Citat:
Programmering är min största hobby och jag självstuderat och jobbat med diverse projekt ganska mycket. Efter att ha kollat upp kurser inom både Data och Systemvetenskap så skall programmeringen inte vara några problem alls förutom grupparbeten (vet ej vad som förväntas där). Jag känner mig redan ganska kompetent för en junior-position men vill ha papper på en utbildning i ryggen inför framtiden. Jag känner också att jag vill uppleva studentlivet.
Om jag väljer Systemvetenskap och glider genom det och passar på att ta kurser som passar mig när chansen finns kommer jag vilja skuta mig själv pga uttråkning? Läste bak i tråden från 2013-2014 hur det inte var så mycket programmering men folk pallade inte trycket ändå och hoppade av eller åkte räkmacka i grupparbeten utan att kunna tillföra någonting när det kommer till att skriva kod, stämmer detta fortfarande eller har Systemvetenskap förbättras genom åren?
Enda anleldningen jag inte är 100% på Datavetenskap är för att jag inte är så taggad på att studera högre matematik fulla terminer, men kanske är det bäst att bita i det sura äpplet och göra detta på "riktigt"?
Hur ser arbetsgivare i de större städerna runt om i Norden eller t.o.m Europa på en BCs mellan Data och Systemvetenskap? Skiljer sig ingångslönerna på en märkbar nivå? Spelar ens skolval någon roll eller är det mer relevant i Nordamerika och Asien?
Tjohej
Om jag väljer Systemvetenskap och glider genom det och passar på att ta kurser som passar mig när chansen finns kommer jag vilja skuta mig själv pga uttråkning? Läste bak i tråden från 2013-2014 hur det inte var så mycket programmering men folk pallade inte trycket ändå och hoppade av eller åkte räkmacka i grupparbeten utan att kunna tillföra någonting när det kommer till att skriva kod, stämmer detta fortfarande eller har Systemvetenskap förbättras genom åren?
Enda anleldningen jag inte är 100% på Datavetenskap är för att jag inte är så taggad på att studera högre matematik fulla terminer, men kanske är det bäst att bita i det sura äpplet och göra detta på "riktigt"?
Hur ser arbetsgivare i de större städerna runt om i Norden eller t.o.m Europa på en BCs mellan Data och Systemvetenskap? Skiljer sig ingångslönerna på en märkbar nivå? Spelar ens skolval någon roll eller är det mer relevant i Nordamerika och Asien?
Tjohej
Bra frågor.
Först och främst så verkar du ha förstått att din kompetens är det som värderas högst när du söker en junior tjänst och inte vad som står på ett papper. Med det sagt så kan du ändå bli utestängd från vissa positioner om du inte har en formell utbildning (oftast större IT-konsultbolag).
Jag kan inte tala för alla systemvetenskapliga program i Sverige, utan bara för det universitetet jag gick på, vilket var en av "the big fours", och där är programmeringen absolut inte den centrala aspekten. Nu i efterhand är den väldigt verklighetsfrånvänd om man jämför med vad som egentligen efterfrågas på arbetsmarknaden. Det är nämligen sällan man som nyexaminerad får syssla med "Busniness process engineering" och sådana saker, utan du går in som junior utvecklare (om du inte vill bli en slipskonsult som bara ler).
Mitt tips är som sagt, fundera på vart, för vem och med vad du kan tänka dig jobba med och sedan se vad de kräver. Håll dig någorlunda uppdaterad med ramverk, vare sig det är frontend du vill syssla med eller backend. Bygg upp en portfolio med dina egna projekt. Var aktiv på github och stackoverflow. Det är dessa variabler som i slutändan väger tyngst, där din examen blir grädden på moset så att säga.
Också, en lite jämförelse med datateknik och systemvetenskap. Datatekniker läser mycket matematik (som du verkar vara medveten om) och blir därmed ingenjörer, med andra ord, du blir mjukvaruingenjör
som går till botten med allt som har med mjukvara att göra. Det är därför många datatekniker jobbar för "tekniska" bolag som Ericsson, Volvo, ÅF, medan en utvecklare helt enkelt utvecklar med befintlig mjukvara.