2017-04-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Jag är en medveten människa, inget annat.
Allt annat är filosofiska drömmar, som att vara del av nåt större än en själv vilket kräver vetenskapliga bevis enligt mig.

Självupplevda erfarenheter kan likväl vara del av ens egna livliga fantasi.
Ditt påstående gör att man frågar sig, vad är medvetande?

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Hur skulle du kunna svara på den? Om det finns något sådant som en gud, så kan man svara på den frågan. Gör det inte det så är det en fråga utan svar.
Är Tao en gud? Nej, det är vägen som inte kan beskrivas, eller en princip. Alla skapelse berättelser som finns kräver inte en gud.
Citera
2017-04-17, 14:21
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Är Tao en gud? Nej, det är vägen som inte kan beskrivas, eller en princip. Alla skapelse berättelser som finns kräver inte en gud.

Österländsk filosofi går bara ut på att undvika frågan genom spetsfundigheter.
Citera
2017-04-17, 14:31
Medlem
Värst vad ni diskuterar, eller gör ni inte det? Finns ni inte? Är det bara mina fantasier?

Får se vad min fantasi nu kommer att svara. Neee...detta scenario är väl ändå inte det troligaste.
Citera
2017-04-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Värst vad ni diskuterar, eller gör ni inte det? Finns ni inte? Är det bara mina fantasier?

Får se vad min fantasi nu kommer att svara. Neee...detta scenario är väl ändå inte det troligaste.

Men det är fruktansvärt kusligt att det skulle kunna vara så.
Citera
2017-04-17, 14:32
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Ditt påstående gör att man frågar sig, vad är medvetande?

Det är en intressant fråga, men jag tror inte att en sagobok av något slag kan svara på det, däremot kan vetenskapen när tekniken utvecklas göra det eller så förblir det en obesvarad gåta.
Jag tror att man bara är medvetandet och universum kanske bara alltid har funnits, utan nån skapare.

Sen kan man ju alltid sväva runt i fantasierna och leva som i ett hologram där man är del av alltet och allt är en illusion, men det är nog som sagt en fantasi och inte verklighet.
Citera
2017-04-17, 14:33
Medlem
Citat:
Nja, alltet är redan en del av oss, vid döden separeras vi från tankar och känslor till att endast existera som ett av alltets egon till nästa liv, eller så dör alltets ego tillsammans med kroppen.
Jag tror inte alltet är så intresserat av att straffa sitt egna ego på något sätt...

Alltså existerar vi nu i varje fall.
Citera
2017-04-17, 14:33
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Men du vet ju inte. Skulle du däremot dö och komma till himlen och det visar sig att Gud finns, så kommer du att kunna få absolut visshet i frågan. Dessvärre är jag säker på att det inte finns någon Gud.
Citera
2017-04-17, 14:39
Medlem
Citat:
Det är faktiskt omöjligt att sätta någon form av sannolikhetsgrad på vad som är verkligt mer än själva upplevelserna. Att man är en materiell varelse i en materiell värld är bara den vanligaste strategin att handskas med den s.k. verkligheten.

Vanligaste strategin..finns det en vanlig strategi måste vi ju existera. Eller både du och jag bara upplever att det finns en vanlig strategi..eller förresten du existerar ju inte heller då....jag bara upplever det så.
Citera
2017-04-17, 14:40
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Alltså existerar vi nu i varje fall.
Eftersom vi känner och tänker samt får in nya idéer och diskuterar med oliktänkande måste det ju betyda att vi existerar här och nu.
Citera
2017-04-17, 14:43
Medlem
Citat:
Men du vet ju inte. Skulle du däremot dö och komma till himlen och det visar sig att Gud finns, så kommer du att kunna få absolut visshet i frågan. Dessvärre är jag säker på att det inte finns någon Gud.

Så är det förstås..hur ska man kunna veta? Går ju inte. Men det känns väl ändå inte som att det är så? Vad tycker du? Men hur handskas man med att man inte vet?

Sen om vi skulle träffa Gud, hur ska Gud kunna veta? Gud kanske upplever att det är han som har skapat allting och sitter på sanningen, men han kan ju ha fel. Kan vara något högre än Gud som har skapat allting och så kan man fortsätta i det eviga.
Citera
2017-04-17, 14:51
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Så är det förstås..hur ska man kunna veta? Går ju inte. Men det känns väl ändå inte som att det är så? Vad tycker du? Men hur handskas man med att man inte vet?

Sen om vi skulle träffa Gud, hur ska Gud kunna veta? Gud kanske upplever att det är han som har skapat allting och sitter på sanningen, men han kan ju ha fel. Kan vara något högre än Gud som har skapat allting och så kan man fortsätta i det eviga.
Jag handskades med det att flyta in i fantasins värld och gled upp ända till alltet förbi alla sorts religioner för att sedan återvända till vår nivå.
Allt för att upptäcka att frågan snarare lyder: "Vad kom först? Hönan eller ägget?"
Därmed bestämde jag att lita mer på vetenskap än fantasi eftersom allt likväl kunde vara en del av mina egna fantasier skapade av världens olika religioner.
Alltså min slutsats är att Vi människor skapat fantasin, inte tvärtom.
Citera
2017-04-17, 14:52
Medlem
Citat:
Eftersom vi känner och tänker samt får in nya idéer och diskuterar med oliktänkande måste det ju betyda att vi existerar här och nu.

Det borde ju i varje fall vara så. Men veta kan man ju inte. Det du upplever som du kan ju tex. vara en hjärna i en glasburk bara som fantiserar och upplever en massa saker. Men vore väl fan himla knasigt och vi kan inte tro att det är det troligaste.

Jag tror att vi är som myror i en myrstack. De lever i sin lilla värld och fattar inte mycket, men de lever och existerar på sitt sätt. Vår värld som vi upplever är lite större, men i det stora hela så är även den pytteliten. Finns något större och större och större och inget väsen kan någonsin veta vad alltet är för någonting. Ungefär som att universum aldrig tar slut. Men vi kan vara rätt säkra på att vi existerar tillsammans och upplever vår värld ungefär lika. Den myrstack vi lever i. Gott nog om man är övertygad om det. Då kan vi dela vår existentiella ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in