2017-04-12, 11:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej om du förväxlade det med tendenskriteriet.

Och vad är så din fråga?
Citera
2017-04-12, 11:17
Medlem
Om du förväxlade de med tendenskriteriet.
Citera
2017-04-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är din sak om du vill kalla min demagogi-granskning och -kritik "att märka ord".
I det här fallet är det dock uppenbart att det är det du gör, att du gör det på ett felaktigt sätt och att det inte drev hem någon poäng. Nå vill tillföra något i sak. Eller tänker du fortsätta röra dig i cirklar.
Citera
2017-04-12, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är din sak om du vill kalla min demagogi-granskning och -kritik "att märka ord".

Citat:
I det här fallet är det dock uppenbart att det är det du gör, att du gör det på ett felaktigt sätt och att det inte drev hem någon poäng. Nå vill tillföra något i sak. Eller tänker du fortsätta röra dig i cirklar.

Jag stannar kvar i "sund semantik" (enligt principerna i "General Semantics").
Citera
2017-04-12, 11:29
Medlem
Citat:
Jag stannar kvar i "sund semantik" (enligt principerna i "General Semantics").
Jo men det du måste förstå att bara för att du läst några böcker där det är oerhört viktig att att tidig kristendom före ? skall betecknas jesusrörelsen och begreppet kristendom skall refereras för perioden efter ? innebär det inte att detta blir normen för sund semantik. När var ? förresten.
Citera
2017-04-12, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo men det du måste förstå att bara för att du läst några böcker där det är oerhört viktig att att tidig kristendom före ? skall betecknas jesusrörelsen och begreppet kristendom skall refereras för perioden efter ? innebär det inte att detta blir normen för sund semantik.

Jag förlitar mig på historie-forskning som använder akademiska parametrar. Inte på din typ av historie-efterrationalisering.

Citat:
När var ? förresten.

Började år 325.
Citera
2017-04-12, 11:39
Medlem
Citat:
Jag förlitar mig på historie-forskning som använder akademiska parametrar. Inte på din typ av historie-efterrationalisering.

Började år 325.
Härlig och du tror att detta är vedertaget inom den akademiska forskningen. Att begreppet kristendom och kristna inte ens används för perioden 100-325 eller t.o.m. tidigare än så.
Citera
2017-04-12, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Härlig och du tror att detta är vedertaget inom den akademiska forskningen. Att begreppet kristendom och kristna inte ens används för perioden 100-325 eller t.o.m. tidigare än så.

Inte omöjligt att begreppet användes tidigare, men formaliseringen började 325.
Citera
2017-04-12, 11:53
Medlem
Citat:
Inte omöjligt att begreppet användes tidigare, men formaliseringen började 325.
Begreppet användes med säkerhet tidigare både i kristna källor och bland icke kristna historiker. Det blev faktiskt tidigt det vedertagna begreppet.

Sedan har du faktiskt fel i att formaliseringen började då. Det fanns sedan länge biskopar och kättare uteslöts så tidigt som under 100-talet. Det man försökte göra i Nicea var att bringa ordning bland en del spretiga uppfattningar. Men det är en bisak. Det viktiga är att du hade fel när du trodde att ordet kristendom, trots precisering, inte kunde användas för rörelsen under första århundradet.
Citera
2017-04-12, 12:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sedan har du faktiskt fel i att formaliseringen började då.

Du refererar till utom-biblisk kristendom (jag avser här den bibel-sammanställning som påbörjades 325).
Citera
2017-04-12, 12:15
Medlem
Citat:
Du refererar till utom-biblisk kristendom (jag avser här den bibel-sammanställning som påbörjades 325).
Det jag skrev var tidig kristendom ett begrepp med egen wikipediaartikel. Enligt denna artikel, inte för att det är världens bästa källa med det bevisar i alla fall för dig att begreppet används, så syftar det på kristendomen från första århundradet till niceanska mötet som mycket riktigt var 325. Jag hoppas detta kan avsluta denna del av diskussionen.

Begreppet utombiblisk kristendom har jag aldrig hört. Är det verkligen vedertaget? Om jag sett det utan förklaring så skulle jag tolka det som en grupp som inte alls använder de skrifter som kom att ingå i bibelurvalet.
Citera
2017-04-12, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Begreppet utombiblisk kristendom har jag aldrig hört.

Det finns gruppor som anser sig vara kristna ... med en svag eller ingen bibelrelation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in