2017-08-20, 17:58
Medlem
Har haft riktigt mycket ångest idag och igår. Sover även bara 4h om natten nu. Men fram till igår har det varit ganska så okej, har fått tillbaks aptit och har på något sätt kännt mig tryggare. Men nervositet och ångest tynger mig som sagt i dagsläget.

Gått på sertralin i 2,5v nu.
Citera
2017-08-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
För mig har sertralinet hjälpt mig oerhört! Ligger idag på 75mg och har väldigt mycket lättare att hantera jobbiga tankar och även mycket lättare att ta det lugnt i sociala situationer som stressade upp mig något fruktansvärt förut.

Men såklart finns det alltid biverkningar Jag sover inte öht. Fick imovane 5mg utskrivet av läkaren som sa att jag skulle försöka sova utan dem men ta dem om det inte går... Kontentan blev att jag tagit dem varenda kväll trots ihärdiga försök att sova utan dem. Problemet är toleransen kickar in och igår var jag tvungen att ta 1,5 tablett för att sova. Jag har nu tagit Imovanen i två veckor och har en telefontid med läkaren på tisdag.

Hade varit jättebra med lite kött på benen. Under vanliga omständigheter hade det inte varit några problem med att testa något som inledningsvis gör mig slöare dagtid (är student på en slapp utbildning)...

Men just denna vecka är jag med i urvalet till mitt drömjobb så med massa tester och allt annat har jag inte tid att vara slö i huvudet.

Tror ni det hade fungerat om jag föreslår till läkaren på Tisdag om att få köra på Imovanen en vecka till fast i högre dos (ökad dos=lättare att sova?) och sedan kolla på en mer långsiktig lösning?

Vad tycker ni är en passande långsiktig lösning? Vill såklart sova utan att vara zombie dagen efter som jag läst andra blir...

Som sagt, hade det inte varit för sömnproblemen hade sertralinet varit den perfekta lösningen för mig.

Kan ju tillägga att jag också hade totalt stopp på det sexuella planet i början. Men nu har det kommit tillbaka, om än något svagare...

Jag skulle absolut be om doshöjning. Jag åt 2 Imovane per kväll i ett par år, så 2 per kväll tycker jag du borde få utskrivet (om du inte redan fått det).
Citera
2017-08-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Har haft riktigt mycket ångest idag och igår. Sover även bara 4h om natten nu. Men fram till igår har det varit ganska så okej, har fått tillbaks aptit och har på något sätt kännt mig tryggare. Men nervositet och ångest tynger mig som sagt i dagsläget.

Gått på sertralin i 2,5v nu.

Jag fick doshöjning till 75 mg för att ångesten ska lätta, men vet inte om den gör det. Går även på KBT där man får verktyg för att tänka rätt när man får ångest, så jag hoppas det ska hjälpa mig. Bara träffat psykologen två gånger än så länge, men tycker det verkar ok med KBT, så ok att jag kan rekommendera det redan nu, man har inget att förlora på det som jag ser det. Ångesten försvinner inte, men man lär sig att inse att alla har det och att den är ofarlig, typ. Och att lägga upp sin vardag med antidepp aktiviteter så ångestnivån ska minska.

Bara Sertralin är jag lite tveksam till. Är man lite nervöst lagd behöver man jobba med sina tankar också tror jag, för de ändras inte med några piller, man blir bara lite mer obrydd, men i grunden har man samma bekymmer i botten ändå och de kan säkert förvärras med biverkningar man nojar över och att man blir besviken på medicinen som också tar tid att få full effekt av.
Senast redigerad av Florman 2017-08-22 kl. 15:40.
Citera
2017-08-27, 19:25
Medlem
Herreguu.. Håller på att trappa ner sertralin...å jag känner mig sjuk i influensa... Trappade först ner fran 75 t 50 å fick samma symtom...nu ner från 50 t 25.... Ont Ingela kroppen också, typ muskelvärk, t o M ont i tandköttet, yrsel å vimmelkantig...
Citera
2017-08-27, 19:54
Medlem
Sjukt jobbigt, träffat en tjej och vi har legat typ 3 gånger. Kan inte få utlösning alls och kan inte säga varför. Känner inga känslor för henne heller även fast jag tror att i normala fall att jag skulle tycka om henne mycket... Blivit så apatisk av medicinen!
Citera
2017-08-27, 20:05
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Sjukt jobbigt, träffat en tjej och vi har legat typ 3 gånger. Kan inte få utlösning alls och kan inte säga varför. Känner inga känslor för henne heller även fast jag tror att i normala fall att jag skulle tycka om henne mycket... Blivit så apatisk av medicinen!

Det där verkar vara en vanlig bieffekt av Sertralin. Känslomässig apati och oförmåga att få utlösning. Det senare kan ju vara positivt eftersom man initialt framstår som en uthållig sexgud, men efter 1.5-2 timmar kan det ju slå över åt det andra hållet och bli frustrerande - både för killen och tjejen.
Citera
2017-08-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det där verkar vara en vanlig bieffekt av Sertralin. Känslomässig apati och oförmåga att få utlösning. Det senare kan ju vara positivt eftersom man initialt framstår som en uthållig sexgud, men efter 1.5-2 timmar kan det ju slå över åt det andra hållet och bli frustrerande - både för killen och tjejen.

Ja det blir mest frustrerande, ingen lust att säga att det beror på att jag går på antidepp heller...
Citera
2017-09-05, 14:25
Medlem
ThuleSocietys avatar
Käkar Voxra och ska börja kombinera med en SSRI/SNRI för min OCD. Börjar bli lite störande att stänga kylskåpet tre gånger varje gång man öppnar skiten.

Det blir antingen Sertralin eller Venlafaxin.

Venlafaxin verkar ha biverkningar som depersonalisation, allmän bortkoppling, extrema svettningar, enorm trötthet etc så Venlafaxin ligger knappast bra till, fy fan.

Sertralin verkar ha betydligt "mildare" biverkningar. När man läser här i tråden så verkar det som att utebliven utlösning verkar vara bland dom vanligaste biverkningarna? Kan bli jobbigt att behöva knulla flickvännen i 3 timmar men jag tar hellre den biverkningen än Venlafaxins alla biverkningar från helvetet.

Hur är Sertralin mot OCD?
Citera
2017-09-05, 17:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Käkar Voxra och ska börja kombinera med en SSRI/SNRI för min OCD. Börjar bli lite störande att stänga kylskåpet tre gånger varje gång man öppnar skiten.

Det blir antingen Sertralin eller Venlafaxin.

Venlafaxin verkar ha biverkningar som depersonalisation, allmän bortkoppling, extrema svettningar, enorm trötthet etc så Venlafaxin ligger knappast bra till, fy fan.

Sertralin verkar ha betydligt "mildare" biverkningar. När man läser här i tråden så verkar det som att utebliven utlösning verkar vara bland dom vanligaste biverkningarna? Kan bli jobbigt att behöva knulla flickvännen i 3 timmar men jag tar hellre den biverkningen än Venlafaxins alla biverkningar från helvetet.

Hur är Sertralin mot OCD?

Flera av dom där biverkningarna infaller dock även hos Sertralin, huruvida dom är mer mindre frekventa än hos Venlafaxin kan förvisso diskuteras.

Om du ska ha något främst mot OCD så är inte Sertralin det optimala preparatet, även om det har bevisad effekt - enligt dom nyaste datan så tycks 5ht1d-receptorn vara starkt inblandad och därför är 5ht1d-antagoniserande preparat under prövning mot problemet.

Vortioxetin i medium dos (brintellix, trintellix) och Ziprasidon (zeldox, geodon) i låg dos är två sådana preparat.

Det är otydligt vilken SSRI som är bäst, men Fluvoxamin var en gång det som testats mest och därför ansågs bäst, nyare studier har gjort det mindre självklart vilken som är bäst dock.

DOCK... om effekten beror på nedreglering av 5ht1d-receptorn, så är nog Escitalopram bäst, då den är mest potent som serotoninåterupptagshämmare, vilket skulle innebära att 5ht1d-receptorerna borde överladdas och börja stänga ner fortare, med mindre dos.

(aktiverar man vissa receptorer kroniskt nog mycket så stänger dom av funktionen nästan helt, samma process som skapar tolerans mot olika ämnen)
Citera
2017-09-05, 17:40
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Flera av dom där biverkningarna infaller dock även hos Sertralin, huruvida dom är mer mindre frekventa än hos Venlafaxin kan förvisso diskuteras.

Om du ska ha något främst mot OCD så är inte Sertralin det optimala preparatet, även om det har bevisad effekt - enligt dom nyaste datan så tycks 5ht1d-receptorn vara starkt inblandad och därför är 5ht1d-antagoniserande preparat under prövning mot problemet.

Vortioxetin i medium dos (brintellix, trintellix) och Ziprasidon (zeldox, geodon) i låg dos är två sådana preparat.

Det är otydligt vilken SSRI som är bäst, men Fluvoxamin var en gång det som testats mest och därför ansågs bäst, nyare studier har gjort det mindre självklart vilken som är bäst dock.

DOCK... om effekten beror på nedreglering av 5ht1d-receptorn, så är nog Escitalopram bäst, då den är mest potent som serotoninåterupptagshämmare, vilket skulle innebära att 5ht1d-receptorerna borde överladdas och börja stänga ner fortare, med mindre dos.

(aktiverar man vissa receptorer kroniskt nog mycket så stänger dom av funktionen nästan helt, samma process som skapar tolerans mot olika ämnen)

Ska inte ta ett SSRI/SNRI endast för tvångstankar tror jag. Ska ta det för måttlig depression också.

Jag har läst en hel del på Treato samt på flashback om Sertralin och Venlafaxin och det verkar som att nästan alla får en typ av "depersonalisation" av Venlafaxin. Att själva bortkopplingen är så brutal.

Sertralin verkar nästan bara ha fördröjd utlösning, trötthet, aptitlöshet samt diarré enligt folk. Tröttheten tror jag att min Voxra slår ut ändå. Blir speedad som fan av Voxra.

Tror det ändå får bli Sertralin för min del eftersom jag tar det för nedstämdhet också. För det hade en god effekt på OCD också eller?
Citera
2017-09-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Ska inte ta ett SSRI/SNRI endast för tvångstankar tror jag. Ska ta det för måttlig depression också.

Jag har läst en hel del på Treato samt på flashback om Sertralin och Venlafaxin och det verkar som att nästan alla får en typ av "depersonalisation" av Venlafaxin. Att själva bortkopplingen är så brutal.

Sertralin verkar nästan bara ha fördröjd utlösning, trötthet, aptitlöshet samt diarré enligt folk. Tröttheten tror jag att min Voxra slår ut ändå. Blir speedad som fan av Voxra.

Tror det ändå får bli Sertralin för min del eftersom jag tar det för nedstämdhet också. För det hade en god effekt på OCD också eller?
Kör själv på sertralin 75 mg och har ingen av de biverkningar du nämner. Kanske lite svårare i bingen. Gällande trötthet är det snarare tvärtom, är på spänn hela tiden och somnar gör jag bara inte. Sömnen har dock räddats av Melatonin.
Citera
2017-10-01, 19:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ni som äter Sertralin, vilket sort föredrar ni?

Jag har varierat lite, men av ekonomiska skäl så gjorde jag vid det senaste uttaget misstaget att välja en billig sort, Sertralin Teva. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060510000048. Se följande länk för bild---->https://min.medicin.dk/resource/media/CF9TSL56?ptype=1. Aldrig igen. Totalt vidrig tablett. Smakar illa, är så stor (100 mg) att man är tvungen att dela den och har en konstig konsistens som gör att den börjar upplösas i munnen så fort den kommer i kontakt med saliv. Imorse svalde jag fel och har - det här är inte första gången - haft problem med halsbränna och sura uppstötningar under hela dagen. Jag är helt säker på att det beror på tabletten; har även en obehaglig känsla av att tabletten "sitter fast" ungefär i höjd med bröstet.

Vid nästa uttag väljer jag vilken sort som helst, men inte Sertralin Teva 100 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in