Citat:
Ursprungligen postat av
TobbeGubben
Läser hur många som helst som är nya på detta med fonder och ändå har de skapat ett fond konto med runt 10 fonder.
Varför göra det så invecklat?
Bättre att börja försiktigt, tycker man sedan att det är skoj och pengarna börjar växa.
Då kan man börja spara i aktiva bransch fonder.
För en som är nybörjare räcker det att ha en bra grund och det får man genom:
× en global fond
× en Sverige fond
× en tillväxtmarknads fond
Detta tycker jag räcker mer än väl som nybörjare. Nu håller säkert inte alla med mig men detta är vad jag är en bra grund.
Alla har vi såklart olika strategier för att lyckas. Vissa personer väljer att gå på historiska avkastningen och därför placera X kr/mån i X antal fonder.
Det är inte en per automatik dålig strategi bara för att man köper många fonder. Felet man gör dock är att man köper liknande fonder med i stort sett samma innehav.
Min strategi går ut på att placera i index-fonder. Global, Sverige, Europa och Asien. Jag betalar gärna inte 1% högre förvaltningsavgift för att förvaltaren skall slå sitt index, detta anser jag är en väldig svårighet.
Jag kryddar dock med fonder som har gått bra och som förväntas gå bra. Spiltan investment och Ny teknik är mina val. Sedan min omplacering av fonder (15 mars 2017) så visar Spiltan och Ny teknik upp 6,40% samt 6,11%.
Sammanlagt dock 3,80% på samma period, Global indexfond drar ner på snittet rejält. Kör med Robur access global.