Citat:
Läste häromdagen lite om solipsism i en av wikipedias artiklar och funderade på hur en individ med en solipsistisk världsbild ser på förintelse och framförallt på moral? Som jag har förstått det så är det bara jaget, mitt medvetande som existerar och alla andra är bara en representation av mig själv. Vad är då moral för en solipsist? Låt oss ta den kända etiken, behandla andra som du själv vill bli behandlad. När en person med denna världssyn ska agera utifrån den här etiken, vad är det hen egentligen gör? Är det inte bara en onödig handling utförd till en hologram av mitt jag? Vilken nytta medför moral när jag inte vet med all säkerhet att det finns en verklighet utanför det jag upplever. Vad är då en ond handling som t.ex mord om inte en handling utförd mot något som inte existerar? Har jaget skapad moral för att hålla sig själv i schack och värdera en annans liv lika mycket som sitt eget? Isåfall, hur kommer det sig att andra representanter av mig själv hanterar handlingen som en ond sådan? Varifrån får de moralen?
Kan ha bandat ihop saker. Var ett tag sedan jag läste filosofi på gymnasiet men jag tycker solipsism är lite unik och spännande.
Kan ha bandat ihop saker. Var ett tag sedan jag läste filosofi på gymnasiet men jag tycker solipsism är lite unik och spännande.
Ingen människa borde begå en elak handling mot någon eftersom man inte med säkerhet kan veta att man är ensam med medvetande. Tänk om andra har ett? Då har man skadat en annan upplevande individ. Bara för att jag bara kan bekräfta mitt eget medvetande så har jag ingen rätt att skada någon annan då jag inte kan bevisa att andra inte är medvetna. Jag är ingen solipsist för jag tycker inte det känns kul att vara det men jag kan förstå varför man blir det. Om solipsismen är sann så finns det ingen moral. Skulle solipsismen vara sann så skulle man om man behandlade "någon" dåligt behandla en del av sin egen uppfattning om världen dåligt. Alltså ingenting levande. Om solipsismen var sann och jag agerar utifrån etiken att behandla andra som jag själv vill bli behandlad så gör jag inget annat en att behandla delar av mina illusioner av världen på det sätt som jag vill att dessa illusioner ska behandla mig. Om man är den enda med medvetande så finns det fortfarande nackdelar med mord och liknande om man vill behålla sin empati för andra. Skulle man börja mörda vilt så skulle empatin minska tillslut när man vant sig vid att döda. Vissa skulle till och med förlora sin empati direkt om dom fick veta att solipsismen var sann. Jaget har skapat moral för att de flesta är övertygade om att andra är medvetna varelser med känslor de med. Om du skulle vara den enda med medvetande (vilket du omöjligt kan vara då jag är medveten) så är andras moral en del av hur du trott att världen ser ut. Eller så skapade man världen som man ville att den skulle se ut och valde att glömma bort all den kunskapen i sitt liv. I sådant fall så skulle man om man agerade utifrån etiken att behandla andra som man själv vill bli behandlad behandla sina skapelser på ett sånt sätt som man vill att sina skapelser ska behandla en själv, och skulle man behandla någon dåligt så skulle man behandla sin värld och sin skapelse på ett dåligt sätt. Kanske är man missnöjd med sitt sätt att skapa och gör därför sin skapelse illa. Lite som att ge sig själv kritik. Om du medvetet skapade världen så skulle andras moral vara en av dina önskningar av hur vissa illusioner ska fungera. Ska bara tillägga att om solipsismen var sann så kan man inte begå mord då det bara kan klassas som mord om det är någonting levande.
Senast redigerad av Fakeback 2015-07-23 kl. 14:01.
Senast redigerad av Fakeback 2015-07-23 kl. 14:01.