2017-04-09, 23:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Matematik är inte en empirisk vetenskap.

Har jag inte sagt heller. Jag har sagt att matematik behöver ett empirisk underlag som start, och att viss matematik fortfarande behöver empiri för att testas. (1)

Citat:
Vad menar du med axiomastik?

I stort sett likadana observationer omkring samma fenomen.

Citat:
Du är en empirist och naiv realist som tjatar om bevisning i metafysiska filosofiska frågor som rör just hur man bevisar saker. Det blir cirkelgång. Men det viktiga för dig är att tjattra.

Jag är delvis empiriker.

Citat:
Ja enligt vetenskapen är ofalcifierbarhet inte bevisbart. Men den vanliga vetenskapen är ju inte relativister förstås.

Det beror på om det rör sig om makro- eller mikro-kosmos. (2)

Citat:
Du hänvisar till bevisning men inte när det gäller relativismen.

Jodå, men inte bevisning från ett absolut perspektiv.

Citat:
I den egen version av verkligheten där du aldrig kan ha fel för att du aldrig tar ställning?

Jo. Men det är inte det samma som att ha ett selektivt minne och leka papegoja med upprepninger av samma frågor.

Citat:
Det är lite pinsamt att du inte känner till matematik och logisk bevisning.

Jag känner inte till din super-logik.

Citat:
Svaret är att matematik inte är empiriskt.

Se (1)

Citat:
Ja med vi menar jag alla som inte är kvar i 1800-tals filosofin empirism och materialism. Sen dess har vi haft en del framsteg.
Tex teoretisk fysik. De är rätt långt ute. Där man vill vara.

Tänkte väl att vi skulle komme dit nån gång. Se (2).
Citera
2017-04-11, 04:53
Medlem
Bogomils avatar
Min tills-vidare summering:

Vad jag vet finns det tre dominerande metafysiska modeller: Materialism, relativism och idealism.

Och som bekant är jag mycket kritisk till det (som jag kallar) "väderkvarnskriget", som pågår mellan den absoluta varianten av (filosofisk) materialism och den absoluta varianten av (filosofisk) idealism. Denna min kritik av "väderkvarnskriget" är primärt motiverad av att båda dessa antagonister evaluerar båda sig själv och sin antagonist från perspektivet av dom (respektiva) egna a priori premisser. D.v.s. absoluta idealister användar SINA kriterier i evalueringen av sig själv och absolut materialism och vice versa.

Vilket naturligvis är en återvändsgränd, eftersom det essentiellt rör sig om olika a priori premisser.

Och om endast dessa två metafysiska alternativ presenteras blir det en falsk dikotomi, EFTERSOM det finns en tredja möjlighet: Att INTE använda ABSOLUTA versioner av idealism eller materialism, men däremot icke-absoluta versioner av dom, som är varken elitistiska eller exklusiva.

Och detta ledar till den relativistiska metafysiken (delvis a la Bogomil, det finns olika versioner av relativism), där icke-absolut idealism och icke-absolut materialism ges epistemisk jämvärdighet. Manifesterad genom empiri eller vetenskap (representerande materialismen) och filosofisk rationalism (representerande idealism).

Denna epistemiska jämvärdighet som jag förespråkar skall dock inte ses som ett försök på att synonymisera materialism och idealism, jag är helt medvetande om att det rör sig om två olika epistemiska metodologier. Vad jag förespråkar är en tandem-effekt mellan dom.

Och att denna tandem-effekt ger tämligen valide verklighets-beskrivande konklusioner är det knappast andra än absoluta idealister, pådyvlande teister o.dyl. som förnekar. (Men detta kan vi diskutera i detalj).

Vad angår aboluta idealisters postulat om den absoluta idealismens epistemiska överlägsenhet, så vill jag påpeka, att detta (enligt vad jag tills vidare är bekant med) i sista hand vilar på en tillägs-ad hoc premiss: Existensen av nån självutnämnd elitistisk och/eller exklusiv "förmåga" (såsom "vishet", esoterisk/transcendent kunskap, super-logik eller i vissa fall sånt som t.ex. en "helig ande" etc), men detta är en separat diskussion, där dom som postulerar existensen av såna "förmågor" måste ta sin egen bevisbörda för att legitimera dessa förmågor.
Senast redigerad av Bogomil 2017-04-11 kl. 04:57.
Citera
2017-04-11, 06:52
Medlem
80231s avatar
Gud (som det kallas i vardagligt tal) är en känsla och något som vi inte vet vad det är och som bottnar i alltet. Vi är alla en del av samma kropp som gud skapat.
Den andliga upplevelsen går inte att beskriva/definiera.
Den är som kärlek till en kvinna. Formulera den om du kan.

Intangibles är svårt att förstå. Gud är något som fyller din kropp och själ med en känsla som inget annat.

Blanda inte ihop tro och religion.
Senast redigerad av 80231 2017-04-11 kl. 07:00.
Citera
2017-04-11, 07:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Gud (som det kallas i vardagligt tal) är en känsla som bottnar i alltet.

Det är oklart om du presenterar detta som en objektiv (allmängiltig) eller subjektiv tes.

Förtydliga vänligen vilket. (1)

Citat:
Vi är en del av samma kropp som gud skapat.

1/ "Vi"; vilka "vi"? Blanda t.ex. inte mig in din mytologi.

2/ Samma som (1).

Citat:
Den andliga upplevelsen går inte att beskriva/definiera.
Den är som kärlek till en kvinna. Formulera den om du kan.

Intangibles är svårt att förstå. Gud är något som fyller din kropp med en känsla som inget annat.

Precis. Det är subjektivt.

Citat:
Blanda inte ihop tro och religion.

Vad skulle den (för tråden) relevante skillnad vara? Överlag är skillnaden mellan "tro" och "religion" bara en fråga om hurvida tros-satserna appliceras individuellt eller kollektivt.
Citera
2017-04-11, 07:20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
---

Vad skulle den (för tråden) relevante skillnad vara? Överlag är skillnaden mellan "tro" och "religion" bara en fråga om hurvida tros-satserna appliceras individuellt eller kollektivt.
Börjar här då det är definitionen av gud det handlar om. Religion är politik, tro är känsla/gud. Något som bara kommer till dig. Gud bara finns där en dag oavsett vilken så kallad religion du väljer att tillhöra.
Senast redigerad av 80231 2017-04-11 kl. 07:22.
Citera
2017-04-11, 07:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Börjar här då det är definitionen av gud det handlar om. Religion är politik, tro är känsla/gud.

Och vilken relevans har det till en 'guds'-definition.

Citat:
Något som bara kommer till dig.

Till MIG?? Speak for yourself.

Citat:
Gud bara finns där en dag oavsett vilken så kallad religion du väljer att tillhöra.

Belägg, tack.
Citera
2017-04-11, 07:38
Medlem
80231s avatar
Citat:
Och vilken relevans har det till en 'guds'-definition.

Till MIG?? Speak for yourself.

Belägg, tack.
Relevansen, som du kallar det, är att det är viktigt att hålla isär tro och religion. Skaparen/gud är inte bunden till en religion.

Jag är bara en enaste ip, så jag kan bara ha min egen andliga upplevelse som källa. Jag är medveten om att det finns mer än fler som missbrukar gud för att få fördelar, men jag är inte en av dem.

Definitionen av gud är att gud (alltet) finns inom oss alla, och att vi är som som en kropp (av gud) som sakta utvecklar oss. Vårt samtal är en del av detta.
Senast redigerad av 80231 2017-04-11 kl. 07:40.
Citera
2017-04-11, 07:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Relevansen, som du kallar det, är att det är viktigt att hålla isär tro och religion. Skaparen/gud är inte bunden till en religion.

Ja, jag har förstått, att du vill göra 'gud' till en subjektiv (icke-kollektivt doktrinell) personlig upplevelse.

Citat:
Definitionen av gud är att gud (alltet) finns inom oss alla,

Vad jag vet inte i mig; men presentera gärna belägg för ditt postulat.

Citat:
och att vi är som som en kropp (gud) som sakta utvecklar oss. Vårt samtal är en del av detta.

Denna "definition" byggar på dom subjektiva ad hoc-premisser som du redan har presenterat, så denna definition är också subjektiv.

Så kan du bestämma dig för om din 'gud' (och dennas definition) är något subjektivt eller objektivt.
Senast redigerad av Bogomil 2017-04-11 kl. 07:53.
Citera
2017-04-11, 08:09
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ja, jag har förstått, att du vill göra 'gud' till en subjektiv (icke-kollektivt doktrinell) personlig upplevelse.

Vad jag vet inte i mig; men presentera gärna belägg för ditt postulat.

Denna "definition" byggar på dom subjektiva ad hoc-premisser som du redan har presenterat, så denna definition är också subjektiv.

Så kan du bestämma dig för om din 'gud' (och dennas definition) är något subjektivt eller objektivt.
Jag är väl ganska tydlig med att det handlar om intangibles. Dvs svårmätbara upplevelser. Subjektiva är de, och de är svårmätbara. Jag kan bara tala för mina egna, en ip, andliga upplevelser, och hur jag har upplevt gud/guds kraft inom mig. Jag är ingen knasboll, men jag har hittat det som kopplar mig till alltet/gud. Gud är en skapare och en kraft som finns inom oss.
Senast redigerad av 80231 2017-04-11 kl. 08:26.
Citera
2017-04-11, 09:16
Medlem
Citat:
Jag är väl ganska tydlig med att det handlar om intangibles. Dvs svårmätbara upplevelser. Subjektiva är de, och de är svårmätbara. Jag kan bara tala för mina egna, en ip, andliga upplevelser, och hur jag har upplevt gud/guds kraft inom mig. Jag är ingen knasboll, men jag har hittat det som kopplar mig till alltet/gud. Gud är en skapare och en kraft som finns inom oss.
Är det en specifik Gud du menar, typ bibelns Gud? Och hur avgör du i så fall det?
Citera
2017-04-11, 09:53
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det en specifik Gud du menar, typ bibelns Gud? Och hur avgör du i så fall det?
Min "gud" är min "gud" och ingen annans (fast vi har ju alla samma "skapare"). Jag refererar inte till bibelns gud (om det nu finns referenser till en specifik gud i bibeln). Jag utgår från mina egna andliga upplevelser. Därför skriver jag 1 ip. Det är bara mina egna upplevelser jag pratar om. Min "gud" som jag ÄLSKAR.

Gud är egentligen bara ett ord för mig, men det ordet står för är en kraft som infinner sig i min kropp eller själ eller jag vet inte hur jag ska beskriva det. Jag är egentligen inte religiös eller så, även om jag kallar mig kristen och trivs i kyrkan, utan denna kraft bara kom till mig en dag. Andlig upplevelse kallar jag det. Jag är nybörjare, och håller på att försöka förstå mer om det som kallas gud.
Senast redigerad av 80231 2017-04-11 kl. 09:57.
Citera
2017-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Min "gud" är min "gud" och ingen annans. Jag refererar inte till bibelns gud (om det nu finns referenser till en specifik gud i bibeln). Jag utgår från mina egna andliga upplevelser. Därför skriver jag 1 ip. Det är bara mina egna upplevelser jag pratar om. Min "gud" som jag ÄLSKAR.

Gud är egentligen bara ett ord för mig, men det ordet står för är en kraft som infinner sig i min kropp eller själ eller jag vet inte hur jag ska beskriva det. Jag är egentligen inte religiös eller så, även om jag kallar mig kristen och trivs i kyrkan, utan denna kraft bara kom till mig en dag. Andlig upplevelse kallar jag det. Jag är nybörjare, och håller på att försöka förstå mer om det som kallas gud.
Antagligen hade du tolkat dina upplevelser annorlunda om du bott någon annanstans i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in