2019-01-15, 09:32
  #3733
Medlem
Gladiator, Lancelot Avalon, Lancelot Camelot...
Citera
2019-01-26, 18:13
  #3734
Medlem
Tips bara. Optimals hyresmarknadsfond är kanon (personlig åsikt) Inga köp, sälj eller förvaltningsavgifter. Fast utdelning på 12% per år och utbetalas kvartalsvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonbee
Håller på att strukturera om min fondportfölj som är en 90/10 portfölj och har hittills kommit fram till följande.

Avanza Global 35,0%
Xact högutdelande 15,0%
Didner & Gerge småbolag 10,0%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 10,0%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad 10,0%
Plus Småbolag Sverige 5,0%
Handelsbanken Gl småbolag 5,0%
Spiltan räntefond sverige 5,0%
Spiltan högräntefond 5,0%

Är fortfarande kluven på några grejer.
1. Hur stor andel jag ska ha i spiltan investmentbolag då jag redan har investmentbolag i min aktieportfölj.
2. Om jag ska ha didner & gerge småbolag eller enbart plus småbolag (aktivt mot passivt förvaltad) eller köra både och som jag gör nu.

Någon som har några synpunkter? Har en sparhorisont på ca 30-40 år
Citera
2019-01-28, 05:02
  #3735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuroBjorn
Tips bara. Optimals hyresmarknadsfond är kanon (personlig åsikt) Inga köp, sälj eller förvaltningsavgifter. Fast utdelning på 12% per år och utbetalas kvartalsvis.

1. Först kan du berätta hur stor andel av investmentbolagen i din aktieportfölj är totalt.

2. Jag hade valt index lätt då jag föredrar passiv förvaltning och låga kostnader. En del kommer säga tvärtom så du får fundera och görs ett val
Citera
2019-01-28, 21:14
  #3736
Medlem
Profaxs avatar
Frugan sitter på månadsspar och en del pengar investerade i Handelsbanken multi asset 75
.Lång sparhorisont och passivt investerande. Hur hade ni gjort för att omfördela "portföljen" med liknande spridning och samtidigt slippa den höga avgiften?
Citera
2019-01-28, 22:45
  #3737
Medlem
40-60% global
20-30% Sverige
20-30% Asien

Hur viktar ni andra Sverige med tanke på SEK? Tycker själv 1/3 Sverige är max men då har jag också ca 25% i SEK räntefonder så totalt blir det ca 50/50 SEK/globalt
Citera
2019-02-01, 16:40
  #3738
Medlem
fliermans avatar
--Kör den enkla långsiktiga 100% aktiefond med låga avgifter
70 % LF global indexnära
15 % Spiltan Investmentbolag (Sverige)
15 % Robur access asien

--På portföljen på kortare sikt--
40 % LF Global indexnära
20 % Spiltan Investmentbolag (Sverige)
20 % AMF Räntefond lång (Inte på ISK)
20 % Spiltan räntefond (Inte på ISK)

Sen får det bara växa av sig själv, månadssparar och ombalanserar en gång per år.
Citera
2019-02-02, 12:39
  #3739
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Rysslandsfonder, läkemedelsfonder, investering i vapenindustrin osv.
Citera
2019-02-02, 23:05
  #3740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
vapenindustrin osv.
Fond? En sådan hade jag gärna köpt för att ge alla etiska fonder en smäll på käften.
Citera
2019-02-03, 01:11
  #3741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Frugan sitter på månadsspar och en del pengar investerade i Handelsbanken multi asset 75
.Lång sparhorisont och passivt investerande. Hur hade ni gjort för att omfördela "portföljen" med liknande spridning och samtidigt slippa den höga avgiften?

75% i den billigaste globala indexfonden hon kan hitta och 25% i AMF Räntefond Lång. Rebalansera en gång om året, det vill säga sälj av lite i det som gått upp och köp in mer i det som gått ner för att behålla fördelningen 75/25.

Detta ger mindre (nästan inget) i Sverige och inga småbolag. Om hon av någon anledning vill ha lite småbolag så kan 10% i Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria vara ett alternativ. Sverigefonder ser jag ingen anledning att ha.
Citera
2019-02-03, 01:13
  #3742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
40-60% global
20-30% Sverige
20-30% Asien

Hur viktar ni andra Sverige med tanke på SEK? Tycker själv 1/3 Sverige är max men då har jag också ca 25% i SEK räntefonder så totalt blir det ca 50/50 SEK/globalt

Inget alls, jag har redan kraftig övervikt i SEK (hus, jobb, etc).
Citera
2019-02-03, 10:55
  #3743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Inget alls, jag har redan kraftig övervikt i SEK (hus, jobb, etc).

Fast det där argumentet finns det många som säger helt emot och säger att det är just för att du är svensk och bor, i Sverige, handlar i SEK osv som du ska ha hög exponering mot Sverige, tex för att slippa valutarisk osv, och väldigt många är inte överens om vilket som är bäst eftersom det i slutändan inte går att se in i framtiden.

Dock håller jag med dig och anser det bästa är hög global exponering när man bor i ett sånt litet land som Sverige och skulle själv som max ha 1/3 av aktiedelen i Sverige. Sen anser jag argumentet om valutarisk inte riktigt håller efter som det lika mycket är en valutarisk som det är en valutachans.

Är ett intressant ämne "home bias" dock och vanguard har många bra artiklar där dom undersöker det och de själva kommer fram till att man bör ha hög global exponering om man bor i ett så litet land som tex Sverige.
Citera
2019-02-03, 12:41
  #3744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Fast det där argumentet finns det många som säger helt emot och säger att det är just för att du är svensk och bor, i Sverige, handlar i SEK osv som du ska ha hög exponering mot Sverige, tex för att slippa valutarisk osv, och väldigt många är inte överens om vilket som är bäst eftersom det i slutändan inte går att se in i framtiden.

Dock håller jag med dig och anser det bästa är hög global exponering när man bor i ett sånt litet land som Sverige och skulle själv som max ha 1/3 av aktiedelen i Sverige. Sen anser jag argumentet om valutarisk inte riktigt håller efter som det lika mycket är en valutarisk som det är en valutachans.

Är ett intressant ämne "home bias" dock och vanguard har många bra artiklar där dom undersöker det och de själva kommer fram till att man bör ha hög global exponering om man bor i ett så litet land som tex Sverige.

Du sköter redan argumentationen så fint åt mig 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in