Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag medger att jag kan ha svarat lite olika angående Amnesty, dels för att min kunskap om dem är knapphändig, dels för att de inte är ämnet i den här tråden. Du kan ju ta det i en annan tråd. Jag tycker det är viktigt att hålla sig till ämnet. Och till reglerna.
Men jag blev väldigt nyfiken på skillnaden mellan Nusra och IS.
Vad anser du att skillnaden är? Jag vill verkligen veta din åsikt!
Jag pratar om Amnestys rapporter om Assadregimens brott. Hur hör det inte hemma till tråden?
Jag har klargjort mina åsikter om al-Nusra och IS tidigare i tråden. Jag stödjer inte al-Nusra, men jag menar att USA borde, rent geopolitiskt, beväpna al-Nusra, förutsatt att försvaga Ryssland och Iran är målet. al-Nusra har en syrisk förankring jämfört med IS. Därutöver är al-Nusras verksamhet begränsade till Syrien, medan IS har helt andra mål. Dessutom är Nusra fokuserade på att bekämpa Assad, vilket IS inte är. IS är mer sugna på att expandera sitt kalifat på bekostnad av alla som inte håller med dom. Av dessa skäl borde IS inte beväpnas eller stöttas. Stödja al-Nusra mot IS vore dessutom något mycket effektivt, vilket även David Petraeus har föreslagit. Ideologimässigt är de grannar, men IS är brutalare än al-Nusra. Mig veterligen har al-Nusra inte begått brott i samma skala som IS.
När jag skriver det ovan använder jag ett geopolitiskt synsätt, vilket alla stater gör när de agerar. Så när du anklagar mig för att jag stödjer al-Nusra är det löjligt, låt vara påståenden om att al-Nusra ska sitta vid makten i Damaskus.