2017-04-20, 21:42
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ja, precis. Stämmer det här exempelvis:

Der Mann lauft durch den Wald.

Der Mann geht neben das Haus.

Och med dativ:

Dem Mann lauft aus das Haus.

Är väldigt osäker.

Inte riktigt rätt. Först är det omljud på verbet, så det blir läuft. Sedan i sista meningen ska det vara Der Mann läuft aus dem Haus. Prepositionen syftar på huset, inte mannen.
Citera
2017-04-22, 10:27
Medlem
Finns det några begrepp/fraser man kan använda i sin text bara för att smycka den och höja nivån?
Citera
2017-04-22, 11:39
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Finns det några begrepp/fraser man kan använda i sin text bara för att smycka den och höja nivån?

Hur menar du då?
Citera
2017-04-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Hur menar du då?

Typ bindeord? Kanske konstigt formulerad fråga.

Jag har övat mich, dich, ihn, es, sie, uns, euch, sie/Sie (ackusativ)
mir, dir, ihm, ihm, ihr, uns, euch, ihnen/Ihnen (dativ)

samt hur den bestämda artikeln böjs i ackusativ respektive dativ. Jag förstår dock inte när jag ska använda respektive. Jag vet att det finns ord som styr ackusativ och dativ och att man kan göra en satslösning. Men hur ska jag veta om det ska vara mich, dich, om det ska vara dem mann eller der man och så vidare. Jag förstår verkligen inte hur man ska veta det.

Står det t.ex. durch (som styr ackusativ) så ska det ju vara:

Den Mann läuft durch den Wald? Eller? Vad bestämmer den bestämda artikeln? Ska det ändras på Den Mann eller Den wald?

Edit: Såg i ditt exempel (där prepositionen syftar på huset). Hur kan man veta vad prepositionen syftar på? Mannen eller huset eller skogen och så vidare?
Citera
2017-04-22, 12:04
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Typ bindeord? Kanske konstigt formulerad fråga.

Jag har övat mich, dich, ihn, es, sie, uns, euch, sie/Sie (ackusativ)
mir, dir, ihm, ihm, ihr, uns, euch, ihnen/Ihnen (dativ)

samt hur den bestämda artikeln böjs i ackusativ respektive dativ. Jag förstår dock inte när jag ska använda respektive. Jag vet att det finns ord som styr ackusativ och dativ och att man kan göra en satslösning. Men hur ska jag veta om det ska vara mich, dich, om det ska vara dem mann eller der man och så vidare. Jag förstår verkligen inte hur man ska veta det.

Står det t.ex. durch (som styr ackusativ) så ska det ju vara:

Den Mann läuft durch den Wald? Eller? Vad bestämmer den bestämda artikeln? Ska det ändras på Den Mann eller Den wald?

Edit: Såg i ditt exempel (där prepositionen syftar på huset). Hur kan man veta vad prepositionen syftar på? Mannen eller huset eller skogen och så vidare?

Der Mann läuft durch den Wald. Mannen är subjekt, så han står i nominativ. Vad är det som han springer genom? Skogen. Så durch hör till Wald, som då står i ackusativ.

När det gäller personliga pronomina så är det ju samma som svenskan, förutom att tyskan har en särskild objektsform för dativ. Du vet när det är dativ genom att vissa verb och prepositioner styr dativ.
Senast redigerad av Frawjon 2017-04-22 kl. 12:10.
Citera
2017-04-22, 12:13
Medlem
Citat:
Der Mann läuft durch den Wald. Mannen är subjekt, så han står i nominativ. Vad är det som han springer genom? Skogen. Så durch hör till Wald, som då står i ackusativ.

När det gäller personliga pronomina så är det ju samma som svenskan, förutom att tyskan har en särskild objektsform för dativ. Du vet när det är dativ genom att vissa verb och prepositioner styr dativ.

Så för att lista ut att det är dativ så ska man ställa sig frågan: Vem utsätts för verbet? Hur menar du?

Tack för svar.
Citera
2017-04-22, 12:15
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Så för att lista ut att det är dativ så ska man ställa sig frågan: Vem utsätts för verbet? Hur menar du?

Tack för svar.

Ja, det kan man säga. Men lär de er inte i skolan att ta ut subjekt, predikat och ackusativ- och dativobjekt?
Citera
2017-04-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ja, det kan man säga. Men lär de er inte i skolan att ta ut subjekt, predikat och ackusativ- och dativobjekt?

Jo, vi lär oss det nu. Så dativobjektet utsätts för predikatet, ackusativobjektet är den som utför handlingen?
Citera
2017-04-22, 12:24
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Jo, vi lär oss det nu. Så dativobjektet utsätts för predikatet, ackusativobjektet är den som utför handlingen?

Nej, subjektet utför handlingen, vilket är predikatet, alltså verbet. Dativobjektet är det till vars för- eller nackdel handlingen i satsen sker. Ackusativobjektet utsätts "direkt" för handlingen.

T.ex: Der Mann gibt seinem Sohn einen Apfel. Der Mann är subjekt och står i nominativ. Gibt är predikat. Seinem Sohn är dativobjekt, eftersom handligen sker till hans fördel. Einen Apfel är ackusativobjekt.
Citera
2017-04-22, 12:29
Medlem
Citat:
Nej, subjektet utför handlingen, vilket är predikatet, alltså verbet. Dativobjektet är det till vars för- eller nackdel handlingen i satsen sker. Ackusativobjektet utsätts "direkt" för handlingen.

T.ex: Der Mann gibt seinem Sohn einen Apfel. Der Mann är subjekt och står i nominativ. Gibt är predikat. Seinem Sohn är dativobjekt, eftersom handligen sker till hans fördel. Einen Apfel är ackusativobjekt.

Jag förstår:

Ackusativobjekt svarar på vad/vem?
Dativobjekt svarar på åt/till/vem?

Der Mann hat einen Fisch.

Subjekt: Mann
Predikat: Hat
Ackusativobjekt: vad har mannen? Ein Fisch.

Stämmer det?
Citera
2017-04-22, 12:30
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Jag förstår:

Ackusativobjekt svarar på vad/vem?
Dativobjekt svarar på åt/till/vem?

Der Mann hat einen Fisch.

Subjekt: Mann
Predikat: Hat
Ackusativobjekt: vad har mannen? Ein Fisch.

Stämmer det?

Ja, det stämmer.
Citera
2017-04-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer.

Har du lust att ge mig några exempelmeningar? Bara om du vill givetvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera