2017-04-21, 19:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Väl talat. Det verkar råda någon kollektiv missuppfattning i tråden med Draifos i spetsen som hävdar att resning är liktydigt med att man är oskyldigt dömd och därmed skall släppas fri.
Det där är en uppfattning som jag inte alls vill kännas vid. Om du vill beklaga dig över vad jag anser så är det bättre att du hänvisar till vad jag själv skriver, snarare än till trollets "tolkning" av vad jag skriver.

Här kan du förresten läsa min egen uppfattning, om du nu är intresserad av den:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-21 kl. 19:45.
Citera
2017-04-21, 19:33
Medlem
Antar att Göransson får hjälp från kollegor är det nån som läst något om det? Han behöver all hjälp han kan få hur sla han klara av allt detta?!
Citera
2017-04-21, 19:37
Medlem
habets avatar
"Linna som hela tiden hävdat sin oskuld beviljades nyligen resning och det målet är planerat tas upp i rätten om ett par veckor. Och kammaråklagare Jens Göransson sade så här om de nya turerna under fredagseftermiddagen.
– Jag är förvånad. Jag tyckte att jag hade så pass mycket på fötterna att det förelåg sannolika skäl för att han gjort sig skyldig till de brotten.
Hur kommer det här påverka rättegången mot Kaj Linna?
– Det är lite för tidigt att säga något om det. Jag tror att inom närmaste tiden så kommer vi*veta mer och jag kommer har telefonmöte både med hovrätten och Kaj Linna genom hans försvar."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6679148

Vad kan JG ha haft på fötterna som TR och han själv gör så olika bedömning av, JG sannolika skäl och TR inte ens att det gick att utredningshäkta huvudvittnet?
Citera
2017-04-21, 19:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad kan JG ha haft på fötterna som TR och han själv gör så olika bedömning av, JG sannolika skäl och TR inte ens att det gick att utredningshäkta huvudvittnet?
Kommer vi någonsin att få veta vad han hade på fötterna, eller blir det här att bli sekretessbelagt om det inte leder till åtal?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-21 kl. 19:46.
Citera
2017-04-21, 19:46
Medlem
Hej...? Har du något emot H Bertil? han är inte åtalad, ej misstänkt..tror du inte han har fått nog med skit genom åren?Är tacksam för att många förstår, o kan sätta sej in..om man blir uthängd i media som mördare el värre.Har sagt förut känner Bertil, träffar tyvärr inte honom så ofta..men tro mej, hans liv är kört på många sätt..litade på polis, men han har sagt mitt största misstag var att ej ta advokat, ..trodde att när man är oskyldig att man inte behöver det.Om jag kallas in till polis oavsett vad kommer jag ta advokat,, efter allt jag hört vad åklagare o polis kan göra.Tänk på det ni också..
Citera
2017-04-21, 19:49
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kommer vi någonsin att få veta vad han hade på fötterna, eller blir det här sekretessbelagt om det inte leder till åtal?

Nej, troligen inte men med tanke på vad vi känner till om vad som finns konkret kring det här fallet så blir jag ändå konfunderad på hur JG resonerat. Jag fick ändå någon känsla av att han hade något "nytt" att komma med när han gick på sannolika skäl, men så verkar det ju nu inte.
Citera
2017-04-21, 20:11
Medlem
Jag tror..att det var telelistorna,, svårt för tingsrätt att göra häktning på 13 år gamla sk telesamtal o att Nils ska kunna komma i håg det..men han är ju ff misstänkt. ? Kan svänga snabbt..tror ej Göransson riskerade sitt huvudvittne , om han inte skulle ha mer ny bevisning i målet.Vittnen(nya)ev teknisk bevisning.Fått veta att Polisen grova brott..tagit om alla dna prov på alla som varit på gården i kalamark..inklusive poliser, hemtjänst o andra som varit misstänkta..sk daktning..
Citera
2017-04-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tycker att du ska sluta låtsas som att du intagit något slags neutral mittenposition när det är uppenbart att du är övertygad om Kaj Linnas skuld. Stå för det du tycker istället för att gång på gång linda in det.
Varför då?det är en diskussion. Ok.?alla får väl säja o tro vad man vill.Du har varit bra på att respektera andra tills nu..el väl fortfarande. Skulle om jag kunde radera o kicka ut många här..men försöker också respektera andras åsikter..fastän vissa är...
Citera
2017-04-21, 20:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen

Frågan är fortfarande - vem är mest troligt GM? Han som slagit sönder bröderna. Brodern tyckte ju att det var Bertil som sa "ser du blodet på påken, mer kommer det. Berätta var kassaskåpet är".

Det som talar emot att en av polackerna sagt det är ju naturligtvis språket.

Bertil hade ju sålt och burit in det nyköpta kassaskåpet till bröderna.
Varför skulle han fråga var det stod - han hade ju placerat ut det?

Detta borde inte sagts av Bertil. Inte heller av någon som bryter på polska, som naturligtvis borde ha hörts.

Vilken soppa av ÅK att först med buller och bång suga in MV för ett 13 år gammalt mord - och därefter på tredje dagen få bakläxa där MV får återvända hem.
Citera
2017-04-21, 20:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bertil hade ju sålt och burit in det nyköpta kassaskåpet till bröderna.
Varför skulle han fråga var det stod - han hade ju placerat ut det?

Detta borde inte sagts av Bertil. Inte heller av någon som bryter på polska, som naturligtvis borde ha hörts.

Vilken soppa av ÅK att först med buller och bång suga in MV för ett 13 år gammalt mord - och därefter på tredje dagen få bakläxa där MV får återvända hem.

Ja, det här fallet blir ju mer och mer absurt, hur ska nu åklagaren kunna använda sitt huvudvittne till något alls i rättegången( om det nu blir någon), han klarade ju inte ens av att få honom anhållen på någon grund.

Det har gått alldeles för mycket prestige i ärendet och dessa desperata försök att ärerädda den förra åklagaren är ju endast patetiska.
Citera
2017-04-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Jag tror..att det var telelistorna,, svårt för tingsrätt att göra häktning på 13 år gamla sk telesamtal o att Nils ska kunna komma i håg det..men han är ju ff misstänkt. ? Kan svänga snabbt..tror ej Göransson riskerade sitt huvudvittne , om han inte skulle ha mer ny bevisning i målet.Vittnen(nya)ev teknisk bevisning.Fått veta att Polisen grova brott..tagit om alla dna prov på alla som varit på gården i kalamark..inklusive poliser, hemtjänst o andra som varit misstänkta..sk daktning..

Intressanta uppgifter.

Undrar hur försöket att häkta Nils för medhjälp till mord påverkar hans trovärdighet som vittne i den kommande rättegången? Ökar eller minskar hans benägenhet att peka ut någon annan, tro?
Citera
2017-04-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det här fallet blir ju mer och mer absurt, hur ska nu åklagaren kunna använda sitt huvudvittne till något alls i rättegången( om det nu blir någon), han klarade ju inte ens av att få honom anhållen på någon grund.

Det har gått alldeles för mycket prestige i ärendet och dessa desperata försök att ärerädda den förra åklagaren är ju endast patetiska.
Sant..i en sak den åklagaren..Lundqvist. .är ett karriär törstande hemsk person..då o nu.Men Göransson tar ju en stor risk själv nu, inte för Lundqvist, el vissa lulepoliser fått höra att pitepolisen var bra mot alla inblandande. Han verkar sympatisk..och? han är väl en som vill se rättvisa, Då är ju en ny rättegång bra för alla parter eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in