2017-04-06, 14:21
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonuclear
Har en fråga till om samma text. Vill inte använda för ålderdomliga och konstiga konstruktioner.

"Eine Klasse aus Uppsala hat fünf Tage lang eine Klasse in Zürich besucht. x und y erzählen uns, was sie erlebt haben."
=
En klass från Uppsala besökte en klass i Zürich under fem dagar. X och Y berättar vad de varit med om.

Jag ändrade ordföljden lite i den svenska översättningen. Tycker du att det låter ok?
Skulle man kunna använda: "..berättar vad som hände." i denna kontexten och att det låter ok på svenska?

Källa: Lust auf deutsch 2, sidan 20

Meningarna är korrekta, men en tysk skulle hellre skrivit "Schulklasse", om det är det som åsyftas, men det är kanske en petitess i sammanhanget.
Citera
2017-04-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonuclear
Sedan undrar jag om ordet nedan verkligen stämmer med IPA som de angett.

*gelagert [ɡəˈlaːɡɐt] (ge·la·gert)*
https://de.wiktionary.org/wiki/gelagert
Frågar du om uttalet stämmer? Det verkar så:

1. obetonat e uttalas [ə]: "Im Deutschen wird ein unbetontes, kurzes ‚e‘ in vielen Fällen als Schwa gesprochen"

2. obetonat er uttalas [ɐ], alltså ett vokalljud någonstans mellan [a] och [ə]: "Häufig wird aber ein Wort, das mit einer unbetonten Silbe auf -er endet, mit einem fast offenen Zentralvokal ausgesprochen". I "gelagert" följer också ett [t], men det verkar inte påverka den här uttalsregeln.
Citera
2017-04-19, 17:18
Medlem
Hur vet man om det ska vara -en i perfekt eller -t? T.ex. er hat gestanden.
Citera
2017-04-19, 17:40
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur vet man om det ska vara -en i perfekt eller -t? T.ex. er hat gestanden.

-en vid oregelbundna (även kallade starka) och -t vid regelbundna (svaga) verb. Vilka verb som är vilka får man helt enkelt lära sig.
Citera
2017-04-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
-en vid oregelbundna (även kallade starka) och -t vid regelbundna (svaga) verb. Vilka verb som är vilka får man helt enkelt lära sig.

Ja, precis. Har du läst tyska steg 3 någon gång?
Citera
2017-04-19, 18:29
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ja, precis. Har du läst tyska steg 3 någon gång?

Vilken nivå är det på?

Jag läste tyska på högstadiet och gymnasiet, 1994-2000.
Citera
2017-04-19, 19:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Är det här vedertagen terminologi numera? På min tid som student i tyska kallades nämligen både de starka och de svaga verben regelbundna, medan en tredje grupp, som varken följde den ena eller den andra gruppens regler, kallades oregelbundna, t.ex. brennen, som alltså både har vokalväxling och -t i perfekt.

Den enkla regeln som gäller för infinitivslut på -en eller -t, är alltså att starka verb har -en och svaga verb har -t, där alltså de starka verben har vokalväxling (i stammen), medan de svaga verben har samma vokal (i stammen) i såväl presens och imperfekt som i perfekt.
Exempel:
reiten – ritt – geritten
loben – lobte – gelobt
Min universitetsgrammatik (som medvetet och något självsvåldigt försöker fjärma sig från en förment föråldrad terminologi och därför är förtjänstfullt saklig) kallar de två grupperna t-verb (svaga) respektive avljudsverb (starka).

Ovan beskrivna regel har förstås undantag, som brennen med vokalväxling e-a och -t i perfekt, men en god tumregel är alltså att om vokalen ändras i verbdeklinationen mellan tidsformerna, så ska verbet ha -en i perfekt.

Vi har faktiskt samma sak i svenskan där bara starka verb har -it (efter stammen) i perfekt medan svaga alltid har -t (utan i framför ).
Exempel:
rida - red - har ridit
Jfr. höra - hörde - har hört
Nu har de här deklinationerna, som var jättefina och regelbundna fordom luckrats upp och det finns gott om undantag – särskilt i svenskan.
Citera
2017-04-19, 19:30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Är det här vedertagen terminologi numera? På min tid som student i tyska kallades nämligen både de starka och de svaga verben regelbundna, medan en tredje grupp, som varken följde den ena eller den andra gruppens regler, kallades oregelbundna, t.ex. brennen, som alltså både har vokalväxling och -t i perfekt.

Jag vet inte om det är vedertagen terminologi nu, men på min tid (se föregående post) delade vi in verben i de här grupperna. Att en tredje grupp existerade är naturligtvis inte nytt, men att den skulle hör till de oregelbundna är det, för mig i alla fall.
Citera
2017-04-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
[...] verbdeklinationen mellan tidsformerna, så ska verbet ha -en i perfekt[/b].

Randanmärkning: Verb konjugeras. Substantiv, adjektiv, pronomen, m.m. deklineras.
Citera
2017-04-20, 21:07
Medlem
Citat:
Vilken nivå är det på?

Jag läste tyska på högstadiet och gymnasiet, 1994-2000.

Okej, det var det gamla systemet.

OnT: vad menas med att durch, fur, gegen, ohne och umgås styr ackusativ? Betyder det att verbet kommer böjas efter ackusativ om något av de orden finns med?
Citera
2017-04-20, 21:13
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Okej, det var det gamla systemet.

OnT: vad menas med att durch, fur, gegen, ohne och umgås styr ackusativ? Betyder det att verbet kommer böjas efter ackusativ om något av de orden finns med?

Verb kasusböjs inte. Däremot kommer substantiv, adjektiv och pronomina att stå i ackusativ efter dessa prepositioner.
Citera
2017-04-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Verb kasusböjs inte. Däremot kommer substantiv, adjektiv och pronomina att stå i ackusativ efter dessa prepositioner.

Ja, precis. Stämmer det här exempelvis:

Der Mann lauft durch den Wald.

Der Mann geht neben das Haus.

Och med dativ:

Dem Mann lauft aus das Haus.

Är väldigt osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem