2017-04-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För den som vill backtesta fonder på t ex Portfoliovisualizer.com kommer här ett gäng fonder anpassade för detta ändamål:

Fonder med lång historik (min. år 1991)
https://www.sendspace.com/filegroup/jS7IFu5RbpV9C%2FKTOxQEya9BndmllLnQNZEdS3sHBS0HcCqe SWRlbq7dGw9vruJuLnWN9hv5jzs

Övriga fonder som Spiltan Investmenbolag etc
https://www.sendspace.com/filegroup/fQOGONkY200VvDJ8asgogtAOdFD0%2F2fu8YWjUoY0WC4NHcbN TSekw21gqrAj91vuvLP%2BWa0MRbtifDqOe6kwBIY2uC1y%2Fi 0mguifmnx90r07%2FcwBVPlq9NQzsaWy%2BD5V

I PV se till att använda 'Percentage Value' och 'Asset Class' när ni kör 'Import Benchmark' under 'Managed Saved Models'. Notera också att många av fonderna med fördel kan bytas ut mot sådana med lägre avgift; många som är med är med pga dess långa historik och goda korrelation mot sitt egna jämförelseindex.]

Klockrent!

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du är en frisk fläkt i denna Forumkategori. Att mäta är att veta

Håller med!
Citera
2017-04-05, 23:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Du är en frisk fläkt i denna Forumkategori. Att mäta är att veta

Tack, tack!

Jag har effektiviserat sättet jag tar ut datan på också så det hela är trivialt nu för tiden.

Målet är att inom 4 år kunna starta forumtråden "Fondstrategier". Skämt åsido; den här forumdelen på Flashback behöver något lite mer än att folk sitter med samma typer av fonder och ställer exakt samma frågor om och om igen. De bloggar/svenska källor som finns om fondstrategier är dessutom under all kritik och pysslar ofta, och gärna..., med saker som att använda amerikanska fondval ungefär som om korrelationen är 100%. Det hela gör att det mesta som finns att läsa som specifikt rör den svenska marknaden lämnar väldigt mycket att önska tyvärr.

Hjälper en del via PM också i tid och otid och skapar således en drös exempel som t ex:
http://i.imgur.com/iboSLpp.png

Det börjar bli en hel del nu som man kan se under:
http://imgur.com/a/8BxcX

Bättre om folk kunde använda PV själva dock då mycket av datan. T ex 'DrawDowns' och dess 'Recovery Period' är högst intressant men drygt att sitta och skärmdumpa.
Citera
2017-04-06, 01:12
Medlem
Har ca 25% i en SPP Aktiefond USA, resten i sverige och tillväxt (Mest asien). Har ingenting i Europa, har då tre val som jag ser det.

1. Investera i Europa (SPP Aktiefond Europa) och behålla SPP USA

2. Investera i globalfond (Länsförsäkringar Global Indexnära) och behålla SPP USA

3. Investera i globalfond (Länsförsäkringar Global Indexnära) men sälja SPP USA eftersom det ger för mycket i USA annars.

Vad tycker ni? Jag funderar mest på nr 1. Tänker ett sparande på lång sikt.
Citera
2017-04-06, 10:23
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Tack, tack!

Jag har effektiviserat sättet jag tar ut datan på också så det hela är trivialt nu för tiden.

Målet är att inom 4 år kunna starta forumtråden "Fondstrategier". Skämt åsido; den här forumdelen på Flashback behöver något lite mer än att folk sitter med samma typer av fonder och ställer exakt samma frågor om och om igen. De bloggar/svenska källor som finns om fondstrategier är dessutom under all kritik och pysslar ofta, och gärna..., med saker som att använda amerikanska fondval ungefär som om korrelationen är 100%. Det hela gör att det mesta som finns att läsa som specifikt rör den svenska marknaden lämnar väldigt mycket att önska tyvärr.

Hjälper en del via PM också i tid och otid och skapar således en drös exempel som t ex:
http://i.imgur.com/iboSLpp.png

Det börjar bli en hel del nu som man kan se under:
http://imgur.com/a/8BxcX

Bättre om folk kunde använda PV själva dock då mycket av datan. T ex 'DrawDowns' och dess 'Recovery Period' är högst intressant men drygt att sitta och skärmdumpa.

Mycket läsvärt! Väldigt intressant att få ta del av Recovery time på olika Portfolio-alternativ, där jag själv girigt backtestat enbart de innehav jag redan har, främst för att bekräfta Recovery Time i Worst case situation. Är detta en heltidssysselsättning för din del?
Citera
2017-04-06, 11:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Mycket läsvärt! Väldigt intressant att få ta del av Recovery time på olika Portfolio-alternativ, där jag själv girigt backtestat enbart de innehav jag redan har, främst för att bekräfta Recovery Time i Worst case situation. Är detta en heltidssysselsättning för din del?

Just 'Recovery Time' är en av de viktigare sakerna att titta på då ingen strategi kommer att vinna om användaren blir fast i 2-3 år av 'Recovery Time' på nivåer kring -15-20%. Då spelar det lite roll att strategin på 10 år slår börsen med 100% (då användaren kommer sälja av innan det). De flesta har ganska magra nivåer av risk så allt under -15% är det förmodligen få som känner sig bekväma med.

Nej, ingen heltidssysselsättning utan snarare en hobby. Jag är lite för upptagen för att pyssla med detta mer än att bara dra lite inlägg i tid och otid.
Citera
2017-04-06, 12:09
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Just 'Recovery Time' är en av de viktigare sakerna att titta på då ingen strategi kommer att vinna om användaren blir fast i 2-3 år av 'Recovery Time' på nivåer kring -15-20%. Då spelar det lite roll att strategin på 10 år slår börsen med 100% (då användaren kommer sälja av innan det). De flesta har ganska magra nivåer av risk så allt under -15% är det förmodligen få som känner sig bekväma med.

Nej, ingen heltidssysselsättning utan snarare en hobby. Jag är lite för upptagen för att pyssla med detta mer än att bara dra lite inlägg i tid och otid.

Håller till stor del med, även om jag gör en annan bedömning för mina egna innehav. Likviderade 80 % av min portfölj för ca 6 år sedan till förmån för extern handel med bostäder, och har med detta styrkt min egna kassa till en bekväm nivå. Nuvarande fondinnehav är avsatt för första barnet (dvs över 20 års horisont), samt att Avanza Zero agerar säkerhet för att handla med hävstång till minimal ränta.

För den traditionelle spararen som har betydligt kortare horisont (5-10 år) så är recovery time (och även annual growth rate) av yttersta vikt, och dina inlägg är i arvode-klass. Don't quit your day job brukar det heta, men i ditt fall hade bisysslan lika väl kunnat vara huvudsysslan.

Hatten av!
Citera
2017-04-06, 14:27
Medlem
Citat:
Målet är att inom 4 år kunna starta forumtråden "Fondstrategier". Skämt åsido; den här forumdelen på Flashback behöver något lite mer än att folk sitter med samma typer av fonder och ställer exakt samma frågor om och om igen.

Ja det är lite frustrerande när ingen verkar läsa de svar som redan givits på identiska frågor. Åtminstone några trådar, eller några sidor i denna tråd, är väl rimligt att läsa för att hitta iaf delar av svaret?

Men å andra sidan är ju detta exakt samma beteende jag sett i de flesta forum jag varit aktiv i sedan jag kopplade in mitt första 14.4k-modem för en massa år sen. De få forum som inte är plågade av detta är de med tydliga riktlinjer, strikta mods, stickies med länkar och viktig information osv.
Citera
2017-04-06, 19:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Ja det är lite frustrerande när ingen verkar läsa de svar som redan givits på identiska frågor. Åtminstone några trådar, eller några sidor i denna tråd, är väl rimligt att läsa för att hitta iaf delar av svaret?

Men å andra sidan är ju detta exakt samma beteende jag sett i de flesta forum jag varit aktiv i sedan jag kopplade in mitt första 14.4k-modem för en massa år sen. De få forum som inte är plågade av detta är de med tydliga riktlinjer, strikta mods, stickies med länkar och viktig information osv.

Beror lite på nivån på de som vill placera också. Många som går in i just den här tråden och ställer frågor verkar vara lite yngre. Hela tråden är något av en nybörjartråd.

Något som också gör att diskussionerna kan bli lite konstiga är att det är en enorm skillnad på de som sitter med tusenlappar och de som sitter med betydligt större belopp. Det är lite av en annan sak om året är 2008 och kontot står på -500 000. Det blir också en viss skillnad när man vid ett fall på säg 8-9% över en dag (senast Brexit) backar lika mycket som man får ut i lön på ett helt år.
Citera
2017-04-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
Har ca 25% i en SPP Aktiefond USA, resten i sverige och tillväxt (Mest asien). Har ingenting i Europa, har då tre val som jag ser det.

1. Investera i Europa (SPP Aktiefond Europa) och behålla SPP USA

2. Investera i globalfond (Länsförsäkringar Global Indexnära) och behålla SPP USA

3. Investera i globalfond (Länsförsäkringar Global Indexnära) men sälja SPP USA eftersom det ger för mycket i USA annars.

Vad tycker ni? Jag funderar mest på nr 1. Tänker ett sparande på lång sikt.

Jag hade satsat på 2:an och enbart dragit ner lite av innehavet i USA fonden och skaffat LF global indexnära.
Citera
2017-04-08, 18:23
Medlem
Tjabba!

Helt ny på fonder, vad tror ni om denna portfölj:

Länsförsäkringar Global indexnära 60%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Swedbank Robur Access Asien 10%

Hur tycker ni denna portfölj ser ut? Borde jag lägga till något alternativt ta bort någon?
Citera
2017-04-08, 21:17
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hur tycker ni denna portfölj ser ut?
Ser utmärkt ut.
Citera
2017-04-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ser utmärkt ut.

Okej, varför då? Liten motivering varför den ser bra ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in