2017-04-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossaik-9
Äh.

Bra svar faktiskt..rätt inställning.
Citera
2017-04-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Det där bidrog till mycket i tråden!

TS, menar du att livet egentligen bara skulle vara som en våldsam psykos? Vart finns vi då om världen vi ser bara är en illusion? Och att alla upplever exakt samma illusion, hur kommer det sig?
Spännande minst sagt!

Är ju ingen ny tanke direkt jag kommer med. Jag menar att allt kanske är som en dröm. Man skulle ju kunna vara en hjärna i en glasburk bara som upplevde massa saker...typ..eller på något annat sätt.
Citera
2017-04-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Dina upplevelser existerar. Huruvida du själv existerar är inte säkert.

Exakt, men vad är troligast? Vore väl lite knasigt om jag eller du inte existerade?
Citera
2017-04-16, 14:37
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Exakt, men vad är troligast? Vore väl lite knasigt om jag eller du inte existerade?

Varför det? Hur vet du att jag inte är en illusion i ditt medvetande? Hur vet du att det finns något utanför ditt medvetande? Det enda jag kan komma på som talar emot solipsismen är att man omöjligtvis kan påverka saker med ren viljestyrka, men det är egentligen inget bevis det heller.
Citera
2017-04-16, 15:37
Medlem
SverigeVan88s avatar
Det finns en sk hög sannolikhet att vår existens är ett program eller "förfäders simulator" för att kolla hur andra civilisationer utvecklas eller för att se hur livet var förr.

Även att vi skulle vara 2d-varelser som återges genom ett svart hål och återges som 3d...
Etc etc...
Finns flera olika såna teorier skulle lika gärna vara att vi alla har demoner som styr oss för att se till att våra liv ska vara så miserabla som möjligt.

Men genom att frågan mer känns filosofisk i sin natur tycker jag René Descartes besvarar den bäst med sin tes:"Jag tänker därför finns jag" och
"Det går inte att tvivla utan att tänka och inte att tänka utan att finnas till".

Du upplever, analyserar, tvivlar och känner det gör att du existerar i någon form. För att förtydliga vissa saker du väljer även vilken riktning du vill tex om du nu ev är deprimerad och tänker på om du ens existerar så vill jag påpeka att du kan välja att söka hjälp få medicin, ev fel sådan och då väljer du genom att du finns i nån form att kräva medicin i någon annan form.

Rekommenderar dig att läsa lite inom existensfilosofi och ev för lite anteckningar när du läser eller tänker, se argumenten att du existerar eller inte.
Citera
2017-04-16, 16:01
Medlem
Jofs avatar
går inte att utesluta vare sig att allt är en illusion ELLER allt allt är vekligt
Citera
2017-04-16, 16:08
Medlem
MrMadoffs avatar
Det är ett tv-spel du upplever som buggat sig och året är 3948 och VR glasögon har ett historiskt auktionsvärde på 300 000 000 Moritos som är världsvalutan idag.
Citera
2017-04-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Finns jag, finns ni? Klart man aldrig kan veta. Men varför skulle det vara så knäppt? Vad är vitsen? Torde ju vara mer sannolikt att vi finns väl? Sen att vi ser allt på ett visst sätt, på det viset är det ju en illusion, allt är ju atomer och energier och tjossan som far runt och vi ser det på vårat vis. Men vi existerar väl ändå och ser och upplever allt rätt lika? Tycker själv att jag finns, och tror att ni andra finns. Vad är oddsen på att det inte är så? Känns ju sjukt meningslöst, ångestladdat, ensamt och deprimerande om allt jag upplever inte existerar på något vis överhuvudtaget. Ok! Anklaga mig för självcentrerad och allt sånt, men i varje fall, vill inte att det ska vara så otäckt.

Till vardags så finns vi .. men inte i allas tankar, så som Ockhams med sin rakkniv.

Knäppt .. det tycker vi om mycket .. som jag i att vi mäter i meter och beräknar tid.

Det mest sannolika är att vi inte finns
Citera
2017-04-16, 17:03
Medlem
Illzis avatar
Ponera då att alla är del av alltet.
Alltet har flera nivåer kallat multiversum.
Alltet simulerar allting som vi upplever och utforskar sig själv genom sina alla egon här i multiversum.
Är man alltet så är man allt och alla men känner inte sig själv ordentligt eftersom man är just allt och ensam, går man däremot ner till våran nivå så kan vi ta emot information om andra sina egon subjektivt och därmed utöka sin självkännedom men är inte ensam längre.

Min fråga är då: Vad spelar det då för roll om detta finns eller inte då vi ändå bestämmer fritt, iallafall någorlunda, vad vi gör av vår korta tid på jorden?
Citera
2017-04-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Varför det? Hur vet du att jag inte är en illusion i ditt medvetande? Hur vet du att det finns något utanför ditt medvetande? Det enda jag kan komma på som talar emot solipsismen är att man omöjligtvis kan påverka saker med ren viljestyrka, men det är egentligen inget bevis det heller.

Nä, det vet jag ju inte. Jag vet inte om jag kommer och vinna 10 miljoner på tipset nästa vecka heller, men det känns inte så troligt.

Så du skulle vara bara min illusion som skriver här då? Ska jag tro att det är det troligaste?
Citera
2017-04-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeVan88
Det finns en sk hög sannolikhet att vår existens är ett program eller "förfäders simulator" för att kolla hur andra civilisationer utvecklas eller för att se hur livet var förr.

Även att vi skulle vara 2d-varelser som återges genom ett svart hål och återges som 3d...
Etc etc...
Finns flera olika såna teorier skulle lika gärna vara att vi alla har demoner som styr oss för att se till att våra liv ska vara så miserabla som möjligt.

Men genom att frågan mer känns filosofisk i sin natur tycker jag René Descartes besvarar den bäst med sin tes:"Jag tänker därför finns jag" och
"Det går inte att tvivla utan att tänka och inte att tänka utan att finnas till".

Du upplever, analyserar, tvivlar och känner det gör att du existerar i någon form. För att förtydliga vissa saker du väljer även vilken riktning du vill tex om du nu ev är deprimerad och tänker på om du ens existerar så vill jag påpeka att du kan välja att söka hjälp få medicin, ev fel sådan och då väljer du genom att du finns i nån form att kräva medicin i någon annan form.

Rekommenderar dig att läsa lite inom existensfilosofi och ev för lite anteckningar när du läser eller tänker, se argumenten att du existerar eller inte.

Jag tror jag existerar, men du kanske inte existerar, bara i min hjärna? Vad tror du? Finns du?
Citera
2017-04-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är ett tv-spel du upplever som buggat sig och året är 3948 och VR glasögon har ett historiskt auktionsvärde på 300 000 000 Moritos som är världsvalutan idag.

Det förklarar saken. Att du finns och alla andra vore ju märkligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in