2013-10-10, 19:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja vi talar förbi varandra för det mesta. Men jag gillade historien om dammsugarufot. Jag hoppas att jag inte försöker framstå som kompetent för den som upphöjer sig blir förödmjukad.

Men fuskar gör jag inte.
Blir förödmjukad? låter olyckligt om lite ordande, ingen har dött av en sång.. om det inte kommer till royalties.
Citera
2013-10-10, 19:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ingen aning, det var inte jag som introducerade "en annan"-tramset.

Men att kristendomens Jesus ÄR en av dom 34.000 KRISTNA Jesus'er har jag redan poängterat.

För tredja gången: Ja.

Visst, men nu är frågan: Vilken är den "riktiga" Jesus (om en sån nu finns). Har du redan glömd vad trådens ämne är i ditt nit för att tvinga det hela in på ditt hemmaplan?
Den "riktige" Jesus för mig är han med budskapet. För en "verklig" akademiker finns ingen "riktig" Jesus.
Citera
2013-10-10, 19:07
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag gillade din inställning, det var allt. Tänk på det där med svordomar, dra till med några ordspråk istället.

Jag har lovat mig själv att inte försöka bevisa något av det jag tror på därav mitt svar till dig. Jag kanske misstolkade det du skrev och då var jag lite hård i mitt inlägg till dig. Trodde du ville "munkäftas" om Jesus existerande eller inte men är du intresserad så sök på min religion och Jesus på nätet. Finns intressanta artiklar att läsa. Inboxa om det är något du undrar över och om du vill ha ett mer utförligt svar.
Senast redigerad av Armaiti 2013-10-10 kl. 19:10.
Citera
2013-10-10, 19:09
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Den "riktige" Jesus för mig är han med budskapet.

Det borde väl räcka?
Citera
2013-10-10, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den "riktige" Jesus för mig är han med budskapet.

Nyss krev du:

Citat:
Källkritik däremot är alltid viktigt och jag har noggrant gått igenom evangelierna för att själv göra en subjektiv bedömning och kom fram till att påståenden om uttalanden av Jesus verkar vara de mest tillförlitliga och intressanta partierna.

Så din såkallade källkritik är nu ytterligare ett akademisk pinnhål ner. Från "subjektivt" till "buskapet" är dina Jesus-kriterier. Det är ju rena cirkel-argumentationen du ger dig in på.

Citat:
För en "verklig" akademiker finns ingen "riktig" Jesus.

Det var värst så du plötsligt vet vad akademiska procedurer är.
Citera
2013-10-10, 19:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är inte planet sett i bredperspektiv vetenskapligt? att alla har att förhålla sig till lingvistik på ett vetenskapligt förståeligt plan? jag menar, hur ägnar man sig åt meta.. genom att tiga ? inte när man har ngt att komma med, men jag kan ha fått hela den talapparatiska funktionen om bakfoten, dock kände man att man har läppar och tunga, och meningen med det borde vara att inte täppa till denna hålighet, då mun kräver sitt in och utflöde, men jag förstår ju att mn kan andas också med öron absolut, det r ju meta, men anser det är för spekulativt att förädla vårt språk på sådant vis - som aksmeabout-jagär-bäst gör.

Och språk kommer i koder oh yes.. men ska man leka matte-geni, ska man förstå skillnaden mellan en prick och en linje, om man ser sig som kännare, tycker jag. Att lämna över en kleptomaniserad skiss över ett synligen välgjord ekvation, måpste man ta med en nypa salt.. då teknik enbart är ett ord, i abstrakta meningen. Och det är text- och symbolbaserat, enl mig i meningen att inte orda teknik, utan förklara den, att klicka ut ett stoff eller att klicka fram en graf visst, den är en sak, men det ska bindas ihop, som man gör efter grundlig forskning, för att det får en typ godkänd-stämpel. Så vill man ha filosofie dr.. jaadu då ska det gå undan med gymnasienivån kan man tycka, men det gjorde det liksom inte. En triangel är fortfarande inte = med tre trianglar, inte om man hävdar det utan att ge SPEKTRAT, vilket kostar.. en krona per prick och ansats till pennans rörelse mot blad? För att gå G i viljans paradis?
Jag antar att du skriver om mig men såvitt jag kan tyda det du skriver har du missförstått det mesta. Jag är medioker som matematiker och schackpelare men tycker om att filosofera om det mesta.

Du och bogomil och några till bryr er inte om topic, varför då? Ni skriver samma typer av texter i alla trådar. Är det inte lite oförskämt att bara bre ut sig i alla trådar utan att ta hänsyn till vad som ska diskuteras?
Citera
2013-10-10, 19:17
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Och han (Jesus) tog dem (sina lärjungar) med sig till själva renhetens plats och gick omkring i templet. Då kom en farisé, en viss överstepräst som hette Levi, fram till dem och sade till Frälsaren: "Vem har tillåtit dig att beträda denna renhetens plats och beskåda de heliga kärlen, utan att du har tvagit dig och utan att dina lärjungar har tvättat sina fötter? Oren har du beträtt detta tempel som är en ren plats som ingen får beträda och vars heliga kärl ingen vågar att beskåda utan att först ha tvagit sig och bytt kläder." Genast stannade Frälsaren och hans lärjungar och hans svarade: "Är du ren, bara därför att du är här i templet?" Levi sade till honom: "Jag är ren, ty jag har tvagit mig i Davids damm. Jag gick ner i den på en trappa och kom upp på en annan, och jag har tagit på mig vita och rena kläder. Först därefter kom jag för att betrakta dessa heliga kärl." Frälsaren svarade och sade till honom: "Ve er blinda som ingenting ser. Du har tvagit dig i detta dammvatten i vilket hundar och svin ligger natt och dag, och du har tvagit och gjort ditt yttre, huden, ren, vilken också horor och flöjtspelerskor smörjer in, tvager och gör ren och vacker för att uppväcka begär hos männen. Men invändigt är de fulla av skorpioner och all orättfärdighet. Men jag och mina lärjungar, om vilka du säger att vi inte har blivit tvagna, vi har renats i det levande vattnet, som kommer från..."
Vad är det för fel på flöjtspelerskor?
Citera
2013-10-10, 19:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du och bogomil och några till bryr er inte om topic, varför då? Ni skriver samma typer av texter i alla trådar. Är det inte lite oförskämt att bara bre ut sig i alla trådar utan att ta hänsyn till vad som ska diskuteras?

Jag är helt medvetande om vad trådämnet är, och för tillfället betraktar och granskar jag dom 'verktyg' som har använts i detta sammanhang.

Beklagligt om debatten blir för teknisk eller komplex för dig, men "det bara är så"-argumentation börjar bli "out".
Citera
2013-10-10, 19:23
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten

Läst någonstans att flöjtspelerskor var vackra ynga tjejer på den tiden som försörjde sig på samma sätt som prostituerade.

Edit: Kunde vara unga killar också med samma slags försörjningssätt.
Senast redigerad av Armaiti 2013-10-10 kl. 19:26.
Citera
2013-10-10, 19:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten

Och hur blir dessa aktuella för frågan om hurvida Jesus är en fabrikation. (Detta är riktat till AMAJ).
Citera
2013-10-10, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Läst någonstans att flöjtspelerskor var vackra ynga tjejer på den tiden som försörjde sig på samma sätt som prostituerade.

Jesus 'diggade' såna. Det är även möjligt att han giftade sig med en i "Sagan om snickraren" del tre.
Citera
2013-10-10, 19:27
Medlem
Jag har svårt att tro på att en icke-existerande Jesus skulle lyckats skapa en sån utbredd mytbildning. Ingen rök utan eld eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in