Mycket obehagligt i praktiken.

Diskussionen kring rättsröta i kölvattnet av detta ärende kommer att vara i nivå med Hajbyaffären, Quick m fl. Åklagarkollektivet håller hårt emot. Men HD bestämmer: vittnet är ifrågasatt=värdelöst=åklagaren naken. Och dagens krumbukter kommer inte stärka kortet "det värdelösa kronvittnet".

Ja, diskussionen kommer att vara intensiv får man ju hoppas, något är ju allvarligt fel när ett ämbete så tydligt stretar emot vad andra inom skrået kommer fram till, det verkar finnas en rädsla för att avslöjas som klåpare helt enkelt och den rädslan verkar vara det starkaste drivmedlet för att fortsätta med galenskaperna.
Citera
2017-04-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ja, diskussionen kommer att vara intensiv får man ju hoppas, något är ju allvarligt fel när ett ämbete så tydligt stretar emot vad andra inom skrået kommer fram till, det verkar finnas en rädsla för att avslöjas som klåpare helt enkelt och den rädslan verkar vara det starkaste drivmedlet för att fortsätta med galenskaperna.

Ja, det är väl så att det finns ett antal fall som liknar Linnas så det kan ju bli svårt för åklagarmyndigheten att fortsätta att mörka dom, om nu Linnas fall, som jag hoppas och tror, kommer att leda till frikännande.
Som Leif GW skriver i denna artikel så känner han till fler oskyldigt dömda som han kommer att skriva om:

"Jag oroas i stället av två andra och sammanhängande omständigheter. Dels att den professionella kompetensen i våra mordutredningar tycks ha minskat och på vissa håll i landet tycks den milt sagt usel."

"Det som stör min nattsömn är att jag under det senaste året fått vetskap om ett halvdussin liknande aktuella fall som antingen skrivits av eller lett till att man kan ha dömt en oskyldig. Och till dem finns det all anledning att återkomma."

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/ar-vissa-mordare-slugare-an-de-som-ska-gripa-dem/
Senast redigerad av Mummydearest 2017-04-21 kl. 22:31.
Citera
2017-04-21, 22:26
Medlem
Fr Piteåtidningen:

Marko Tuhkanen (Nils advokat) kunde av förklarliga skäl inte gå in på några detaljer innan förhandlingen, men han var mycket kritisk till åklagarens begäran om häktning:

– Jag förstår inte hur åklagaren kan få det här till sannolika skäl. Det krävs betydligt mer än så här för det, så mycket kan jag säga. Min klient är fri om två timmar.

Och så blev det. Trots att kammaråklagare Jens Göransson innan förhandlingen sagt att misstankarna mot mannen hade stärkts ytterligare, att man var övertygad om att han varit med och planerat brottet, och trots att förhandlingen bakom lyckta dörrar tog nästan en timme mot mer normalt en kvart, blev det ett rungande nej från tingsrätten.

Rätten och domaren Christer Ödberg meddelande efter en kvarts enskild överläggning att det varken fanns sannolika skäl för häktning eller ens misstanke om medhjälp till mord och grovt rån, varför 44-åringen omedelbart skulle försättas på fri fot.

Efter det beskedet var både han och advokat Tuhkanen förstås märkbart glada och lättade.

– Det kommer aldrig att gå att väcka åtal mot min klient nu och polisutredningen mot honom måste läggas ner, helst i dag, sa Tuhkanen.

Han gjorde också den fullt logiska kopplingen att Kaj Linnas situation förbättrats ytterligare i och med detta.

– Jag vill inte spekulera så mycket om det, men han är ju beviljad resning för att Högsta domstolen fann att bevisningen inte räckte och nu har åklagaren skjutit sig själv i foten då han ytterligare misskrediterat sin enda bevisning mot honom, det vill säga min klient, sa han.

Kammaråklagare Jens Göransson menade å sin sida att beslutet att försätta den anhållne på fri fot var förvånande:

– Jag tyckte jag hade på fötterna så att det under alla omständigheter borde blivit en utredningshäktning under en vecka, sa han i en kommentar till Dagens Nyheter.
Citera
2017-04-21, 23:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tycker att du ska sluta låtsas som att du intagit något slags neutral mittenposition när det är uppenbart att du är övertygad om Kaj Linnas skuld. Stå för det du tycker istället för att gång på gång linda in det.
Linda in? Du har missförstått.
Jag har varit tydlig i åratal med att jag anser att det uppenbart är mer sannolikt att Linna är skyldig än motsatsen. Det är helt enkelt för många sammanträffanden för att jag skall köpa det som slumpen. Räcker bevisningen till en fällande dom? Det är en anna fråga.

Jag brukar jämföra med Linda Chen-fallet. Där är jag (mer) övertygad om
Alms skuld och anser samtidigt att det var rätt att fria för mord.
Citera
2017-04-21, 23:37
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Fr Piteåtidningen:

Marko Tuhkanen (Nils advokat) kunde av förklarliga skäl inte gå in på några detaljer innan förhandlingen, men han var mycket kritisk till åklagarens begäran om häktning:

– Jag förstår inte hur åklagaren kan få det här till sannolika skäl. Det krävs betydligt mer än så här för det, så mycket kan jag säga. Min klient är fri om två timmar.

Och så blev det. Trots att kammaråklagare Jens Göransson innan förhandlingen sagt att misstankarna mot mannen hade stärkts ytterligare, att man var övertygad om att han varit med och planerat brottet, och trots att förhandlingen bakom lyckta dörrar tog nästan en timme mot mer normalt en kvart, blev det ett rungande nej från tingsrätten.

Rätten och domaren Christer Ödberg meddelande efter en kvarts enskild överläggning att det varken fanns sannolika skäl för häktning eller ens misstanke om medhjälp till mord och grovt rån, varför 44-åringen omedelbart skulle försättas på fri fot.

Efter det beskedet var både han och advokat Tuhkanen förstås märkbart glada och lättade.

– Det kommer aldrig att gå att väcka åtal mot min klient nu och polisutredningen mot honom måste läggas ner, helst i dag, sa Tuhkanen.

Han gjorde också den fullt logiska kopplingen att Kaj Linnas situation förbättrats ytterligare i och med detta.

– Jag vill inte spekulera så mycket om det, men han är ju beviljad resning för att Högsta domstolen fann att bevisningen inte räckte och nu har åklagaren skjutit sig själv i foten då han ytterligare misskrediterat sin enda bevisning mot honom, det vill säga min klient, sa han.

Kammaråklagare Jens Göransson menade å sin sida att beslutet att försätta den anhållne på fri fot var förvånande:

– Jag tyckte jag hade på fötterna så att det under alla omständigheter borde blivit en utredningshäktning under en vecka, sa han i en kommentar till Dagens Nyheter
.
Jens Göransson och hans utredare framställer sig själva som glada amatörer.
Detta är ju underhållande och tragiskt
Kaj Linna kommer att vara en fri man i slutet av sommaren
Citera
2017-04-21, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Linda in? Du har missförstått.
Jag har varit tydlig i åratal med att jag anser att det uppenbart är mer sannolikt att Linna är skyldig än motsatsen. Det är helt enkelt för många sammanträffanden för att jag skall köpa det som slumpen. Räcker bevisningen till en fällande dom? Det är en anna fråga.
Vad är det då enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in