Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Fattar du ens vad "tendenskriteriet" är för något undrar jag. Att du frågar som du gör tyder på att du inte gör det.
Tendenskriteriet gäller ju frågan "Är texten objektiv?"
Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Nej det handlar om att se åt vilket håll textens tendens går. Detta för att kunna bedöma textens olika påståenden. Som jag redan förklarat för dig så behöver inte en text vara objektiv för att duga som källa.
Objektivitetskonceptet, om han använder ordet korrekt,är något annat och handlar inte om källan.
Enligt vad jag fick lära mig på universitetet så gäller tendenskriteriet för en text att avgöra om en text är objektiv eller har en tendens eller vinkling av något slag, så första frågan är då "Är texten objektiv?" Är svaret ja på den frågan så finns ingen tendens. Objektivitet är det första man tittar efter. Det viktiga här är ju att man i korthet inte kan förlita sig på uppgifter som kan misstänkas vara färgade av författarens värderingar eller tillrättalagda utifrån författarens ståndpunkt i en fråga. I så fall måste man ju ta det som skrivits med en nypa salt.
Om vi specifikt ska återgå till kritik av källorna för Jesus existens så blir evangelierna kraftigt ifrågasatta just för sin starka tendens. Det innebär inte att de inte alls duger som källa, utan det innebär bara att deras trovärdighet som källa inte har något större värde. Lägg sedan till det faktum att de skrevs ned långt efter händelserna de beskriver inträffade så blir det en ytterligare värdeminskning som källa betraktat. Lägg sedan till graden av kontamination dem emellan så blir det ytterligare minus.
Av de utomstående källorna så är Josefus Flavius mest trovärdig som skribent, men hans påstådda omnämnanden av Jesus som person är högst sannolikt senare förfalskningar under kopiering av manuskripten. Denna tolkning stöds av det faktum att hela stycket om Jesus i texten ”Judiska fornminnen” för det första är felplacerat eftersom det inkluderats i ett sammanhang som handlar om de olyckor som drabbat judarna och för det andra så skulle en jude som Josefus knappast ha uppfattat Jesu avrättning som en stor olycka för judarna och han skulle heller inte ha kallat Jesus för Messias och skrivit att han var förmer än en människa. Detta stycke finns heller inte med i de tidigaste avskrifterna.
Det är ett exempel på en tendensanalys, om det var det du ville ha.