2017-04-18, 22:32
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej jag tror alla fattar varför, men naturligtvis kan ju inte "FB-mobben" säga detta öppet, eller hur?

Ja du har en poäng där och det kan vara en del av förklaringen. Men jag vette fan alltså, folk kan tycka så förbannat olika om saker och ting så det går nästan inte tro det.
2017-04-18, 23:47
Medlem
Citat:
Sp du tycker det är helt ok att flickor får mindre tid av lärartid och plats i klassrummet?
är det en schysst fördelning av samhället resurser? att flickor ska ha mindre än pojkar?
Låt säga att vi kunde i ett slag få en jämn fördelning av lärarnas tid så det är en rättvis balans...och detta skulle göra så flickor blev x% bättre i skolan än vad de är idag. Hade du fortsatt tyckt det var schysst att flickor får mindre tid?

din sista...

Lärarna ska spendera sin tid med de elever som behöver det, behöver pojkar mer hjälp så ska de väl få mer hjälp helt enkelt, samma hade självklart gällt om det var flickor som behövde mer hjälp. Är det könet som du hänger upp dig på?

Det handlar trots allt om skolelever, inte vuxna människor som måste kunna ansvara för sig själva.

Citat:
nej men de kan jag möjligen rota lite i, för de intresserar mig också.
men som jag uppfattat det pågår det ex. en rad satsningar just kring läsande och pojkar i skolan idag.

edit:

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-14/pojkar-blir-battre-i-skolan-av-idrott
+ nya satsningarna på skolan av sossarna...några miljarder...

http://www.kungsbacka.se/Archive/Regular-News/2016/1/Satsning-i-skolor-pa-lasande-och-skrivande/
http://statskoll.se/nyheter/satsning-pa-jamstalldhet-i-skolan-mellan-pojkar-och-flickor/
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/skolan-goer-pojkar-till-foerlorare-varje-dag-15456

finns lite där ute,

Är dessa feministiska satsningar? Det tror jag nämligen inte.
2017-04-19, 00:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag skriver inte mycket på FB men jag gillar att diskutera saker. Jag har inte alls något emot att diskutera med de som inte håller med mig och det gäller även känsliga frågor.

Den största anledningen till att jag inte skriver mer här är nog det oerhört aggressiva bemötandet, att det väldigt sällan tillåts vara en vuxen diskussion. Problemet är inte så mycket personangrepp som en allmänt otrevlig stämning där man inte försöker förstå eller övertyga den man diskuterar med, utan man vill bara vinna billiga poänger för de redan övertygade att skratta åt. Det finns mängder med exempel på det i den här tråden, åtminstone på de två första sidorna vilka var de jag tittade på innan jag skrev.

Det känns så meningslöst att skriva här, det kan vara roligt men det gör knappast någon typ av nytta.

Det finns "antifeminister" som ställer meningsfulla frågor och gör det på välformulerade sätt (om man bortser just från att man väljer att kalla sig "antifeminist" men låt gå, det betyder tydligen inte motsatsen till feminist utan "för kvinnors rättigheter men vill inte kalla sig feminist" för de flesta), tyvärr försvinner de i mängden och deras trådar dränks i dyngan. Eller så får de inga svar eftersom man ju lyckats ganska bra med att jaga bort feminister från feminismforumet.
2017-04-19, 00:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag skriver inte mycket på FB men jag gillar att diskutera saker. Jag har inte alls något emot att diskutera med de som inte håller med mig och det gäller även känsliga frågor.

Den största anledningen till att jag inte skriver mer här är nog det oerhört aggressiva bemötandet, att det väldigt sällan tillåts vara en vuxen diskussion. Problemet är inte så mycket personangrepp som en allmänt otrevlig stämning där man inte försöker förstå eller övertyga den man diskuterar med, utan man vill bara vinna billiga poänger för de redan övertygade att skratta åt. Det finns mängder med exempel på det i den här tråden, åtminstone på de två första sidorna vilka var de jag tittade på innan jag skrev.

Det känns så meningslöst att skriva här, det kan vara roligt men det gör knappast någon typ av nytta.

Det finns "antifeminister" som ställer meningsfulla frågor och gör det på välformulerade sätt (om man bortser just från att man väljer att kalla sig "antifeminist" men låt gå, det betyder tydligen inte motsatsen till feminist utan "för kvinnors rättigheter men vill inte kalla sig feminist" för de flesta), tyvärr försvinner de i mängden och deras trådar dränks i dyngan. Eller så får de inga svar eftersom man ju lyckats ganska bra med att jaga bort feminister från feminismforumet.

Vi är verkligen olika, själv sporras jag av motstånd. Det är då ens tankar och åsikter sätts på prov.
Jag har läst de två första sidorna två gånger nu, jag kan fnissa åt det de skriver, för att de har en poäng, men så är jag fostrad i manlig jargong och läser alls inte in den aggressivitet du ser.

Någon har sagt att män är elaka utan att mena det, kvinnor är snälla utan att mena det, och det ligger mycket i det. Manlig bashing är inte särskilt affektiv, utan det är ett sätt att umgås. Jag gillar det och tar det inte personligt. Som jag tolkar dig och om jag ska dra det i förlängningen så förväntar sig kvinnor ett visst bemötande, vänligt intresserat frågande. Jag själv är öppen för att jag har fel, och för nya poöänger, trots att jag har en tuff retorik, men det är en lek för mig, ett manligt fäktande som ger mig intellektuell stimulans, men de kvinnliga svaren här får mig att tänka på sketcher med gräl mellan man och kvinna där kvinnan är uppenbart sur och mannen frågar - vad är det och får ett rungande INGET till svar.

Jag tycker inte det är konstruktivt, jag tycker det är mer konstruktivt att stångas, åtminsone lär jag mig mer, från båda sidor. Eftersom jag är intresserad av psykologi så är jag självklart också intresserad av allt runt det, som Varmares inlägg här i tråden. Men jag får mer känslan av hardcorefeminister att man antingen är med er eller mot er? Jag tycka att Varmare skriver skitbra ena dagen och andra dagen undrar jag hur fan hon tänker, men av ryggdunkandet så verkar det viktigare för kvinnor att bilda förbund.

Eftersom jag diskuterar här är jag då tydligen både antifeminist, och kvinnohatare vilket jag inte känner igen mig i. Jag gillar att diskutera och vrida och vända på saker, men kvinnlig kultur tolkar det som angrepp. Vi verkar verkligen läsa inlägg olika. Själv skannar jag dem på substans och länkar, och bortser från känslor. Medan vissa kvinnor gör tvärtom???

Alltså vad jag vill komma till är att jag fått så mycket hårdare ord från andra kvinnor i andra delar av forumet, än vad killar presterar här, så jag förstår inte whats the fuzz liksom. Herregud jag har blivit kallad allt möjligt, but it comes whith the territory, deal with it, jag fattar inte grejen.

Seriöst.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-04-19 kl. 01:03.
2017-04-19, 02:40
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vi är verkligen olika, själv sporras jag av motstånd. Det är då ens tankar och åsikter sätts på prov.
Jag har läst de två första sidorna två gånger nu, jag kan fnissa åt det de skriver, för att de har en poäng, men så är jag fostrad i manlig jargong och läser alls inte in den aggressivitet du ser.

Någon har sagt att män är elaka utan att mena det, kvinnor är snälla utan att mena det, och det ligger mycket i det. Manlig bashing är inte särskilt affektiv, utan det är ett sätt att umgås. Jag gillar det och tar det inte personligt. Som jag tolkar dig och om jag ska dra det i förlängningen så förväntar sig kvinnor ett visst bemötande, vänligt intresserat frågande. Jag själv är öppen för att jag har fel, och för nya poöänger, trots att jag har en tuff retorik, men det är en lek för mig, ett manligt fäktande som ger mig intellektuell stimulans, men de kvinnliga svaren här får mig att tänka på sketcher med gräl mellan man och kvinna där kvinnan är uppenbart sur och mannen frågar - vad är det och får ett rungande INGET till svar.

Jag tycker inte det är konstruktivt, jag tycker det är mer konstruktivt att stångas, åtminsone lär jag mig mer, från båda sidor. Eftersom jag är intresserad av psykologi så är jag självklart också intresserad av allt runt det, som Varmares inlägg här i tråden. Men jag får mer känslan av hardcorefeminister att man antingen är med er eller mot er? Jag tycka att Varmare skriver skitbra ena dagen och andra dagen undrar jag hur fan hon tänker, men av ryggdunkandet så verkar det viktigare för kvinnor att bilda förbund.

Eftersom jag diskuterar här är jag då tydligen både antifeminist, och kvinnohatare vilket jag inte känner igen mig i. Jag gillar att diskutera och vrida och vända på saker, men kvinnlig kultur tolkar det som angrepp. Vi verkar verkligen läsa inlägg olika. Själv skannar jag dem på substans och länkar, och bortser från känslor. Medan vissa kvinnor gör tvärtom???

Alltså vad jag vill komma till är att jag fått så mycket hårdare ord från andra kvinnor i andra delar av forumet, än vad killar presterar här, så jag förstår inte whats the fuzz liksom. Herregud jag har blivit kallad allt möjligt, but it comes whith the territory, deal with it, jag fattar inte grejen.

Seriöst.

Om du utgår från mig när du skapar dig en uppfattning om hur kvinnor vill bli bemötta riskerar du stöta på problem. Det finns kvinnor som jag vet någorlunda bra hur de vill bli bemötta men ingen av de är jag och det beror inte på dålig självkännedom.

Det handlar inte om hur stor andel man har med respektive mot sig eller vad man blir kallad av några få, utan mest att det känns meningslöst. Ingen eller väldigt få frågar något för att de vill veta vad den andra sidan tycker, istället argumenterar man mest mot de halmgubbar man har byggt upp, eller sämre.

Jag var mycket mer aktiv, fast inte särskilt aktiv jämfört med många, under min tid som student och arbetslös, nu känns det oftast som att min lediga tid är värd för mycket. Varför lägga ned energi på att svara på samma fråga på samma sätt igen, som sannolikt kommer leda till samma resultat, när jag kan spela datorspel eller titta på någon bra serie istället.

Och förresten, det kanske viktigaste, här handlar nästan alla trådar förr eller senare om invandring. Jag är inte särskilt intresserad av att diskutera invandring. Jag har gjort den en del men tillräckligt för att fullgott tillgodose mitt behov av invandringsdiskussion för en förmodligen lång tid framöver. Jag minns när flashback handlade om yttrandefrihet och integritet, det kändes naturligt att piratpartiet blev så populära här när de kom fram och så tråkigt att det blev SD som tagit deras plats.
Senast redigerad av Sir Dwain 2017-04-19 kl. 02:49.
2017-04-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du har såklart rätt. Ingen människa är någonsinn objekriv. Detsamma gäller tex läkare som blir påverkade av vad andra läkare skrivit i journalen tex. Att människor har förutfattade meningar lär dock i te ändras av kvotering. Tvärtom kan det ge bakslag. Bättre är att kompetenta människor visar framfötterna. Det har ju ändå gott rasande fort med den meroden

Och ja blindtester när det går i alla möjliga sammanhang

Tveksamt om du förstår, men för min del känns det meningslöst att fortsätta diskutera med någon som dig som, i hopp om att jag aldrig skulle få syn på det, skriver bakom min rygg att du hellre skulle skjuta dig i huvudet än diskutera med mig. Det är naturligtvis en brist hos mig, att jag har svårt att respektera och anpassa mig till den där elakt fega, skvallerkärringsaktiga, baksluga, skitsnackarstilen som grasserar bland en del av de sämre antifeministiska debattörerna på detta forum.

Om kvotering skrev jag inte överhuvudtaget så varför du argumenterar emot det i ett svar till mig har jag ingen aning om och vill inte veta det heller. Och om du tycker att jag tar ditt inlägg personligt så har du alldeles rätt. Jag tar det faktiskt jävligt personligt när någon skriver elakheter om mig.
2017-04-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det är klart att det finns, fast lagar ska inte behandla och stiftas efter vad någon känner utan vad som faktiskt kan bevisas.
Kvotering är dessutom en direkt form av diskriminering, fast det hindrar ju inte feminister från att vurma för det...

Även om det inte ens här går att bevisa att diskriminering förekommer (även om det är mycket sannolikt) och när denna diskriminering dessutom är omedveten alltså inte med avsikt så kan det ju bli svårt att göra något åt problemet speciellt med hjälp av kvotering som faktiskt är diskriminering.

Men att exempelvis införa blind auditions på fler platser vore kanske en bra ide.

Ja, det tycker jag. Så ofta som möjligt borde man anonymisera tester och prov av olika slag. I alla fall om man menar allvar med att det är meriterna och/eller kunskapen som räknas.
2017-04-19, 08:27
Medlem
Citat:
Tack varmare!

Yes mycket bra exempel.
Du ahr även studier som gjorts på uppsatser. När man dolt namnet ( dvs könet) på den som skrivit uppsatsen, respektive inte dolt det. När man körde blindbedömning av hur kompetent/ initierad/ skickligt skriven en uppsats verkat för de som bedömde ökade kivnnors chans att bli bedömda som detta rejält.

Så nog fan har vi fördomar alltid.

Varsågod!

Ja, vi har fördomar och är totalt omedvetna om att vi har dem i många fall, dessutom. I andra fall är vi medvetna om dem, men tror att eftersom vi känner så starkt att vi har rätt i våra åsikter så bevisar det att vi har det. Jag nämner inga namn *hostkvinnohatarehost*.
2017-04-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Givetvis har vi fördomar.

Tex så får pojkar bättre resultat om proven anonymiseras.

Lustigt (eller inte) nog är minskad diskriminering i skolan något feminister aktivt kämpar emot, det drabbar ju pojkar. Feminister kämpar med näbbar och klor för att påvisa att pojkar inte alls diskrimineras i skolan. Nä, det är faktiskt flickor som drabbas värst enligt SVT Debatt!

Kämpar feminister aktivt emot att påvisa att pojkar inte alls diskrimineras i skolan? Hur gör de det? SvT brukar väl anses som ett riktigt feministnäste men de har ju i alla fall belyst problemet rätt ofta. Jag minns exempelvis en serie för flera år sen som inte ens handlade om Sverige utan om England, där pojkarna har halkat efter på samma sätt som här, och där man försökte med olika slags lösningar för att hjälpa dem.
2017-04-19, 09:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Okej, då tar vi det igen. Vill du förklara vad du faktiskt menade?
Jag vet inte om jag kan formulera mig tydligare. Jag väntar dessutom fortfarande på att du ska utveckla vad du faktiskt menade, så jag vet inte hur mycket energi jag ska lägga.

Ska försöka uttrycka det ännu tydligare, i en enda mening:

DU står för det usla debattklimat som du beklagar dig över.

Citat:
Kan du mäkta med att beskriva vad det är du faktiskt menar istället för att bara fastställa att det rätta "svaret" finns någonstans i mitt inlägg?
Mitt inlägg är väldigt lättläst och lättförståeligt och andra verkar kunna tolka det, vilket verkar märkligt eftersom du "sopar mattan" av oss rent intelligensmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag kan bara tala för mig själv och låt mig säga såhär:
det finns absolut ingenting oklart i det du skriver, enligt mig.
Jag tycker inte det heller, bra att få det bekräftat.
2017-04-19, 09:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Kämpar feminister aktivt emot att påvisa att pojkar inte alls diskrimineras i skolan?
Ja.
Citat:
Hur gör de det?
Genom att tysta ner de som försöker göra något åt det.
Citat:
SvT brukar väl anses som ett riktigt feministnäste men de har ju i alla fall belyst problemet rätt ofta. Jag minns exempelvis en serie för flera år sen som inte ens handlade om Sverige utan om England, där pojkarna har halkat efter på samma sätt som här, och där man försökte med olika slags lösningar för att hjälpa dem.
Och absolut ingenting har ju hänt sen, eller hur?

Däremot satsar man på att få kvinnor att redigera Wikipedia, att få tjejer att börja programmera, att ge flickor i Afrika skolgång.

Pojkarna i Afrika då?

Jodå, för att nå ökad jämställdhet arbetar vi på lokal nivå även med pojkar och män för att förändra sociala normer och ifrågasätta könsstereotyper. Alla vinner på jämställdhet och för ett lands utveckling är det avgörande att både flickor och pojkar får tillgång till utbildning.

Folk som inte är luttrade skulle nog undra vad fan de håller på med, men nu kan man bara skratta åt eländet.
2017-04-19, 09:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-14/pojkar-blir-battre-i-skolan-av-idrott
+ nya satsningarna på skolan av sossarna...några miljarder...
Jaså, vad händer där menar du?

Svar: Ingenting händer.
Citat:
http://www.kungsbacka.se/Archive/Regular-News/2016/1/Satsning-i-skolor-pa-lasande-och-skrivande/
Hur är det att satsa på pojkar?
Citat:
http://statskoll.se/nyheter/satsning-pa-jamstalldhet-i-skolan-mellan-pojkar-och-flickor/
"Satsning på jämställdhet i skolan mellan pojkar och flickor".

Vi vet ju alla exakt vad det innebär.

Som du själv nyss skrev:
Citat:
Ju mer makt till kvinnor, ju mer jämlikhet på alla plan i samhället desto färre män använder sig av våld.
Citat:
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/skolan-goer-pojkar-till-foerlorare-varje-dag-15456
FI (!)

Precis som jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, det jobbas hårt med att få in MER feminism i skolorna.

Citerar ur artikeln:

Samhällets ojämlika socioekonomiska fördelning och strukturella rasism bidrar till problem även i skolan och maskulinitetskulturen finns i alla klasser och byggs redan under skoltiden upp som en identitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in