2017-04-12, 20:36
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du verkar inte förstå vad som menas med moderat. Det har inget med huruvida man tar upp vapen mot staten att göra, utan vilkrn tolkning av Islam man gör.

Om du ska sprida din okunskap får du göra det rätt.

det är du som sprider okunskap. i realiteten är papperstigern FSA så patetiskt mycket svagare än al-nusra, al sham och IS att en maktkamp emellan dessa grupper skulle vara rent parodisk. de få FSA-soldater som inte skulle överlöpa, vilket många redan gjort, skulle sluta som hjärnsubstans utspridd i sanden.

möjligen kan du fantisera om en amerikansk ockupation som ansar skäggen på de minst jihadistiska och styltar upp en "FSA"-interrimregering. det skulle också bli fail deluxe.
Citera
2017-04-12, 20:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag medger att jag kan ha svarat lite olika angående Amnesty, dels för att min kunskap om dem är knapphändig, dels för att de inte är ämnet i den här tråden. Du kan ju ta det i en annan tråd. Jag tycker det är viktigt att hålla sig till ämnet. Och till reglerna.

Men jag blev väldigt nyfiken på skillnaden mellan Nusra och IS.
Vad anser du att skillnaden är? Jag vill verkligen veta din åsikt!
Jag pratar om Amnestys rapporter om Assadregimens brott. Hur hör det inte hemma till tråden?

Jag har klargjort mina åsikter om al-Nusra och IS tidigare i tråden. Jag stödjer inte al-Nusra, men jag menar att USA borde, rent geopolitiskt, beväpna al-Nusra, förutsatt att försvaga Ryssland och Iran är målet. al-Nusra har en syrisk förankring jämfört med IS. Därutöver är al-Nusras verksamhet begränsade till Syrien, medan IS har helt andra mål. Dessutom är Nusra fokuserade på att bekämpa Assad, vilket IS inte är. IS är mer sugna på att expandera sitt kalifat på bekostnad av alla som inte håller med dom. Av dessa skäl borde IS inte beväpnas eller stöttas. Stödja al-Nusra mot IS vore dessutom något mycket effektivt, vilket även David Petraeus har föreslagit. Ideologimässigt är de grannar, men IS är brutalare än al-Nusra. Mig veterligen har al-Nusra inte begått brott i samma skala som IS.

När jag skriver det ovan använder jag ett geopolitiskt synsätt, vilket alla stater gör när de agerar. Så när du anklagar mig för att jag stödjer al-Nusra är det löjligt, låt vara påståenden om att al-Nusra ska sitta vid makten i Damaskus.
Citera
2017-04-12, 20:41
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är du som sprider okunskap. i realiteten är papperstigern FSA så patetiskt mycket svagare än al-nusra, al sham och IS att en maktkamp emellan dessa grupper skulle vara rent parodisk. de få FSA-soldater som inte skulle överlöpa, vilket många redan gjort, skulle sluta som hjärnsubstans utspridd i sanden.

möjligen kan du fantisera om en amerikansk ockupation som ansar skäggen på de minst jihadistiska och styltar upp en "FSA"-interrimregering. det skulle också bli fail deluxe.
Jag skrev att moderat/extremist inte hänför till huruvida man är våldsam, utan vilken vilken politisk hållning (sekulär/religiös) gruppen har.
Citera
2017-04-12, 20:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Har du någon koll på hur många grupper det finns och hur antalet ser ut i varje gruppering?
Kan ju vara bra att ha insikt i detta om man ska kalla vissa grupper för papperstiger tex.
Så jag ser fram emot din redogörelse om vem som är vad och hur många osv.
Citera
2017-04-12, 20:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kan du länka till Lavrovs uttalande från i dag?

För den som som vill läsa lite om själva mötet kan läsa här.

https://www.state.gov/
Vad Tillerson säger har ingen betydelse, Lavrov och Ryssland tänker inte backa. Istället räknade han upp alla misstag som gjordes av den tidigare administrationen. Det är som Chris Wallace (FOX) sa: det är att gripa efter halmstrån att tro att USA och Ryssland skulle mötas i Syrienfrågan. Frågan är vad Trump ska göra nu för att inte framstå som helt impotent. Det är oroande om något.
Citera
2017-04-12, 20:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kan du länka till Lavrovs uttalande från i dag?
Jag lyssnade live, kommer säkert upp nånstans men han fick flera frågor kring det och drog hela tiden historiska exempel om hur dåligt det går när man avsätter den typen av ledare. Han gav inga indikationer på att det var en framkomlig väg.

Lite talande är att Tillerson när han berättade om Assad sa att "varken vi i USA eller världen i övrigt kan acceptera att Assad sitter kvar" samtidigt som Lavrov återkom till det syriska folket. Tillerson låtsas tala för alla utom syrierna.

Lavrov sa också öppet att han trodde att USA "sparade" Al-Nusra och Al-Qaida eftersom man ville att dessa skulle ta över och såg detta som oacceptabelt.
Citera
2017-04-12, 20:47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kanske är ett annat ämne, men skiljer sig Fox News från de andra av USA Corporate Media på nått vis?
Känner igen han den journalisten och han ställer rätt bra frågor mot hur de brukar se ut i Amerikansk Ljugmedia. (kan inte kolla nu utan mina headphones men detta måste vara ända nyhetsbyrån utan krigshets av de stora i USA?

Intressant länk (även om jag inte hört den än) tack!

Såg att Fox News försökt mörklägga också, så länkar den för ytterligare lite perspektiv: Självaste Ray McGovern - följer ni George Webb på YouTube så känner ni igen honom.
http://21stcenturywire.com/2017/04/09/breaking-fox-news-tries-to-censor-truth-on-idlib-chemical-weapon-attacks-from-ray-mcgovern/ (video i länk)

Syria War Reports från Southfront är lika tragiska som förväntat efter Trump Gone Super Zionist:
April 11 2017: US Ready for More Syria Strikes: (Vid)
https://southfront.org/syrian-war-report-april-11-2017-u-s-ready-for-more-syria-strikes/

foxnews som länge varit neocon är lite splittrat för tillfället, om än fortfarande huvudsakligen neocon. skulle dock tro att en utrensning sker där också snart, precis som skedde i trumps tilltänkta kabinett.

så medielandskapet i USA är trängt. återstår bara alternativmedia inom den mindre trevliga alt-right-rörelsen och den libertarianska sfären (som åtminstone är intellektuellt hederliga och konsekventa). rekommenderar ron paul liberty report
Citera
2017-04-12, 20:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad Tillerson säger har ingen betydelse, Lavrov och Ryssland tänker inte backa. Istället räknade han upp alla misstag som gjordes av den tidigare administrationen. Det är som Chris Wallace (FOX) sa: det är att gripa efter halmstrån att tro att USA och Ryssland skulle mötas i Syrienfrågan. Frågan är vad Trump ska göra nu för att inte framstå som helt impotent. Det är oroande om något.

Fox? Återkom då du har något bra underlag att diskutera. Fox news är ungefär lika sanningsenlig som Ryssland. Nix, Ryssland pressas hårt nu och det återstår att se vad som sker härnäst, men Rysslands stöd till Assadregimen är inte villkorslös. Hans dagar är räknade.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag lyssnade live, kommer säkert upp nånstans men han fick flera frågor kring det och drog hela tiden historiska exempel om hur dåligt det går när man avsätter den typen av ledare. Han gav inga indikationer på att det var en framkomlig väg.

.

Ok inget sånt uttalande alltså utan dina egna slutsatser trots massiv rapportering och livesändningar av presskonferensen.
Citera
2017-04-12, 20:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag är säker på att han råkade tala om sanningen. De officiella lögnerna kan ju vara svåra att komma ihåg.
Man får ju verkligen, med stor motvilja, beundra politiker som säger en sak och gör något helt annat. Men så är de ju hårt mediatränade.
Spicer sa sanningen när han sa att USA:s mål är att destabilisera Syrien. Hopes'n'dreams delar för övrigt hans uppfattning.
Om han råkade tala sanning måste Lavrov gjort detsamma när han indirekt referar till Assad som diktator.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/12-april-lavrov-to-tillerson-if-you-have-any-successful-examples
Citera
2017-04-12, 20:49
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag har bokstavligt talat gjort det minst tre gånger. Hur kan du vara så ouppdaterad?

Syriska regimens utrikesminister höll en presskonferens och sa detta.

https://twitter.com/RenaNetjes/status/849927668422377473

Att hänvisa till ett twitterinlägg är bara pinsamt från din sida.

Återkom när du har relevant information.

Skärp dig dig och svara på sakfrågan!
Citera
2017-04-12, 21:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Att hänvisa till ett twitterinlägg är bara pinsamt från din sida.

Återkom när du har relevant information.

Skärp dig dig och svara på sakfrågan!
Är du seriös? Regimen höll i en presskonferens och twittercitatet är en referens till den.

Är PressTV tillräckligt för dig?

http://www.presstv.ir/DetailFr/2017/04/06/516962/Syria-Walid-Muallem-Idlib

Fjant. Skärp dig själv.
Citera
2017-04-12, 21:03
Medlem
http://i2.cdn.turner.com/cnn/2017/images/04/12/resolution..pdf

Cirkulerar att detta skulle vara resolutionen som ska röstas om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto