Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag skriver inte mycket på FB men jag gillar att diskutera saker. Jag har inte alls något emot att diskutera med de som inte håller med mig och det gäller även känsliga frågor.
Den största anledningen till att jag inte skriver mer här är nog det oerhört aggressiva bemötandet, att det väldigt sällan tillåts vara en vuxen diskussion. Problemet är inte så mycket personangrepp som en allmänt otrevlig stämning där man inte försöker förstå eller övertyga den man diskuterar med, utan man vill bara vinna billiga poänger för de redan övertygade att skratta åt. Det finns mängder med exempel på det i den här tråden, åtminstone på de två första sidorna vilka var de jag tittade på innan jag skrev.
Det känns så meningslöst att skriva här, det kan vara roligt men det gör knappast någon typ av nytta.
Det finns "antifeminister" som ställer meningsfulla frågor och gör det på välformulerade sätt (om man bortser just från att man väljer att kalla sig "antifeminist" men låt gå, det betyder tydligen inte motsatsen till feminist utan "för kvinnors rättigheter men vill inte kalla sig feminist" för de flesta), tyvärr försvinner de i mängden och deras trådar dränks i dyngan. Eller så får de inga svar eftersom man ju lyckats ganska bra med att jaga bort feminister från feminismforumet.
Vi är verkligen olika, själv sporras jag av motstånd. Det är då ens tankar och åsikter sätts på prov.
Jag har läst de två första sidorna två gånger nu, jag kan fnissa åt det de skriver, för att de har en poäng, men så är jag fostrad i manlig jargong och läser alls inte in den aggressivitet du ser.
Någon har sagt att män är elaka utan att mena det, kvinnor är snälla utan att mena det, och det ligger mycket i det. Manlig bashing är inte särskilt affektiv, utan det är ett sätt att umgås. Jag gillar det och tar det inte personligt. Som jag tolkar dig och om jag ska dra det i förlängningen så förväntar sig kvinnor ett visst bemötande, vänligt intresserat frågande. Jag själv är öppen för att jag har fel, och för nya poöänger, trots att jag har en tuff retorik, men det är en lek för mig, ett manligt fäktande som ger mig intellektuell stimulans, men de kvinnliga svaren här får mig att tänka på sketcher med gräl mellan man och kvinna där kvinnan är uppenbart sur och mannen frågar - vad är det och får ett rungande
INGET till svar.
Jag tycker inte det är konstruktivt, jag tycker det är mer konstruktivt att stångas, åtminsone lär jag mig mer, från båda sidor. Eftersom jag är intresserad av psykologi så är jag självklart också intresserad av allt runt det, som
Varmares inlägg här i tråden. Men jag får mer känslan av hardcorefeminister att man antingen är med er eller mot er? Jag tycka att Varmare skriver skitbra ena dagen och andra dagen undrar jag hur fan hon tänker, men av ryggdunkandet så verkar det viktigare för kvinnor att bilda förbund.
Eftersom jag diskuterar här är jag då tydligen både antifeminist, och kvinnohatare vilket jag inte känner igen mig i. Jag gillar att diskutera och vrida och vända på saker, men kvinnlig kultur tolkar det som angrepp. Vi verkar verkligen läsa inlägg olika. Själv skannar jag dem på substans och länkar, och bortser från känslor. Medan vissa kvinnor gör tvärtom???
Alltså vad jag vill komma till är att jag fått så mycket hårdare ord från andra kvinnor i andra delar av forumet, än vad killar presterar här, så jag förstår inte whats the fuzz liksom. Herregud jag har blivit kallad allt möjligt, but it comes whith the territory, deal with it, jag fattar inte grejen.
Seriöst.