2017-05-03, 12:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Rekommenderar ni att använda Avanzas funktion Portföljgeneratorn?

Nej, den förutsätter att användaren förstår vad som avses med allt och ger sedan sisådär portföljer med onödigt höga avgifter och fonder med väldigt hög korrelation (fonder som drar åt samma håll).

Däremot kan det möjligtvis vara bra för en nybörjare att se vad de olika resultaten blir.
Alt. kan du bara spana in tråden (FB) Tråden om strategier för fonder och titta på de två enklare portföljerna 60/40 och Allvädersportföljerna.
Citera
2017-05-03, 13:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiggidyGo
Jag skulle behöva hjälp med att vikta om mitt innehav! Har cirka 200k, och det är åt helvete för mycket Sverige!

35% Avanza Zero
30% Länsförsäkringar global indexnära
25% Spiltan aktiefond investmentbolag
5% Spiltan globalfond investmentbolag
5% Swedbank robur ny teknik

Öppen för förslag! (med låga avgifter)

Använd antingen en strategi/plan eller någon typ av global fördelning:

33.34% USA ex SPP USA (0.2%)
33.33% Sverige ex Spiltan Investmentbolag eller AMF Småbolag (0.2/0.6%)
33.33% Asien ex Swedbank Access Asien (0.2%)

Men dessa globala portföljer har inte historiskt givit särskilt bra avkastning, se ex:
http://i.imgur.com/BQwqrsA.png
Citera
2017-05-03, 16:48
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Använd antingen en strategi/plan eller någon typ av global fördelning:

33.34% USA ex SPP USA (0.2%)
33.33% Sverige ex Spiltan Investmentbolag eller AMF Småbolag (0.2/0.6%)
33.33% Asien ex Swedbank Access Asien (0.2%)

Men dessa globala portföljer har inte historiskt givit särskilt bra avkastning, se ex:
http://i.imgur.com/BQwqrsA.png
Dock räknar den väl bara på 1 initialt köp, och inte ifall man fyller på i fonderna konstant?

Jag tänker som så att ifall du lägger in pengar i portfölj nr 1 konstant, främst under de perioder värdet sjunker, så borde den portföljen ge bäst avkastning.
(100% aktiefonder faller hårdare, så man köper billigare på botten)
Citera
2017-05-03, 17:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Dock räknar den väl bara på 1 initialt köp, och inte ifall man fyller på i fonderna konstant?

Jag tänker som så att ifall du lägger in pengar i portfölj nr 1 konstant, främst under de perioder värdet sjunker, så borde den portföljen ge bäst avkastning.
(100% aktiefonder faller hårdare, så man köper billigare på botten)

Absolut. Om man hela tiden fyller på blir effekten en annan, detta kan man testa själv. Se tråden:
(FB) Portfolio Visualizer

Då jag dock inte känner till vad alla tänkt lägga alla månder för all framtiden blir det knas att ta med det. Det är också ganska givet att vissa saker fortfarande är bättre än vissa andra saker om man nu tror att historisk data kan ge fingervisningar vill säga.
Citera
2017-05-04, 07:37
Medlem
Hej!

Vad tkr ni om min portfölj?
Har följande:
LF tillväxtmarknad 8%

Spiltan Sverige 63%

Spiltan Global 29%

Pumpar in ca 18k i månaden. Just nu är det spiltan Sverige som går bäst med 9% uppgång. De andra är mellan 0,7-1,5%...

Jag är lite osäker på både LF tillväxtmarknad och Spiltan Global. Vad gäller LF så kanske jag bör byta ut den till Swedbank robur access Asien?

Vad gäller spiltan global så vet jag inte om ag bör byta ut den till LF Global. Känns inte som spiltans global har övertygat... Den har dessutom högre avgift än LF Global

Några tips på andra fonder? Som sagt. Pumpar in ca 18tkr varje månad och kommer behöva använda pengarna om ca 5år (husköp). Är det så att vi är i en period där fonderna dippar så kan jag vänta ytterligare några år för en återhämtning.

Mvh simpeel
Citera
2017-05-04, 09:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hej!

Vad tkr ni om min portfölj?
Har följande:
LF tillväxtmarknad 8%

Spiltan Sverige 63%

Spiltan Global 29%

Pumpar in ca 18k i månaden. Just nu är det spiltan Sverige som går bäst med 9% uppgång. De andra är mellan 0,7-1,5%...

Jag är lite osäker på både LF tillväxtmarknad och Spiltan Global. Vad gäller LF så kanske jag bör byta ut den till Swedbank robur access Asien?

Vad gäller spiltan global så vet jag inte om ag bör byta ut den till LF Global. Känns inte som spiltans global har övertygat... Den har dessutom högre avgift än LF Global

Några tips på andra fonder? Som sagt. Pumpar in ca 18tkr varje månad och kommer behöva använda pengarna om ca 5år (husköp). Är det så att vi är i en period där fonderna dippar så kan jag vänta ytterligare några år för en återhämtning.

Mvh simpeel

1. Spiltan Global: Problemet med denna fond är att den investerar i så många investeringsbolag att dessa tillsammans efterliknar en global fond. Dvs -- man kan lika väl köra en global fond. Om detta ändra i framtiden är dock svårt att säga något om. Det vore mer intressant med en fond som endast bestod av endast topp 10 av investmentbolag i världen och som dessutom är oviktat (alla har samma andel procent).

2. Ja, LF tillväxt består till 70% av Asien och korrelerar extremt mycke med Swedbank Access Asien som har hälften av avgiften.

3. Nej, fondvalen är sekundärt. Primärt är framförallt vilken strategi du har för oavsett om du bara placerar efter tycke och smak har du någon form av tänk. Detta är det som sedan påverkar valet av fonder. Strategin i sin tur har allt att göra med vad du har för mål och hur mycket risk du tål att utsätta dig för. En bra startpunkt kan vara att läsa tråden om strategier för fonder och ta del av olika jämförelser mellan olika strategier mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2017-05-04, 09:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commendatore
Vad är det för skillnad på att upprätta en fondportfölj och köpa fonder fritt? Jag satte in 5000 kronor på mitt ISK i Avanza och köpte 10 fonder för 500 kronor styck. Jag köpte följande:

LF Global Indexnära
LF Tillväxtmarknad Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
SPP Aktiefond Europa
SPP Aktiefond USA
Aktiespararna Direktavkastning
Swedbank Robur Ny Teknik
AMF Aktiefond Småbolag
IKC Fastighetsfond A

Något jag missat,som bör bytas ut/tas bort/läggas till?

Det du missat är att motivera dina köp.
Citera
2017-05-04, 09:47
Medlem
Läser hur många som helst som är nya på detta med fonder och ändå har de skapat ett fond konto med runt 10 fonder.
Varför göra det så invecklat?
Bättre att börja försiktigt, tycker man sedan att det är skoj och pengarna börjar växa.
Då kan man börja spara i aktiva bransch fonder.
För en som är nybörjare räcker det att ha en bra grund och det får man genom:
× en global fond
× en Sverige fond
× en tillväxtmarknads fond

Detta tycker jag räcker mer än väl som nybörjare. Nu håller säkert inte alla med mig men detta är vad jag är en bra grund.
Citera
2017-05-04, 11:56
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Läser hur många som helst som är nya på detta med fonder och ändå har de skapat ett fond konto med runt 10 fonder.
Varför göra det så invecklat?
Bättre att börja försiktigt, tycker man sedan att det är skoj och pengarna börjar växa.
Då kan man börja spara i aktiva bransch fonder.
För en som är nybörjare räcker det att ha en bra grund och det får man genom:
× en global fond
× en Sverige fond
× en tillväxtmarknads fond

Detta tycker jag räcker mer än väl som nybörjare. Nu håller säkert inte alla med mig men detta är vad jag är en bra grund.

Alla har vi såklart olika strategier för att lyckas. Vissa personer väljer att gå på historiska avkastningen och därför placera X kr/mån i X antal fonder.

Det är inte en per automatik dålig strategi bara för att man köper många fonder. Felet man gör dock är att man köper liknande fonder med i stort sett samma innehav.

Min strategi går ut på att placera i index-fonder. Global, Sverige, Europa och Asien. Jag betalar gärna inte 1% högre förvaltningsavgift för att förvaltaren skall slå sitt index, detta anser jag är en väldig svårighet.

Jag kryddar dock med fonder som har gått bra och som förväntas gå bra. Spiltan investment och Ny teknik är mina val. Sedan min omplacering av fonder (15 mars 2017) så visar Spiltan och Ny teknik upp 6,40% samt 6,11%.

Sammanlagt dock 3,80% på samma period, Global indexfond drar ner på snittet rejält. Kör med Robur access global.
Citera
2017-05-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Alla har vi såklart olika strategier för att lyckas. Vissa personer väljer att gå på historiska avkastningen och därför placera X kr/mån i X antal fonder.

Det är inte en per automatik dålig strategi bara för att man köper många fonder. Felet man gör dock är att man köper liknande fonder med i stort sett samma innehav.

Min strategi går ut på att placera i index-fonder. Global, Sverige, Europa och Asien. Jag betalar gärna inte 1% högre förvaltningsavgift för att förvaltaren skall slå sitt index, detta anser jag är en väldig svårighet.

Jag kryddar dock med fonder som har gått bra och som förväntas gå bra. Spiltan investment och Ny teknik är mina val. Sedan min omplacering av fonder (15 mars 2017) så visar Spiltan och Ny teknik upp 6,40% samt 6,11%.

Sammanlagt dock 3,80% på samma period, Global indexfond drar ner på snittet rejält. Kör med Robur access global.

Håller med dig.
Jag har själv velat fram och tillbaka, köpt och sålt efter bara några veckors sparande.
Men nu har jag lagt upp ett sparande och låter det vara så i flera år.
Har också valt Spiltan investmentbolag och Ny teknik.
Citera
2017-05-04, 13:34
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Håller med dig.
Jag har själv velat fram och tillbaka, köpt och sålt efter bara några veckors sparande.
Men nu har jag lagt upp ett sparande och låter det vara så i flera år.
Har också valt Spiltan investmentbolag och Ny teknik.

Ja man ska ju helst se över sitt sparande 2-3 gånger per år, beroende på vilken Strategi man använder.

Har man väl hittat en fungerande portfölj, så ska man helst inte göra stora förändringar i den.

Beroende på spartid så kan man ta risk. Allt över 2 år är väl värt att ha riskinslag i. Dock är det ju mer beroende på riskviljan på individnivå som avgör.
Citera
2017-05-04, 16:31
Medlem
Ni som kör stor andel osvenskt (globalfonder o dylikt). Detta kan vara värt att tänka på när du väljer mellan en sverigefond och en utländsk.

1. Är ni inte rädda för valutarisken nu när svenska kronan är så billig jämfört med dollarn och euro? Blir dollarn och euron svagare kommer ni få se era tillgångar minska i värde även fast de utländska aktierna i fonderna står på +/- 0.

2. En annan sak är detta med utdelningar i utländska fonder. Visste ni att fondbolagen inte får tillbaka källskatten på utdelningar. Oftast är den 15-30%. Dvs om coca-Cola delar ut 4% så får fondbolaget bara 3,4% av utdelningen. Detta problem finns inte om du köper svenskt eller utländska aktier direkt i en Kapitalförsäkring.

3. Svenska börsen är den historiskt bästa.

4. Är ni inte oroligaför den politiska instabiliteten i tillväxtmarknader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in