Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Just 'Recovery Time' är en av de viktigare sakerna att titta på då ingen strategi kommer att vinna om användaren blir fast i 2-3 år av 'Recovery Time' på nivåer kring -15-20%. Då spelar det lite roll att strategin på 10 år slår börsen med 100% (då användaren kommer sälja av innan det). De flesta har ganska magra nivåer av risk så allt under -15% är det förmodligen få som känner sig bekväma med.
Nej, ingen heltidssysselsättning utan snarare en hobby. Jag är lite för upptagen för att pyssla med detta mer än att bara dra lite inlägg i tid och otid.
Håller till stor del med, även om jag gör en annan bedömning för mina egna innehav. Likviderade 80 % av min portfölj för ca 6 år sedan till förmån för extern handel med bostäder, och har med detta styrkt min egna kassa till en bekväm nivå. Nuvarande fondinnehav är avsatt för första barnet (dvs över 20 års horisont), samt att Avanza Zero agerar säkerhet för att handla med hävstång till minimal ränta.
För den traditionelle spararen som har betydligt kortare horisont (5-10 år) så är recovery time (och även annual growth rate) av yttersta vikt, och dina inlägg är i arvode-klass.
Don't quit your day job brukar det heta, men i ditt fall hade bisysslan lika väl kunnat vara huvudsysslan.
Hatten av!