Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Har jag också svarat på.
Nej fortfarande inte. Det är för att vet att du har fel. Bara att googla. Matematik är inte en empirisk vetenskap. Det är strikt abstarkt.
Vad menar du med axiomastisk? Att relativismen bygger på matematiska axiom?
Citat:
Inte så konstigt, eftersom mitt centrala argument är en epistemologi som byggar på tandem-effekten av empiri och rationalism.
Du är en empirist och naiv realist som tjatar om bevisning i metafysiska filosofiska frågor som rör bl. a just hur man bevisar saker. Det blir cirkelgång. Men det viktiga för dig är att tjattra.
Citat:
Vad jag vet finns det inget som kan bevisas helt utan ett inslag av empiri nånstans i bevisföringen
Matematisk bevisning och logik. Utan empirisk koppling.
Citat:
Japp, enligt absoluta kriterier.
Ja enligt vetenskapen är ofalcifierbarhet inte bevisbart. Men den vanliga vetenskapen är ju inte relativister förstås.
Du hänvisar till bevisning men inte när det gäller relativismen.
[quote]Inte i min version, vilket jag redan har talat om (med det är ju det där problemet med ditt minne).[/QUOTED]
I den egen version av verkligheten där du aldrig kan ha fel för att du aldrig tar ställning? Där allt går runt runt i cirkelresonemang.
Citat:
Men däremot kan man finna epistemisk legitima konklusioner i ren tankeverksamhet utan inslag av empiri?
Det är lite pinsamt att du inte känner till matematik och logisk bevisning. Det är det du sjläv brukar prata om.
Svaret är att matematik inte är empiriskt. Det är bara att googla.
Citat:
Visst, och "ni" ÄR redan tämligen långt ute.
Ja med vi menar jag alla som inte är kvar i 1800-tals filosofin empirism och materialism. Sen dess har vi haft en del framsteg.
Tex teoretisk fysik. De är rätt långt ute. Där man vill vara.