Citat:
Ursprungligen postat av
frevelm
Vad menar du t.ex. med att det skulle vara förtydligande att kalla min uppfattning (eller är det något annat du syftar på) för "trosteologisk fantasi" Ordet "trosteologisk verkar inte stå i lexikon som t.ex. SAOL. Inte heller om man söker söker på nätet verkar det vara ett egentligt ord!
Sen försöker du hävda att jag har någon just "trosteologisk" fantasi, som skulle behöva påpekas att den inte är en "universell måttstock," eller liknande. ...
Oh my...
Kan du inte tänka utanför boxen...
Teologin, är TROSBASERAD! Att utifrån en TRO.. etablera dogmatisk doktrinell, och systematisk ideologi , betyder i förlängningen, över tid, att Teologi etablerats, tydligen är jag mer påläst än du, och då har jag föga med teologi att göra, i min vardag iaf.
Nåväl, vidskepelse.. blev troslinjer.. som upptogs i stammar.. senare konsoliderades mer linjära trossatser, t.ex väst- östromersk.. ortodox.. osv. Ja och i islamiska världen ville man haka på, och tog sats ifrån bibeln.. för att skapa en på tron!! baserad ideologi.. x antal rättesnören, som kunde tolkas och ständigt också omtolkas.. vare sig det var en tro på mirakel eller inte, så kpnstitutionaliserades och internatliserades gudstron någonstans på vägen och trosivrare som du.. har helt enkelt tagit upp trosbaserade fantasier som utgick ifrån så klla de hängivna adepter och trotjänande sällskap som drog runt i forna tider..
dära ordet fantasi, guds utsända änglar.. är en fantasi so omgärdas av mycket systematiskt manufakturerade bildkompositioner, för att människor ska inarbeta en inre vision,. av gud, som annars är fullständigt non-figurativ, helt abstrakt .. kommen ur vidskepelsen i tider när man fortf. trodde att en åska ville sätta fyr på den arma människans stackars oförmåga och vilseefarenhet, men makten, naturfenimene,. stora berget argaa vinden.. ilskna åskan., farliga vattnet.. den vildsinta elden.. alla element skulle böja konsoideras till en enda grund.dogma.. en "lära" , läran omm gud : teologi
varför giick du aldrig ut gumnasiet, på gymnasiet fick man sig preseenterat hela odyssén av gudaväsen, i all upptänklig mytologiskt skapelseverk, land för land hade sina nationalmytologer och poeter som idag fortf. anses vara självaste högkulturens kännetecken, men att det inte är detsamma som antasifoster, dvs gud.. en rudimentär tankelinje.. som människan INTE VILL släppa, för det är också för vissa.. mer svaga individer, ett lätt svr på hur man kan kanalisera frågor som man inte finner ord för,... tiga försvinna i sin dimma.. och börja tala-medgud.. i TRON, att forntidens mytologer, kanske hade någonting så intelligent att komma med, s intelligent riktigt, att det är TABU att våga kritisera det, där bildningen är som sämst, där är diskussionsoviljan omn mstörst, och lättkränktheten som värst. Redan lite lite bildning, ökar tendensen för diskussionsvilja som innebär att klara av kritiskaförhållningssött mot klockren mytologi och sagor och sägner, som stillat då.. men inte stlllr människor lika effektivt idag.
Att du inte ens förstår den enkla terminologi som fös i forumet, utan nu också fösöker dig på att nagelfara,. vet du vad, jag har mina grundkunskaper i ordning, att du ens anmärker på det, ger mig en hint om hur dåligt du har på fötterna.. och så sett får man säga att du i sanningen tror mer och vet mindre , tron tycks vara helt centralt för dig, varför du blir svag i argumentationen i DENN tråd som efterfrågar definition, och gudstro och definition är som olja o vatten. en enda begreppsförvirring om vad som är vad.. i tron. finns inga kriterier över huvud taget! Definition kräver att man skiljer på elementen för det första.. skapelseögonblicket t.ex.. vad vet en troende om deet mer än en ateist? precis noll och zero merr än vad ateisten vet, som kan däremot läsa till teolog..
så tron, har ingen definition mer än känsla & fantasi, att ta sats utifrån antingen redan inlrd skolastisk metodik och praxis, eller fristylande.. eller lite inspirerad än från den ena trosriktningen än den andra, för det känns-så-gott-i-själen.
men kunskap med behov av definition, kan man inte eg. begäea av renodlat flum nej, så är det ju. .. både gud satan änglarna och demonerna har ju helt egen outgrundlig "livsföring" ofta.. ovnför våra huvuden.. som jag fått höra.. att man kan inte nå dem alltid bara för att man vill.. man ska lysss..... inåt.., lyyy..--hördhet... efterfrågas och därme behövs varken kunskap vett eller definition, det står ju redan där på pränt, "han finns" och så mässar man vidare och maler det redan hackade och hackar det redan malda.. i generation efter generation, du fortsätter vad andra velat att du ska, mala gudsdogman.. som vore den helt oumbärlig, och sann... dvs reell, är den reell, den där TRON? Gud, är iaf inte reell, han kommer inte ur denna världen, så mycket teologi har jag faktiskt tagit in, dt ingår i allmäbildning att känna till, men som många flashbacksteister,. ska bildning inte stå högt i kurs, då får man ju inte tid med gud.. och den tid vederbörades gud, behöver samtalet.. eftersom deet påstås frårn teister att gud behöver budskapa sig..
jag vill nogvända på steken och säga att människan är en riktigt, riktigt egofixerande egotrippare. som sitter i monolog med sig själv.. och påstår att gud budskapat sig mot han/henne.., men bevis finns inte, däremot är han själv!!! överbevisad om att DET VAR GUD, och har därmed egen definition och egen förståelse av vad som krävs för att ene definition kommer till stånd.
definitioner rär inte teistiskt ord, det heter skuld och straff..
arvssynd! och arvssynden har aldrig vilat på någon djävla definition någonsin.
'Sådant har teister urskuldat sig med, att de inte behövt ens ta i akt, de kriterier som fönuftsbaserad intellektuell tankeföring kräver.. man tror man redan har svar på allt.
Därför jag sa att "du" behöver ödmjuka dig, inse vem som kränker vem, och i vilket sammanhang.
(men jag är inte lättkränkt, du kan kränka min andragadsekvation, tror du jag bryr mig? jag vet att min ekvation tjänar mänskligheten mer än andras behov att göra sig sedda av en gud so de sjölv bestämt hur han ska tänka, nr just dem.. ber.. skitsamma med vad samme gud gjorde för flera hundra år sedan, att han hatade människor och var en vresig typ/av okänd art... utan impulskontroll... referens : bibel