Citat:
Ursprungligen postat av
Magmunnen
I barndomen drabbades jag av dessa tankegångar. Någon som känner i det från sin barndom? Kanske finns en utvecklingspsykologisk förklaring? I vuxen ålder tänker jag inte alls så här.
Jag tror det beror på att barn har ett mer öppet sinne. I takt med att du blir äldre så indoktrineras du av samhället och dess för närvarande vedertagna bild av hur verkligheten är beskaffad.
Solipsism är egentligen ingen tokig tanke. Den är faktiskt ganska intressant, med tanke på att det bevisligen knappt finns någon materia "utanför" oss. Dock är ju tanken på att jag Autobahn är det enda som existerar en aningen uppblåst och inte så trolig
Det länkades en video i en annan tråd, där de tydligen har kommit fram till att världen dör med dig? Vårt universum skulle alltså upphöra att existera när du dör. Om jag förstod det hela rätt..
https://www.youtube.com/watch?v=Gc89m2SaOAc&t=621s
Problemet är att det varken går att bevisa eller motbevisa, så vi kan ju inte göra annat än att spekulera.
Personligen tror jag mer på Subjektiv Idealism. Dvs en slags gemensam solipsism, med ett stort medvetande som har förgrenat sig i underliggande medvetanden. Medvetanden som är du och jag.
Bla Platon och George Berkeley var ju inne på detta för hundratals år sedan.
Jag tror att teorin om att "yttervärlden är en illusion" kommer att vara allmänt vedertagen inom ett par decennium. Förmodligen bra mycket tidigare än så.
Med andra ord så hade Buddha rätt?
Och Alan Watts så klart.